دیگه چه خبر؟




کره‌جنوبی: امریکا اجازه انتقال پول ایران به کانال سوئیس را نمی‌دهد

 خبر اول اینکه، خبرگزاری رویترز گزارش داده شبکه پیچیده تحریم‌های امریکا موجب ایجاد اخلال در مبادله اقلام بشردوستانه با ایران شده است. به گزارش فارس، رویترز در این باره نوشت: دولت امریکا ادعا می‌کند مبادله دارو و مواد غذایی مشمول تحریم نیست بانک‌ها و دولت‌ها میلی به قبول پول ایران یا انتقال آن ندارند، زیرا نگرانند که این اقدام آنها ممکن است به صورت ناخواسته شبکه پیچیده تحریم‌های امریکا را نقض کند. امریکا و سوئیس روز ۱۰ بهمن‌ماه سال گذشته مدعی اجرایی شدن ساز‌و‌کار مالی جدیدی به نام «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» (SHTA) برای ارسال اقلام انسان‌دوستانه به ایران شدند. با وجود این، بانک مرکزی ایران نمی‌تواند میلیارد‌ها دلار پول نقد حاصل از صادرات نفت را که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ روی هم انباشته شده‌اند به حساب‌های بانکی که با این کانال کار می‌کنند انتقال دهد. چند منبع به رویترز گفتند که مقام‌های کره جنوبی و ژاپن از انتقال پول نقد به سوئیس بدون اجازه امریکا خودداری می‌کنند و وزارت خارجه کره جنوبی این موضوع را تأیید کرده است. مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفته سئول درباره انتقال پول ایران به مسیر کانال سوئیس رایزنی‌هایی را انجام داده با وجود این امریکا نظر مثبتی درباره چنین طرح‌هایی ندارد. علی‌رغم این مانع‌تراشی‌ها دولت سوئیس روز پنجشنبه اعلام کرد یک شرکت دارویی در سوئیس از طریق کانال تجاری بشردوستانه با ایران یک داروی ضد سرطان را برای این کشور ارسال کرده است.

امریکا لیست فلزات تحریمی را گسترش داد

 خبر دیگر اینکه، وزارت امور خارجه امریکا با صدور بیانیه‌ای لیست فلزات تحت تحریم ایران را گسترش داد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه امریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای با طرح این ادعا که برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و برنامه‌های نظامی ایران تهدیدی برای صلح و ثبات خاورمیانه هستند، اقدام به گسترش تحریم‌های فلزات علیه ایران کرد. طبق این بیانیه ۲۲ فلز آلومینیوم ۳۱۹، آلومینیوم ۱۱۰۰، آلومینیوم ۲۲۵، آلومینیوم ۶۰۶۱، آلومینیوم ۶۰۶۳، آلومینیوم ۶۰۸۲، آلومینیوم ۷۰۷۵، آلیاژ برنز آلومینیوم UNS C63600، اکسید آلومینیوم، فولاد ۳۰۲، فولاد ۴۱۳۰، فولاد ضدزنگ ۳۲۱، فولاد ضدزنگ ۳۱۶، فولاد A877، فولاد A228، فولاد 100Cr6-52100، فولاد ماراجینگ ۳۵۰، فولاد ماراجینگ ۳۰۰، مس بریلیم، UNS C37000- CuZn38Pb1، مس تنگستن و پودر آلومینیوم با خلوص بالای ۹۸ درصد در لیست جدید تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا درباره اثرگذاری سیاست امریکا در قبال ایران با بیان اینکه وزارت خارجه امریکا «با تمام قوا» کارزار فشار حداکثری را اجرا کرده گفت که با وجود این تحریم‌ها نتوانسته به هدفش برای تغییر رفتار حکومت ایران دست پیدا کند.

تکذیب خودکشی سه زندانی زن در قرچک

 شنیدیم که، مرکز رسانه قوه قضائیه خبر خودکشی سه زندانی در زندان قرچک را تکذیب کرد. به گزارش میزان، قوه قضائیه روز پنجشنبه در واکنش به شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر خودکشی سه زندانی در زندان قرچک و جان باختن دو نفر از زندانیان در پی این اقدامات، اعلام کرد که این خبر از اساس کذب است و هیچ موردی از آنچه در رسانه‌های معاند گفته شده در زندان زنان قرچک رخ نداده است.

اوکراین به دنبال دریافت غرامت حداکثری از ایران

 دست آخر اینکه، پس از برگزاری اولین دیدار هیأت ایرانی با طرفین ذینفع در حادثه هواپیمای اوکراینی، افغانستان، انگلیس، اوکراین، سوئد و کانادا به عنوان گروه بین‌المللی هماهنگی و واکنش در بیانیه مشترکی از تبادل نظر پیرامون جبران خسارت خانواده‌های قربانیان آن حادثه خبر دادند. «فرانسوا فیلیپ شامپاین» وزیر امور خارجه کانادا در توئیتی پیرامون این دیدار بر لزوم انتشار تمام داده‌های جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی و پرداخت کامل غرامت توسط ایران تأکید کرد. به گزارش ایسنا، «دیمیترو کوله‌با» وزیر خارجه اوکراین نیز پس از دیدار هیأت اعزامی ایران با مقامات اوکراینی با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر تلاش این کشور برای دریافت غرامت حداکثری از ایران گفت: ما به عدالت دست خواهیم یافت، اهمیتی نیز ندارد که چه مقدار وقت و تلاش صرف آن شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7408/3/550167/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها