مردی با چشمان حادثه ساز

مصیبتی برای جامعه بشری




محمد بلوری/ روزنامه نگار
سهراب در راه بازگشت از محل اقامت پنهانی استاد ارغنون از خانم معلم پرسید:
-‌ سهیلا خانم، شما هرگز با تزریق واکسن یا آمپول عادی آشنایی دارید؟
معلم جوان لبخندی زد و گفت:
- وقتی به یک بیمار آمپول می‌‌زنند، من حتی نمی‌‌توانم نگاه کنم چه برسد به اینکه به کسی آمپول بزنم. دانشجوی جوان شرمسار و دستپاچه در واکنش به خانم معلم، سرخ شد و گفت:‌ باید یاد بگیری خانم می‌دونید به چند هزار نفر باید واکسن تزریق کنیم؟ دختر پرسید:-  وای... من...؟
- بله خانم معلم، البته من و شما حالا باید به فکر باشیم که یکی هم به ما کمک کند، من یادتون می‌دم. کار مشکلی نیست. سهیلا پرسید:- مگه این همه واکسن داریم؟ -‌ خیر خانم. برای همین از استاد ارغنون درخواست کردیم که از دوست ماهیگیرش بخواهد لنج قراضه‌اش را در اختیارمان بگذارد که برای تهیه واکسن ضد هاری به شهر سفر کنیم. البته دکتر صادقی برای احتیاط چند صد واکسن ضد هاری تهیه کرده بود اما مسلماً این تعداد کافی نیست. خانم معلم نگاه نگرانی به دانشجوی جوان کرد و پرسید:
- شما باید به این سفر دریایی بروید؟ خطرناک نیست؟
دانشجوی جوان از دلواپسی دختر که در لحن کلامش نسبت به ‌خود احساس می‌کرد، به هیجان آمد و سهیلا از شرم سرخ شد و گونه‌هایش گر گرفت. گفت:
- منظورم این است که یکی همراهتون باشه تا کمک‌تان کند؟
و سهراب هم برای اینکه پرسش شورانگیز دختر را عادی تلقی کند گفت:
البته تنهایی که به این سفر دور و دراز نمی‌شه رفت.
معلم پرسید: انتقال ویروس هاری به انسان چطور انجام می‌شه؟
سهراب توضیح داد: بطور ساده معمولاً انتقال ویروس هاری به انسان با گاز گرفتن یک حیوان هار انتقال پیدا می‌کند. هرگاه یک حیوان مشکوک به هاری مثل سگ یا هر حیوان پستاندار کسی را گاز بگیرد فوراً باید محل گاز گرفتگی را با آب و صابون حداقل برای 15 دقیقه شست‌وشو بدهند و به‌سرعت او را به یک‌مرکز مقابله با هاری ببرند تا با واکسیناسیون درمانش کنند. البته به هیچ ‌وجه نباید محل گاز گرفتگی را بخیه کرد و باز بودن زخم بسیار مهم و اساس پیشگیری و درمان هاری است، معمولاً تا 6 روز پس از گاز گرفتگی می‌شود هاری را درمان کرد اما اگر علائم بیماری ظاهر شود دیگر قابل درمان نخواهد بود و بیمار طی یک یا دو هفته جان می‌دهد چون در این مدت ویروس هاری به سیستم عصبی مرکزی بیمار می‌رسد. سهیلا گفت: بارها دیده‌ایم که مبتلایان به ویروس هاری در اوج بحران بیماری از خانه‌ها به بیرون هجوم آورده‌اند و در کوچه‌ها خودشان را به زمین زده اند و در حالی که کف از دهان‌شان بیرون می‌زده با وضع هولناکی جان داده‌اند. دانشجوی جوان گفت: در لحظات بحرانی وقتی ویروس هاری به سیستم عصبی مرکز در مغز بیمار می‌رسد این فرد در وحشت و اضطراب دچار توهم می‌شود که رفتار خشونت‌آمیزی از خود نشان می‌دهد، آنگاه با دهانی کف آلود به زمین چنگ می‌زند. فک و عضلات صورتش فلج می‌شود. با حرکت غیر طبیعی عضله چشم‌هایش هرچیزی را دوگانه می‌بیند و سرانجام با ایست قلبی مرگ سراغش می‌آید.خانم معلم پرسید: اما با واکسیناسیون چگونه می‌توان یک فرد مبتلا به ویروس هاری را نجات داد؟
دانشجوی رشته پزشکی توضیح داد: به محض اینکه یک سگ هار کسی را گاز گرفت، باید فوراً او را بدون بخیه زدن زخم به درمانگاه رساند. تا واکسیناسیون علیه هاری آغاز شود و در چهار نوبت ادامه پیدا کند.واکسیناسیون نوبت اول باید به محض رساندن فرد زخمی به درمانگاه انجام شود.
دومین مرحله واکسیناسیون سه روز بعد صورت می‌گیرد. واکسن سوم هفت روز بعد خواهد بود و بالاخره 14 روز بعد هم واکسن نوبت چهارم تزریق می‌شد.
معلم جوان پرسید: اما آنهایی هم که با حمله حیوانات روبه‌رو نشده‌اند، چطور باید از ابتدا ویروس هاری مصونیت پیدا کنند؟
دانشجو گفت: برنامه واکسیناسیون سراسری مردم مرادآباد در رابطه با این افراد اجرا خواهد شد به این ترتیب که از کلیه ساکنان این آبادی چه کودکان و چه زنان و مردان خواسته خواهد شد برای تزریق واکسن ضد هاری به درمانگاه مراجعه کنند یا می‌توانیم در اجرای برنامه تزریق واکسن اعلام کنیم که کوچه به‌ کوچه و خانه به خانه مراجعه خواهیم کرد تا اعضای خانواده‌ها را علیه ویروس هاری واکسینه کنیم. در این صورت مردم آبادی از این پس نگران ویروس هاری نخواهند بود. برنامه سراسری واکسیناسیون را در دو نوبت اجرا می کنیم .بر اساس این برنامه سراسری نوبت دوم واکسیناسیون 7 روز پس از نوبت اول تزریق واکسن آغاز خواهد شد که هر چهار سال یک بار این برنامه اجرا می شود. در این صورت نگران سرایت ویروس هاری و مرگ  نخواهیم بود برای همیشه.
*‌*‌*
اگر برنامه سراسری واکسیناسیون را اجرا نکنیم حتماً این آبادی  و کل این جزیره خالی از سکنه خواهد شد و از انسان‌ها اثری نمی‌ماند.
معلم با نگرانی گفت: اما از شهرها پیامی نمی‌رسه چرا؟ نه اثری، نه خبری...از این نگرانم که مبادا ویروس هاری همه شهرها را فرا گرفته باشد. مسأله‌ای که هدفش نابودی کره خاکی است!



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/12/550203/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها