نقش گنبد شیخ لطف‌الله بر فرش تالار وزارت امور خارجه




نقش گنبد شیخ‌لطف‌الله بر فرش تالار وزارت امور خارجه که در دیدارهای رسمی جواد ظریف وزیر امور خارجه در قاب عکاسان نشست واکنش مثبتی در فضای مجازی در پی داشت. گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله را شاهکار معماری بی‌نظیر میدان صفوی نقش جهان اصفهان می‌دانند‌. مسجدی که صحن و مناره ندارد و این آغاز بی‌شمار سؤالاتی است که درباره شکوه معماری ایران بی‌پاسخی دقیق مانده‌ است. برخی عدم وجود مناره را دال بر زنانه بودن این مسجد دانسته‌اند. آنها گنبد را معماری‌ای زنانه می‌دانند. اما کسی درباره این پاسخ به قطعیت نرسیده است. محمدرضا اصفهانی به دستور شاه عباس صفوی این مسجد را می‌سازد؛ مسجدی که ۱۷ سال ساخت آن زمان می‌برد.
این گنبد مدور با نقش‌های اسلیمی، تزئین شده است و در انعکاس نور خورشید هر لحظه به رنگی درمی‌آید. صبح‌ها خاکی رنگ می‌شود، ظهرها رنگ صورتی به خود می‌گیرد و غروب به رنگ خاکستری در می‌آید. مسجد شیخ لطف‌الله تنها مسجد نخودی رنگ در دوره صفوی است. همه مساجد این دوره، گنبد آبی رنگ دارند اما این مسجد، بر خلاف آنها، نخودی رنگ است.
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر این مسجد چرخش ۴۵ درجه‌ای آن نسبت به محور شمال - جنوب و نسبت به قبله است که در اصطلاح معماری به آن پاشنه می‌گویند، اما این بنا چنان استادانه ساخته شده که هیچ اثری از کجی در آن دیده نمی‌شود. برای اصلاح این زاویه، یک راهروی زیبا که با کاشی‌های رنگارنگ (رنگ غالب آن سبز و آبی است) ایجاد شده است. این راهرو در بدو ورود اول به سمت چپ و سپس به راست می‌چرخد.
جمع نقش گنبد شیخ‌لطف‌الله بر فرش ایرانی که آوازه‌ای جهانی دارد، تالار وزارت امورخارجه را به نمایشگاهی برای هنر ایران تبدیل کرده که چشم نمایندگان، سفرا و وزرای دیگر کشورها را به خود خیره می‌سازد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/6/550171/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها