به نام تاریخ




12 مرداد
در میانه تابستان مروری کنیم بر نام و آثار هنرمندان و چهره‌های فرهنگی که امروز سالروز تولد یا درگذشت‌شان است.
تولدها
محمد قاضی: مترجم آثار برجسته‌ای چون «دن کیشوت» و «زوربای یونانی» سال 1292 در چنین روزی به دنیا آمد. محمد قاضی پس از مهاجرت از مهاباد به تهران در دارالفنون دیپلم رشته ادبی گرفت و در دانشکده رشته حقوق خواند اما در این دوران و پیش از آن زبان فرانسه را یاد می‌گرفت و سال 1320 با ترجمه «کلود ولگرد» نوشته ویکتور هوگو ترجمه را آغاز کرد اما پس از آن 10 سال ترجمه را کنار گذاشت و سال 1329 «جزیره پنگوئن‌‌ها» را ترجمه و منتشر کرد. ترجمه‌ای که مورد توجه کسانی چون نجف دریابندری قرار گرفت. «شازده کوچولو» داستان بعدی بود که با ترجمه محمد قاضی در ایران منتشر شد و در سال‌های 1336 و 1337 با ترجمه «دن کیشوت» جایزه بهترین ترجمه سال را از دانشگاه تهران گرفت. قاضی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم همکاری می‌کرد و ترجمه آثاری چون «باخانمان»، «ماجراجوی جوان» و «زوربای یونانی» حاصل آن دوره است. «نان و شراب»، «آزادی یا مرگ»، «مادام بوآری»، «شاهزاده و گدا»، «مهاتما گاندی» و «مرده ریگ» آثار دیگری است که با ترجمه قاضی وارد بازار نشر ایران شد. او سال 1376 درگذشت.
جلال تهرانی: نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر که شاید کمتر از آنچه شایسته‌اش بوده به او پرداخته شده امروز 52 ساله می‌شود. جلال تهرانی ادبیات نمایشی خواند و از اواخر دهه 70 کارش را به‌صورت جدی آغاز کرد تا سال 81 که نمایشنامه «نفرتی تی» را نوشت و کارگردانی کرد. نمایشی که مورد توجه مخاطبان تئاتر قرار گرفت. پس از آن نمایش «مخزن» را که سال 77 نوشته بود روی صحنه برد و کارش را با نمایش‌های «تک سلولی‌ها»، «هی مرد گنده گریه نکن»، «به صدای زمین گوش کن» و «سیندرلا» ادامه داد. او در کنار نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی در بیش از 20 نمایش به‌عنوان طراح صحنه و طراح نور حضور داشته است. جلال تهرانی فیلمنامه‌نویسی هم کرده و «در جهنم باران می‌بارد»، «داستان تمام»، «کری» و «مرسی» از آثار اوست که فیلمی بر اساس فیلمنامه «مرسی» هم ساخته شد و در جشنواره تورنتوی کانادا به نمایش درآمد.
سیامک انصاری: بازیگر طنز ایران سال 1347 در چنین روزی به دنیا آمد. سیامک انصاری که رشته کارشناسی نمایش و تلویزیون را در دانشکده هنر و معماری خوانده از اواخر دهه 60 فعالیتش را در تئاتر آغاز کرد و پس از آن کم کم با حضور در برنامه‌های طنز تلویزیون شناخته شد هرچند که سریال «سفر به چزابه» که در سال 73 پخش شد اولین نقش آفرینی جدی او بود. پس از آن در سریال‌های «هتل»، «روزگار جوانی»، «گل‌های 77»، «ورثه آقای نیکبخت» و «کارآگاه شمسی و دستیارش مادام» بازی کرد. سیامک انصاری را بینندگان تلویزیون بیشتر با بازی در سریال‌های طنز مهران مدیری می‌شناسند. آثاری مانند «پاورچین»، «نقطه چین»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «مرد هزار چهره» و «در حاشیه» در تلویزیون و «قهوه تلخ»، «ویلای من»، «شوخی کردم» و «عطسه» در شبکه نمایش خانگی. سیامک انصاری برای بازی در فیلم «بمب، یک عاشقانه» نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.
  عاشیق اسمعلی لطفی نوازنده، مجید اسطیری داستان نویس، شاهین رهنما شاعر، مسعود ضرغامیان شاعر و زهره فلزم شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت
محسن بدیع: پدر صنعت لابراتور فیلم ایران سال 1368 در چنین روزی درگذشت. او متولد 1287 بود و ابتدا در پاریس تحصیل کرد و بعد برای تحصیل در رشته رادیو به انگلستان رفت. سال 1321 به ایران بازگشت و نخستین دستگاه اتوماتیک چاپ فیلم سیاه و سفید را با همکاری اسماعیل کوشان طراحی کرد و ساخت. سال‌ها فعالیت در این زمینه باعث شد سال 1327 اپتیکال صداگذاری روی فیلم را بسازد و پس از آن در سال 1331 استودیوی خودش را که ابتدا «عقاب» نام داشت و بعدها به «استودیو بدیع» مشهور شد، تأسیس کرد. او در تمام این سال‌ها در بسیاری از فیلم‌های ایرانی به‌عنوان مسئول صداگذاری و لابراتوار فیلم حضور داشت. فیلم‌هایی چون «ولگرد»، «شب نشینی در جهنم»، «ستاره چشمک زن» و «آخرین شب». بدیع نخستین لابراتوار رنگی را در سال 1344 تأسیس کرد و دستگاهی برای چاپ رنگی ساخت که هفته‌ای یک روز نگاتیو ظاهر می‌کرد. محسن بدیع در سال‌های فعالیتش علاوه بر کارهای فنی سینما در چند فیلم به‌عنوان فیلمبردار، تهیه‌کننده و تدوینگر حضور داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/20/550272/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها