مراقب اخلال در نظام درمانی باشیم


بیانات رهبر معظم انقلاب در  روز عید قربان بسیار مهم و دارای نکات ارزشمند و قابل اتکایی بود ، ایشان علاوه بر اینکه مسولیت ستاد ملی کرونا را یاداور شدند ، معیار عزاداری ها را نیز تعیین کردند . ایشان به عنوان رهبر انقلاب به وضوح و روشنی افراد مختلفی را مخاطب قرار دادند و بر توجه به پروتکل های بهداشتی تاکید کردند
از جمله اين موارد به اين بخش از بیانات ايشان در سخنان عيد قربان توجه كنيم: «مدت‌هاست هرکسی یک چیزی درباره محرم می‌گوید. من می‌خواهم تأکید کنم در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند. بنده خودم شخصاً هرچه را که آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه من به هیئآت، منبری‌ها و مداح‌ها و دیگران این است که هر کاری می‌کنید ببینید ستاد ملی مقابله با کرونا چه می‌گوید اگر ضابطه‌ای تأیید کردند همه ما موظفیم آن‌را رعایت کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد...

قرار بود ما به خاطر محرومیّت از دیدار مردم، به جای این دیداری که الان داریم، با خدمتگزاران وادی سلامت و کمک مؤمنانه و مانند اینها دیدار داشته باشیم؛ دیدار تصویری، که تعدادی از آنها طبعاً در یک جایی باید جمع می‌شدند. بعد گفتند که مصوّبه‌ ستاد ملّی مقابله با کرونا این است که بیش از 10 نفر جمع نشوند، آن را هم ما تعطیل کردیم به خاطر این و تبدیل شد به این دیدار امروز که به شکل دورادور با شما مردم عزیز صحبت می‌کنیم.»
روشن است که مخاطب این سخن چه کسانی هستند. کسانی که به ظاهر ادعای علاقه‌مندی به ولایت و رهروی از مواضع ایشان را دارند، چرا باید هر روز که مسأله‌ای در باره محدودیت تجمعات مذهبی و مناسکی پیش می‌آید، کسانی میدان‌دار شوند و دستور رفع محدودیت‌ها را بدهند و به طور ضمنی مدعی شوند که آماده مردن در راه مقابله با این محدودیت‌ها هستند یا آن دیگری مدعی وجه تقویت‌کنندگی اینگونه مراسم در برابر کرونا شود!! و کل مدیریت مبارزه با کرونا را در فشار و وضعیت روانی و تصمیم‌گیری بدی قرار دهند. حتی برای کادر درمان مشکلاتی را ایجاد کرده و توان جسم و روح آنان را گرفته است . هنگامی که رهبری  نظام به وضوح ماسک می‌زنند و مقررات را رعایت می‌کند،  معنایش روشن است. یعنی اینکه اولاً باید به دستورات کارشناسان احترام گذاشت و دوم اینکه ویروس مسلمان و غیرمسلمان، مؤمن و غیرمؤمن  نمی‌شناسد.البته اینها هیچ تنافری با دعا و انجام شعائر دینی و... ندارد، ولی بی‌مبالاتی کردن در اجرای نظرات کارشناسی خلاف مسلم عقل سلیم است و هر چه خلاف عقل سلیم باشد، به طور طبیعی خلاف فطرت و دین نیز هست. به علاوه اگر کسی هم اختیار خودش را داشته باشد، (بر فرض) اختیار ندارد که حق دیگران را ضایع کند. بسیاری از ما که رفتار خطرناک پیشه می‌کنیم، نه تنها خود را در معرض خطر قرار می‌دهیم بلکه و مهم‌تر از آن این است که دیگران را در خطر قرار می‌دهیم. شاید یک جوان 30 ساله خطری او را تهدید نکند. هر چند این روزها اخبار ناخوشایندی از خطرناک بودن ویروس برای جوانان نیز منتشر می‌شود، ولی حتی اگر برای او خطرناک هم نباشد، برای پدر و مادرش که خطر دارد. مگر نه اینکه رکن اساسی در اخلاق اسلامی رعایت پدر و مادر است، آیا ما مجاز هستیم که خود را در وضعیتی قرار دهیم که احتمال سرایت بیماری را به بزرگان خود افزایش دهیم؟
این نوع مخالفت‌ها و بی توجهی به دستوالعمل‌های بهداشتی  یکی از دلایل اصلی وضعیت ناخوشایند کرونا در ایران است. توجه کنیم به این جمله رهبری که اگر شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد. این مسأله جدی است. رفتار دیگران ما را مبتلا نخواهد کرد. این بیماری آهسته آهسته رشد می‌کند و می‌توان جلوی آن را گرفت، در حالی که کووید19 ویروس کشنده‌ای است که فراتر از اراده فرد او را به سرعت مبتلا می‌کند و اگر تعداد مبتلایان از حدی بیشتر شد، کل نظام درمانی دچار اختلال و بحران خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/1/550290/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها