در تماس تلفنی امیر قطر و رؤسای جمهوری ترکیه ، عراق و آذربایجان صورت گرفت

بررسی روابط دوجانبه و منطقه ای در گفت وگوی روحانی و سران منطقه




امیر قطر و رؤسای جمهور عراق، ترکیه و آذربایجان در تماس تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران درباره روابط دوجانبه، مسایل منطفه ای و جهانی . گفت وگو و رایزنی کرد.
رئیس جمهوری در تماس تلفنی  «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با وی که پنجشنبه گذشته صورت گرفت، روابط ایران و قطر را دوستانه و برادرانه دانست و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های همه‌جانبه تهران - دوحه تأکید کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در تماس امیر قطر با وی، با تبریک عید سعید قربان به دولت و ملت قطر، روابط ایران و قطر به عنوان دو همسایه قدیمی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ مانع و محدودیتی برای توسعه روابط و همکاری‌ها با قطر به عنوان کشور دوست و برادر ندارد. رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت توسعه روابط ایران و قطر با توجه به شرایط حساس منطقه، اظهار کرد: امنیت و ثبات منطقه تنها در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای قابل دسترس است و مطمئناً با گسترش همکاری‌ها می‌توانیم شرایط بهتری را برای منطقه به ارمغان بیاوریم.
«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت ایران ابراز امیدواری کرد این عید برای ملت‌های مسلمان جهان همراه با خیر و برکت باشد. امیر قطر با اشاره به ضرورت توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر، تصریح کرد: توسعه مناسبات و همکاری‌ها با ایران همواره برای قطر اهمیت داشته و امیدوارم با عبور از سختی‌ها و مشکلات در راستای توسعه بیش از پیش و همه‌جانبه روابط دو کشور گام‌های بلندی برداشته شود.
حسن روحانی در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با وی، نیز اظهار امیدواری کرد دو کشور همچنان که تاکنون برای مقابله با بیماری کرونا در کنار هم بوده اند، باهمکاری و تبادل تجربیات بتوانند تلاش‌های خوبی برای مهار این بیماری داشته باشند.رئیس جمهوری با اشاره به برخی مسائل و مشکلات در منطقه، اظهار امیدواری کرد باتلاش و همکاری همه کشورهای منطقه شاهد ثبات و آرامش در سرتاسر منطقه باشیم. روحانی با بیان اینکه امروز امریکا درحال اعمال تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران است، تأکید کرد: باید در این شرایط کشورهای دوست و همسایه مانند ایران و ترکیه بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های خود را توسعه دهند. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز در این گفت وگو با تجلیل از تلاش‌های موفقیت آمیز دولت و ملت ایران در مقابله با بیماری کرونا، بر ضرورت توسعه همکاری‌ها و انتقال تجربیات در این مسیر تأکید کرد.وی با اشاره به لزوم گسترش روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه و تسریع در انجام مبادلات تجاری با رعایت پروتکل های بهداشتی، اظهار امیدواری کرد تا جلسه شورای عالی همکاری های راهبردی دو کشور در آینده نزدیک برگزار شود. حسن روحانی در تماس تلفنی «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق با وی، سفر نخست وزیر عراق به ایران را مثبت و فرصتی برای بررسی مسائل مورد علاقه دو ملت دانست و اظهار امیدواری کرد که تصمیمات و توافقات فی مابین با تلاش مسئولان دو کشور هرچه سریعتر به اجرا برسد و بتوانیم روابط اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور را بیش از پیش گسترش دهیم.روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط همه جانبه با عراق مصمم بوده و آماده همکاری و انتقال تجربیات خود به این کشور در مسیر مقابله با بیماری کرونا است. «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق نیز در این گفت وگو با تبریک عید قربان به دولت و ملت ایران، اظهار داشت: جلوه این عید بزرگ، وحدت مسلمین است و امیدوارم در شرایط کنونی جهان و شیوع بیماری کرونا، وحدت و همکاری میان همه کشورهای منطقه بیش از پیش گسترش یابد. حسن روحانی روز جمعه در تماس تلفنی «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان با وی، با اشاره به مناسبات و همکاری‌های خوب دو کشور و تلاش مسئولان برای تسریع در اجرای توافقات، گفت: توسعه روابط همه‌جانبه با جمهوری آذربایجان برای ما حائز اهمیت است و امیدوارم هرچه زودتر شاهد اجرای توافقات فی‌مابین در بخش‌های مختلف به‌ویژه اتصال دو کشور از طریق تکمیل خط آهن رشت-آستارا باشیم. وی همچنین بر ضرورت تلاش برای انجام مبادلات تجاری دو کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میان دو کشور تأکید کرد. «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این گفت وگو، تصریح کرد: پروژه راه آهن رشت-آستارا برای جمهوری آذربایجان بسیار حائز اهمیت است و تلاش خود را برای رفع موانع و مشکلات و تکمیل هرچه زودتر این پروژه انجام خواهیم داد. وی با تجلیل از دستاوردهای ایران در مسیر مقابله با بیماری کرونا خواستار گسترش همکاری‌های دو کشور و بهره‌مندی از تجربیات ایران در این زمینه شد.

بــــرش

رئیس جمهوری در جلسه رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار شد
تجربه شیوه‌های تازه برای عزاداری محرم

رئیس جمهوری در جلسه پنجشنبه رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، دستورالعمل‌های بهداشتی تهیه شده برای مراسم عزاداری محرم را برگرفته از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی دانست و با بیان اینکه اجرای این دستورالعمل‌ها باید به عنوان الزامات شرعی عزاداری از سوی متولیان رعایت شود، تأکید کرد: نباید به گونه‌ای عزاداری شود که بعد از آن مردم سوگوار عزیزان خود باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی، حفاظت از سلامتی و جان مردم را اولویت نخست تمامی مباحث، دستورالعمل‌ها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و تأکید کرد که در دستورالعمل‌های برگزاری کنکور و مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، حفاظت از سلامتی و جان مردم به عنوان اولویت نخست، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. رئیس جمهوری گفت: پس از مطالعات دقیق صاحبنظران و بهره‌گیری از نظرات همه دستگاه‌ها درباره نحوه و روند برگزاری کنکور و مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، جمع‌بندی این مطالعات ابتدا در کمیته‌های امنیتی و اجتماعی و درمانی و سپس ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی شده است. روحانی اظهار کرد: پس از اینکه اعلام شد با ایجاد برخی محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان برگزاری مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا و کنکور هست، ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز اصل برگزاری این مراسم را با حفظ و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی تصویب و این دستورالعمل‌ها را ابلاغ کرد. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه این دستورالعمل‌های ابلاغی نیز کاملاً منطبق بر استانداردهای جهانی سازمان بهداشت جهانی است، افزود: همه دستورالعمل‌های ضروری بهداشتی بویژه برای برگزاری عزاداری‌های مسئولانه ابلاغ شده است، این دستورالعمل‌ها ضروری است که  به عنوان بخشی از الزامات شرعی و قطعی مراسم عزاداری از سوی متولیان مراسم رعایت شود چرا که رعایت این دستورالعمل‌ها حق‌الناس است و محیط‌های عزاداری امام حسین(ع) نمی‌تواند جایی باشد که حق‌الناس در آنها رعایت نشود.‌ روحانی همچنین نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی را ضروری خواند و تأکید کرد: نهادهای نظارتی باید کاملاً بر روند اجرای دستورالعمل‌ها نظارت و اگر لازم بود با متخلفان در راستای حفظ سلامتی مردم، برخورد کنند. او با اشاره به برگزاری موفق مراسم ماه مبارک رمضان و همکاری و همراهی خوب رسانه ملی و شبکه‌های مجازی در انتقال آن فضای روحانی و معنوی به جامعه، گفت: باید در مراسم عزاداری محرم نیز با بهره‌گیری از ابتکارات جدید و همسو با شرایط خاص کشور در موضوع کرونا، بخشی از عزاداری‌ها به فضای مجازی و در حسینیه‌های مجازی انجام گیرد. رئیس جمهوری اظهار کرد: روحانیون، مداحان، متدینین و متولیان هیأت‌های عزاداری بی‌تردید دارای ابتکارات، طراحی‌ها و نوآوری‌های زیادی در این حوزه هستند که آنها را باید اجرایی و عملیاتی کنند. روحانی با بیان اینکه باید شیوه‌های تازه‌ای برای عزاداری امام حسین را تجربه کنیم و هم سلامت جسم و جان و هم تقویت و تبیین ایمان حفظ شود، گفت: سوگواری‌ها را چنان برگزار کنیم که بعد از ایام محرم کسی سوگوار عزیزانش نشود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7408/3/550166/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها