زنان سیاهپوست در صدر فهرست معاون احتمالی بایدن



ندا آکیش - در آخرین مناظره انتخاباتی کاندیداهای دموکرات که در ماه مارس برگزار شد، جو بایدن، کاندیدای پیشتاز اعلام کرد در صورتی که به مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر 2020 برسد، یک زن را به عنوان معاون خود معرفی خواهد کرد. اکنون که زمان تحقق این وعده فرا رسیده و در سراسر ایالات متحده امریکا هم جنبش ضدنژادپرستی به راه افتاده، رسانه‎ها اقدام به انتشار نام زنانی کرده‎اند که می‌توانند در فهرست کاندیداهای احتمالی معاونت بایدن جای داشته باشند.
به گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، در حالی که بایدن در هفته جاری و تا قبل از برگزاری نشست ملی کمیته حزب دموکرات معاون خود را معرفی می‌کند، این روزها اسامی کاملا هریس، الیزابت وارن، سوزان رایس، کارن باس و میشل اوباما برای احراز این پست بسیار شنیده می‎شود. هرچند که گفته می‎شود تامی دوکورث، وال دمینگز، گریچن وایتمر، تامی بالدوین، کریستین ساینما، میشل لوشان گریشام، استیسی آبرامز و کیشا لانس باتم هم می‎توانند در این فهرست جای داشته باشند.
با این حال در صدر اسامی یاد شده نام سوزان رایس دیده می‎شود که دیرهنگام وارد فهرست کاندیداهای احتمالی معاونت بایدن شد اما به‌سرعت در این فهرست رشد کرد و الان یکی از شانس‌های اصلی این فهرست است. اگرچه این زن سیاستمدار سیاهپوست تاکنون در هیچ لیست انتخاباتی حضور نداشته و از این نظر شاید چهره کمتر شناخته شده‌ای برای اکثر امریکایی‌ها باشد اما بایدن او را خیلی خوب می‌شناسد زیرا در دولت اوباما، سوزان رایس مشاور امنیت ملی بود و ارتباطات کاری گسترده‌ای با بایدن که معاون اوباما بود، داشت. این زن همچنین در سازمان ملل به عنوان نماینده امریکا کار کرده است و در صورتی که معاون بایدن شود، نقش پر رنگ و کلیدی‌ای در تیم سیاست خارجی بایدن ایفا خواهد کرد بویژه اینکه بایدن وعده داده است سیاست خارجی را در کانون توجه خود قرار دهد. البته از آنجا که جمهوریخواهان سوزان رایس را متهم می‌کنند که پس از حمله سال 2012 به کنسولگری امریکا در بنغازی و کشته شدن سفیر امریکا در این حمله به مردم اطلاعات درستی نداده و آنها را فریب داده، ممکن است بایدن و تیمش درباره انتخاب سوزان به عنوان معاون کمی تردید کنند.
بنابراین میشل اوباما، بانوی اول سابق امریکا می‌تواند گزینه بهتری برای بایدن باشد. بایدن که در رقابت‌های انتخاباتی همواره مورد حمایت اوباما بوده و در یک کمپین انتخاباتی مجازی مشترک با اوباما هم با جمع‌آوری کمک مالی قابل توجه دریافت که می‌تواند روی برگ برنده «اوباما - بایدن» حساب کند، این بار هم می‌تواند با انتخاب میشل اوباما به عنوان معاون خود شانس خود را امتحان کند. میشل یک چهره شناخته شده جهانی است که اکثریت مردم امریکا دوستش دارند. بله شاید او با قرار گرفتن در کنار بایدن بر محبوبیت بایدن سایه بیندازد اما برای نشان دادن دوستی بایدن - اوباما و بهره جستن از این دوستی چه راهی بهتر از آنکه بانوی اول سابق به عنوان معاون بایدن معرفی شود. اما مسأله اصلی اینجاست که میشل تاکنون هیچ علاقه‌ای به ورود به سیاست از خود نشان نداده است.
کارن باس، کسی که در 5 دوره انتخابات نمایندگی کنگره از ایالت کالیفرنیا پیروز شده هم یکی از چهره‌هایی است که دیرهنگام به لیست کاندیداهای احتمالی معاونت بایدن اضافه شد اما به سرعت در این لیست بالا رفت. او اگرچه تا همین ماه‌های اخیر برای مردم امریکا چندان شناخته شده نبود اما در پی پرتنش شدن جنبش ضدنژادپرستی جان سیاهان ارزش دارد، شهرت پیدا کرد. او کسی است که طرح اصلاحات در ساختار پلیس امریکا را ارائه داد. از او به عنوان سازمان دهنده اجتماعات هم یاد می‌شود.
رقبای دیروز؛ شرکای امروز
از کاملا هریس هم به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی معاونت بایدن یاد می‌شود. او به خاطر سابقه فعالیت سیاسی بالایی که هم در سنا و هم به عنوان دادستان کل کالیفرنیا و دادستان محلی سانفرانسیسکو دارد می‌تواند شریک انتخاباتی خوبی برای بایدن باشد. او به خاطر شرکت در دور مقدماتی رقابت‌های انتخاباتی 2020 و حتی پیشتاز شدن در برخی ایالت‌ها در رسانه‌های امریکایی هم چهره شناخته شده‌ای است. خانم هریس همچنین به خاطر حمایت صریحی که از ایجاد اصلاحات در ساختار پلیس کرد، محبوب قلب بسیاری از دموکرات‌ها است.
الیزابت وارن هم مانند کاملا هریس در دور مقدماتی رقابت‌های انتخاباتی 2020 چهره‌ای بود که خوش درخشید و در اواسط 2019 در بسیاری از نظرسنجی‌ها کاندیدای پیشتاز بود اما رفته رفته حمایت از او کمرنگ شد و حامیانش به سمت برنی سندرز متمایل شدند. هنگامی که در اوایل ماه مارس وارن اعلام کرد از رقابت‌ها کنار می‌رود، بسیاری از ناظران انتظار داشتند از سندرز حمایت کند اما او اعلام کرد، از بایدن حمایت می‌کند.
اهمیت کرسی معاونت رئیس جمهوری
در صورتی که بایدن یک زن را به عنوان معاون خود معرفی کند و در انتخابات سوم نوامبر پیروز شود، این نخستین بار در تاریخ امریکا خواهد بود که یک زن به این پست رسیده است. به گزارش اندیشکده بروکینگز، اهمیت پست معاونت رئیس جمهوری در امریکا از آن جهت است که معاون، دومین فرد قدرتمند در دستگاه اجرایی ایالات متحده است و در صورتی که رئیس جمهوری به هر دلیلی نتواند به کارش تا پایان دوره ریاست جمهوری ادامه دهد، طبق قانون، کسی است که جانشین رئیس جمهوری می‌شود. از همین رو، معاون رئیس جمهوری به طور غیرمستقیم و همزمان با انتخاب رئیس جمهوری با رأی مردم و آرای الکترال انتخاب می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/4/550250/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها