با نفوذ در شبکه های اجتماعی و باز نشر اطلاعات طبقه بندی شده صورت گرفت

تلاش حامیان «کیو» برای مقابله با ترامپ




میثم لطفی
 خبر‌نگار‌
اکتبر 2017 یکی از کاربران ناشناس سایت اینترنتی 4 Chan که احتمالاً اصلیت امریکایی داشت مطالبی را با «امضای کیو» (Q) به اشتراک گذاشت که مورد توجه قرار گرفت. او در تمامی نوشته‌های خود ادعا می‌کرد به اطلاعات طبقه‌بندی شده سطح بالا دسترسی دارد که افراد با داشتن «مجوز کیو» می‌توانند آنها را در اختیار بگیرند؛ طولی نکشید که این اطلاعات توسط کاربران مختلف بازنشر شد و راه خود را به شبکه‌های اجتماعی باز کرد و پیام‌هایی با این محتوا به «محموله کیو» معروف شد.
«جنبش کیو» هم‌اکنون به یک اتفاق همه‌گیر در شبکه‌‌های اجتماعی تبدیل شده است و به اختصار از آن با نام «کیو اِنان» (QAnon) یاد می‌کنند و حامیان این گروه تلاش بر براندازی دولت امریکا دارند. به‌دنبال افزایش طرفداران این جنبش در دنیای مجازی، توئیتر این هفته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تاکنون هزاران حساب کاربری که مطالب با محتوای تئوری‌های توطئه «کیو اِنان» را منتشر می‌کنند مسدود کرده است و در بخش دیگر فیس‌بوک و اینستاگرام هم در بیانیه‌های مجزا توضیح دادند جلوی انتشار مطالبی با این محتوا را می‌گیرند. همچنین مرکز ملی امنیت سایبری و ارتباطات وابسته به سازمان امنیت ملی امریکا هم روز گذشته گفت، هزاران دامنه اینترنتی را که از سایت‌های مختلف برای به اشتراک‌گذاری و ترویج ایدئولوژی «کیو اِنان» پشتیبانی می‌کردند ، مسدود کرده است.
این براندازهای مجازی
حدود سه سال قبل زمانی که نخستین مطالب توسط یک کاربر ناشناس با امضای کیو، به انتشار رسید هیچ کس تصور نمی‌کرد این اتفاق به یک جنبش سراسری تبدیل شود.
گروهی که «جنبش کیو» را هم‌اکنون هدایت می‌کنند تمام سیاست‌های خود را در دنیای مجازی پیش می‌برند و ادعا می‌کنند برنامه‌ای برای نجات جهان و سرنگونی دیکتاتورهای بزرگی چون صحنه گردانان امریکا در دست دارند و از این نظر موضوع اصلی فعالیت‌های خود را گلوبالیست یا جهانی‌سازی می‌دانند.
فعالیت مجازی آنها که این روزها نمود واقعی هم به خود گرفته است بر مبنای مقابله با یک تئوری راست تندرو است و آنها خود را دولت پنهان ایالات متحده در دنیای مجازی می‌دانند تا علیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کنونی امریکا و دیگر سیاستمداران بزرگ این کشور اقدام کند.
مطالبی که این روزها توسط این جنبش در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی به اشتراک گذاشته می‌شود به جز رئیس جمهوری امریکا و سیاستمداران بزرگ این کشور، افراد سرشناس دیگری از جمله بازیگران لیبرال هالیوود، مدیران عالی رتبه و افراد بانفوذ در ایالات متحده را نیز هدف قرار داده است. «جنبش کیو» هدف اولیه خود را بیداری مردم دنیا می‌داند تا جنایت‌هایی را که توسط گروه حاکم بر جهان انجام می‌شود، افشا کند. در اخباری که مدتی قبل به انتشار رسید مشخص شد «جان اف.کنِدی» رئیس جمهوری اسبق امریکا به‌دلیل اینکه درباره وجود انجمن‌های مخفی به مردم امریکا خبر داده بود، ترور شد. جنبش کیو هم‌اکنون می‌خواهد اسناد مربوط به ترور کنِدی که به مدت 57 سال از دسترس عموم پنهان بوده است  را فاش کند. یکی دیگر از اهداف اصلی این جنبش انتشار اطلاعات در مورد یک حلقه قاچاق بین‌المللی کودکان است که در آن «دونالد ترامپ» سعی می‌کند «رابرت مولر» مدیر اسبق پلیس فدرال امریکا (FBI) را با خود همراه کند تا این حلقه برملا شود و در بخش دیگر، این جنبش می‌کوشد کودتایی که توسط «باراک اوباما»، «هیلاری کلینتون» و «جورج سوروس» دنبال می‌شود را سرکوب سازد.
از آنجایی که جنبش کیو به‌صورت آنلاین دنبال می‌شود، دولت امریکا بارها تلاش کرده است با حملات سایبری مختلف آن را سرکوب کند. اقدامات این گروه نخستین بار در سایت اجتماعی
4 Chan آغاز شد و به همین خاطر پلتفرم مذکور در چند سال اخیر بارها مورد حملات اینترنتی قرار گرفت. این پلتفرم به گونه‌ای طراحی شده است که امکان به اشتراک‌گذاری نظرات کاربران بدون افشای نام و هویت آنها را فراهم می‌کند و همین مسأله بستر لازم برای فعالیت‌های جنبش کیو را به وجود می‌آورد. پس از حملات فراوان به این سایت اینترنتی، پلتفرم مشابه دیگری با نام
 8 Chan پذیرای اعضای جنبش کیو بود که این سایت اینترنتی هم حملات هکری فراوانی را پیش روی خود دید.
مقابله‌های توئیتری
بعد از انتشار ویروس عالمگیر کرونا و خانه نشینی اجباری مردم، جنش کیو تقویت شد و طی ماه‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی بزرگ نظیر توئیتر، فیس بوک، اینستاگرام، رِدیت و یوتیوب بارها اعلام کردند ترافیک اطلاعات با این محتوا در پلتفرم آنها بیشتر شده است. با وجود اینکه بسیاری از تئوری‌های مطرح شده توسط هواداران کیو عجیب و دور از ذهن به نظر می‌رسد، ولی این افراد توانستند در شبکه‌های اجتماعی هزاران طرفدار را جذب کنند. این گروه برای جذب هرچه بیشتر هواداران در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان، بر هشتگ‌ها تمرکز ویژه دارد تا مطالب آنها در شبکه‌های اجتماعی دیده شود و در این هشتگ‌ها سیاستمداران بزرگ امریکایی و دیگر افراد شناخته شده مورد هدف قرار می‌گیرند.
بررسی‌های شبکه اجتماعی توئیتر روی مطالبی که این افراد به اشتراک می‌گذارند نشان می‌دهد که طرفداران جنبش کیو، تمایل فراوان دارند با پیام‌های هدفمند خود فعالیت‌هایشان را از دنیای مجازی خارج کنند و در دنیای واقعی هم اثرگذار باشند. در این راستا پلیس فدرال امریکا ماه گذشته گروهی از هواداران جنبش کیو که پس از تعیین یک قرار اینترنتی در ایالت فلوریدا تجمع کرده بودند، دستگیر کرد. نکته مهمی که در مورد این افراد وجود دارد دسترسی به اطلاعاتی است که تنها در صورت نزدیک بودن به کاخ سفید و اعضای آن می‌توان این اطلاعات را در اختیار داشت. اطلاعات طبقه‌بندی شده در ایالات متحده درجه بندی‌های مختلف دارند و یکی از حساس‌ترین آنها در سطح کیو (Q) قرار می‌گیرد که فقط افراد رده بالای امریکا با مجوز رئیس جمهوری امکان دسترسی به آن را خواهند داشت. اینکه اطلاعات مذکور هم‌اکنون توسط گروه «کیو اِنان» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود نشان می‌دهد که این افراد توانسته‌اند در سیستم داخلی دولت امریکا نفوذ داشته باشند و از این طریق اقدامات لازم برای اثرگذاری روی انتخابات 2020  انجام دهند.
به هر حال، شبکه اجتماعی توئیتر در بیانیه‌ این هفته خود تأیید کرد؛ حساب کاربری 7 هزار امریکایی را که به نوعی با انتشار مطالب حاوی محتوای کیو فعالیت می‌کردند برای همیشه مسدود کرده است و در مجموع فعالیت 150 هزار کاربری که در سراسر جهان مطالبی را با این محتوا بازنشر می‌کردند، متوقف شده است. این پلتفرم اجتماعی همچنین تأکید کرده است هر مطلبی که محتوای آن به نوعی با این موضوع مرتبط باشد امکان انتشار ندارد و پیوندهای مرتبط با این محتوا نیز از روی توئیتر حذف خواهند شد. در بیانیه این شبکه اجتماعی گفته شد: «ما به طور دائم حساب‌های کاربری و توئیت‌ها در مورد این گونه مضامین را که خط مشی ما را نقض می‌کنند حذف خواهیم کرد. مضامینی که برخلاف سیاست‌های توئیتر باشد، به گونه‌ای برای سوءاستفاده از قربانیان فردی نوشته شده باشد، یا تلاش برای فرار از مسدودسازی‌های قبلی در آن صورت بگیرد از سوی ما حذف می‌شود. طی هفته‌های اخیر این قبیل پیام‌ها را بسیار رویت کردیم.»
جست‌وجو در بخش Trends گوگل هم نشان می‌دهد که مطالب مرتبط با محتوای «کیو» که نخستین بار سال 2017 مورد توجه قرار گرفته بودند، از فوریه 2020 به بعد همزمان با انتشار ویروس کرونا بار دیگر گسترش یافته است و به‌صورت گسترده بازنشر می‌شوند. شبکه اجتماعی تیک‌تاک نیز توضیح داد دو هشتگ معروف وابسته به این گروه با نام #QAnon و #WWG1WGA را مسدود کرده است و روزنامه نیویورک تایمز هم این هفته گزارش داد که فیس‌بوک اقدامات مشابهی  به اجرا رسانده است. گفتنی است در یوتیوب نیز هزاران تصویر ویدئویی مرتبط با محتوای کیو حذف شده‌اند. با وجود این همان طور که «ابی آلهیسر» از دانشگاه فناوری MIT می‌گوید، متوقف کردن فعالیت‌های مجازی «کیواِنان» در این مرحله تقریباً غیرممکن است. این مسأله بخصوص در زمان شیوع ویروس کرونا دشوارتر شده است و این بلای عالمگیر نظریه‌های توطئه کیو برای گلوبالیست و اتفاقاتی در سطح جهان را تقویت می‌کند و بر این اساس بسیاری از سایت‌های بزرگ فعال در حوزه نظریه توطئه چنین نظریه‌هایی را تقویت کرده‌اند.
«مارک-آندره آرجنتینو» از محققان دانشگاه «کنکوردیا» براساس مطالعات سه ساله خود به این نتیجه رسیده است که بخش اعظم مطالب منتشر شده در فیس‌بوک مرتبط با نظریه‌های کیو از زمان انتشار ویروس کرونا بازنشر شده‌اند. در گروه‌های فیس‌بوک 74.2 میلیون تعامل با موضوع کیو شناسایی شده است که بیش از 49 میلیون مورد از آنها مربوط به مارس تاجولای (اواسط اسفند تا اوایل مرداد) امسال می‌شود و کارشناسان هنوز راهی را برای مقابله با فعالیت این گروه مجازی شناسایی نکرده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/17/550217/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها