کشف فرستنده سری ساخت قفقاز

جاسوسی در خیابان منوچهری



برحسب اطلاع قبلی که به مقامات مسئول داده بودند از چندی به این طرف معلوم شده بود که یک دستگاه فرستنده بی‌سیم متعلق به عناصر مشکوک در تهران کار می‌کند، تا اینکه دیروز مقامات مربوطه نسبت به مغازه رادیو فروشی آرشام در خیابان منوچهری سوء ظن می‌برند. در ساعت ۱۲ چند از نفر مأموران دولتی به مغازه مزبور مراجعه و در میان رادیو‌های او یک دستگاه فرستنده سری 94۸4 ساخت کارخانه نظامی قفقاز مدل سال ۱۹44 می‌یابند.
هنگامی که مأموران دولتی از آرشام رادیوساز می‌پرسند این دستگاه متعلق به چه کسی است، ابتدا اظهار می‌دارد که این دستگاه فرستنده نیست بلکه رادیو گیرنده است اما بلافاصله متخصص، آن را بازرسی می‌نماید و معلوم می‌شود آرشام دروغ می‌گوید و این دستگاه فرستنده است. رادیو ساز هنگامی که خود را وادار به اقرار می‌بیند، ابتدا می‌گوید متعلق به شخصی است، بعد می‌گوید متعلق به سفارت شوروی است.
از او تقاضا می‌شود کسی که از طرف سفارت فرستنده را برای تعمیر به او داده معرفی نماید. در پاسخ می‌گوید از طرف سفارت نبوده بلکه شخصی که وابسته به سفارت بوده آن را برای تعمیر داده است. مأموران دولتی و متخصصین، فرستنده را بازرسی می‌کنند و می‌بینند هیچ عیبی ندارد و بخوبی کار می‌کند. لذا این موضوع بلافاصله صورت مجلس می‌شود و اکنون پرونده امر نزد مقامات مربوطه است.این ششمین دستگاه فرستنده از همین نوع و از همین سیستم و از همین کارخانه سازنده است که در تهران کشف شده و دارندگان آن تمام عناصر مشکوک و معلوم‌الحالی بوده‌اند. منجمله سه عدد آنها در جنوب تهران و یکی در خیابان شاهپور در یک تعمیرگاه اتومبیل و یکی‌دیگر هم در منزل یکی از شاهزاده خانم‌ها به‌دست آمده است.
آنچه که مسلم است دستگاهی که دیروز کشف شده مستقیماً متعلق به سفارت شوروی نبوده زیرا طبق پروتکل مورخه سال ۱۳۲۱ سفارت مزبور بیش از پنج دستگاه فرستنده ندارد که دو عدد آن در تهران و سه عدد در کنسولگری‌ها است و بدون شک این فرستنده از خارج ایران وارد شده و برای ارتباط داخلی و نزدیک سرحدات به‌کار برده می‌شده است زیرا این دستگاه‌ها تا ۱5۰ کیلومتر کار می‌کند. با دستگاه فرستنده یک نقشه کامل هم پیوست بوده که رادیو ساز اصرار داشته آن را تسلیم نکند.
روزنامه آتش - سه‌شنبه 28 آبان 1325


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/16/550213/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها