بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

شرکت «سرالکساندر کیپ» در شیراز
قرارداد لوله کشی آب تهران منعقد شد

شهرداری تهران قراردادی با شرکت مهندسی سرالکساندر کیپ، که یک شرکت انگلیسی است منعقد نموده که به موجب آن بنگاه مزبور از طرف شهرداری تهران برای نقشه کشی و طرح و سرپرستی ساختمان، لوله‌های آب جاری تهران اقدام و نظارت نماید. احتمال دارد که تا پنج ماه دیگر این شرکت نقشه لوله کشی شهر تهران را به پایان برساند.این بنگاه در شیراز نیز شروع به مقدمات لوله کشی کرده، مهندسین این بنگاه انگلیسی در لوله کشی آب‌های شهر و مجاری فاضلاب در تمام دنیا معروفیت دارند.
روز نامه کوشش- چهارشنبه 29 آبان 1325

ممانعت از بوق زدن اتومبیل ها

از اداره کل بهداری شهرداری اطلاع می‌دهند، طبق موافقتی که بین اداره کل بهداری شهرداری و اداره راهنمایی و رانندگی شهربانی حاصل گردیده، نصب و استعمال بوق‌هایی که صدای آن زننده و بالنتیجه علاوه بر ایجاد وحشت موجبات ناراحتی مردم را فراهم می‌سازد در وسایط نقلیه ممنوع و از طرف اداره راهنمایی و رانندگی نیز به مأموران مربوطه برای جلوگیری از این عمل، دستور لازم داده شده است.
روزنامه کوشش- جمعه 8 آذر 1325

گشایش کاخ دادگستری

ساخت ساختمان کاخ دادگستری توسط سید محسن صدر (صدرالاشراف) وزیر دادگستری کابینه محمود جم به مناقصه گذاشته شد و شرکت اشکودا از کشور چکسلواکی به‌عنوان پیمانکار، عملیات ساختمانی آن را از فروردین 1317 آغاز کرد. با آغاز جنگ جهانی دوم در اول سپتامبر ۱۹۳۹ - نهم شهریور۱۳۱۸ کار ساخت بنا متوقف ماند و در نهایت در سال 1325 افتتاح شد.گابریل گورکیان، معمار برجسته ارمنی، این بنا را با 550 اتاق و سالن و هفت حیاط در سبک معماری نوکلاسیک طراحی و مجسمه‌های بانوی عدالت اثر ابوالحسن صدیقی و انوشیروان دادگر اثر غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ نیز این ساختمان را تبدیل به یک اثر تاریخی کرده است.
«سه ساعت بعد‌از ظهر دیروز کاخ دادگستری که اخیراً ساختمان آن به پایان رسیده در پیشگاه اعلیحضرت همایون شاهنشاهی رسماً گشایش یافت. قبل از تشریف فرمایی مرکب شاهانه، آقای نخست‌وزیر [احمد قوام‌السلطنه] و آقایان وزیران رئیس و دادستان دیوان کشور و رؤسای عالی مقام دوایر قضایی و اداری در محل کاخ وزارت دادگستری حضور بهم رسانیده و در ساعت مقرر ذات همایونی تشریف فرما شده و گشایش رسمی به عمل آمد.
جزئیات ساختمان کاخ که قبل از جنگ شروع شده و با جدیت و مساعی مهندسان عالی مقام چکسلواکی و سایر مهندسان اروپایی و ایرانی به پایان رسیده و مقدار مصالحی که مصرف شده از سنگ و سیمان و آهن و سنگ های مرمر و غیره به عرض رسید. اعلیحضرت همایونی نسبت به مهندسان اظهار مرحمت فرمودند و تمام قسمت‌های کاخ و سالون ها[سالن] و تالارهای مجلل دادگاه جنایی و کتابخانه را بازدید فرموده و توضیحات لازم نسبت به هر قسمت به عرض رسید.کاخ دادگستری ایران بدون تردید در قاره آسیا بدون مثل و مانند است.... عظمت این کاخ با شکوه بقدری است که مساحت آن ۲۰ هزار متر مربع است و ارتفاع آن به27 متر می‌رسد و استحکام کاخ خیلی زیاد است زیرا تا 10 متر شفته‌ریزی و پی‌ریزی شده است. تمام پله‌های این کاخ از سنگ مرمر است و هفت حیاط و550 اتاق وسالون دارد .150 میلیون ریال خرج ساختمان این کاخ باشکوه و عظیم شده است.
روزنامه کوشش - 19 و 20 آذر 1325

پایان یک فرقه
عبور پیشه‌وری و غلام یحیی از مرز

طبق اطلاعاتی که از مرزایران و شوروی رسیده [جعفر] پیشه‌وری روز چهارشنبه ۲۰ آذر به اتفاق شوهر خواهر خود مهندس آذری و [جعفر] کاویان و [صادق] بادگان و ژنرال [محمود] پناهیان در حالی که تعداد زیادی کامیون و جیپ داشتند، از مرز گذشته و وارد خاک شوروی شدند و جمع زیادی از دموکرات‌ها با زن و بچه با او همراه بودند که از مرز ایران گذشته‌اند.
روز پنجشنبه یعنی روز بعد غلام یحیی [دانشیان] نیز مانند پیشه‌وری با هزار نفر از افراد فدایی و افسران، با زن و بچه از مرز گذشته و وارد خاک شوروی شدند و عده زیادی کامیون و جیپ حامل اموال و اثاثیه آنها بوده است.
روزنامه کوشش- یکشنبه 1 دی 1325

دو عالم بزرگ از میان مسلمین رفتند
سال حزن و اندوه

به فاصله نود‌وپنج روز دو شخصیت بزرگ از میان مسلمین رفتند و دو عیدبزرگ مسلمین مبدل به عزا شد.
روز نهم ذی‌الحجه ۱۳65 [دوشنبه 13 آبان1325] هنگامی که مسلمین دنیا برای ابراز مسرت به جهت عید اضحی[عید قربان] خود را آماده می‌نمودند، ناگهان خبر فوت حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای آقا سید ابوالحسن اصفهانی دل‌های مسلمین دنیا را به تزلزل در آورد و هنوز مصیبت فقدان آن شخصیت بزرگ فراموش نشده بود و ملت اسلام خود را برای اظهار سرور به مناسبت روز ولادت حضرت ختمی مرتبت و ولادت حضرت امام جعفر صادق(ع) مهیا می‌نمود که از خبر تأثر آور وفات حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج آقا حسین قمی اعلى‌الله مقامه [روز چهارشنبه 16 بهمن1325] منتشر گردید و روز عید میلاد پیغمبر اسلام و پیشوای ششم شیعیان را مبدل به عزا نمود. پس در حقیقت امسال برای شیعیان دنیا یک سال حزن و اندوه گردید.
روزنامه آیین اسلام - یکشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۳۲۵




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/16/550214/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها