پیشنهاد جنجالی ترامپ: انتخابات را به تعویق بیندازید




ندا آکیش – دونالد ترامپ روز پنج شنبه پیشنهاد به تأخیر انداختن انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر امریکا را مطرح کرد. پیشنهادی که با توجه به بحران‌های داخلی جدی که او در آستانه انتخابات دارد، بهترین راه فرار آقای تاجر در 4 سال حضورش در کاخ سفید به نظر می رسد. اما سخنان او با توجه به اینکه چنین چیزی در حوزه اختیارات رئیس جمهوری نیست، با واکنش منفی گسترده از سوی مخالفان و حتی موافقان او از جمله رهبران حزب جمهوریخواه ، مواجه شد.
به‌گزارش نیویورک تایمز، پس از آنکه مقامات برخی ایالت‌های امریکا به‌خاطر شرایط وخیم همه‌گیری ویروس کرونا اعلام کردند، ممکن است انتخابات سوم نوامبر را به‌صورت پستی برگزار کنند، ترامپ روز پنجشنبه در توئیتر پست‌هایی منتشر و صحت انتخابات پستی را زیر سؤال برد و نوشت: با برگزاری انتخابات پستی، انتخابات 2020 نادرست‌ترین و پرتقلب‌ترین انتخابات تاریخ امریکا خواهد شد و یک سرافکندگی بزرگ برای ایالات متحده خواهد بود. انتخابات را تا زمانی که مردم بتوانند بخوبی، در امنیت و در سلامت رأی دهند، به تأخیر بیندازید. ترامپ همچنین در این پیام توئیتری به اشتباه از انتخابات پستی سراسری یاد کرد در حالی که تاکنون هیچ مقام امریکایی رسماً اعلام نکرده است که انتخابات سوم نوامبر تمام و کمال پستی برگزار خواهد شد.
تنهایی ترامپ در میان جمهوریخواهان
این پست توئیتری ترامپ بسرعت از سوی رهبران هم حزبی‌اش مورد انتقاد قرار گرفت. میچ مک کانل، رئیس سنا که در 4 سال اخیر به‌خاطر منافع حزبی همواره از ترامپ حمایت کرده و حتی در جریان استیضاح، نگذاشت ترامپ در سنا محکوم شود، پیشنهاد تأخیر در انتخابات را رد کرد. رئیس سنا در مصاحبه‌ای در این باره گفت، «تاریخ انتخابات روی سنگ نوشته شده» و قابل تغییر نیست. او افزود: «بیش از 200 سال است که در ایالات متحده انتخابات برگزار می‌شود و در طول جنگ‌های داخلی، رکود بزرگ، دو جنگ جهانی و... این انتخابات‌ها تغییر نکرده است. قانون اساسی امریکا اختیار تعیین زمان انتخابات را به کنگره داده است.» کوین مک کارتی، نماینده جمهوریخواه نیز در این باره گفت: هرگز در تاریخ انتخابات‌های فدرال اتفاق نیفتاده که انتخاباتی برگزار نشود و حالا هم ما باید انتخابات را برگزار کنیم. تد کروز و مارکو روبیو، دو سناتور جمهوریخواه هم موضوع تأخیر در انتخابات را منتفی دانستند. حتی شبکه خبری فاکس نیوز که منتسب به جمهوریخواهان است در گزارشی از پیشنهاد ترامپ انتقاد و تشریح کرد که به موجب قانون اساسی امریکا هیچ رئیس جمهوری نمی‌تواند تاریخ انتخابات را تغییر دهد.
نقدهای تلویحی اوباما
باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق امریکا هم که روز پنجشنبه در مراسم خاکسپاری جان لوئیس، نماینده سابق امریکا و فعال مدنی مشهور سخنرانی می‌کرد، بدون آنکه نامی از ترامپ ببرد انتقادهای جدی از او کرد که یکی از این انتقادها درباره پیشنهاد به تأخیر افتادن انتخابات سوم نوامبر بود. او گفت: اکنون که ما اینجا نشسته‌ایم افرادی در قدرت هستند که هر کاری می‌کنند که مردم را از شرکت در انتخابات مأیوس کنند. آنها با بستن حوزه‌های رأی‌گیری و گذاشتن قوانین سختگیرانه هویتی برای اقلیت‌ها و حمله به حق رأی ما این کار را می‌کنند. اوباما همچنین با دفاع از برگزاری انتخابات به شیوه ایمیلی در برخی ایالت‌ها، از تلاش‌هایی که دولت ترامپ و شخص او برای کم اهمیت دادن اینگونه رأی‌گیری می‌کند، انتقاد کرد.
احتمالاً ترامپ انتظار نداشت این پیشنهاد با این حجم از مخالفت بویژه بین رهبران ارشد هم حزبی‌اش مواجه شود و فکر می‌کرد، جمهوریخواهان این بار هم به خاطر منافع حزبی سکوت خواهند کرد اما این‌طور نشد و به‌همین خاطر ترامپ ساعتی بعد، از موضع خود عقب‌نشینی و ادعا کرد، خواستار به تأخیر افتادن انتخابات نیست اما همچنان نگران برگزاری یک «انتخابات قلابی» ایمیلی است.
پیشنهاد عاقلانه
به‌گزارش بلومبرگ، البته نباید از این واقعیت غافل شد که در شرایط کنونی که بحران‌های متعدد آینده سیاسی ترامپ را تهدید می‌کند و همه‌گیری ویروس کرونا همچنان در امریکا با شدت گسترش می‌یابد، جنبش جان سیاهان ارزش دارد، شهرهای مختلف ایالات متحده را ناآرام کرده، بحران اقتصادی و بیکاری گریبانگیر امریکایی‌ها شده و محبوبیت ترامپ در مقابل جو بایدن، رقیب دموکراتش بسیار پایین آمده، عاقلانه‌ترین پیشنهادی که ترامپ می‌توانست به نفع خود بدهد، تأخیر در برگزاری انتخابات بود. او که شکست خود در انتخابات نوامبر را حالا بیش از هر زمان دیگری محتمل می‌داند، اگر قدرت و اختیار این کار را داشت به احتمال زیاد انتخابات را عقب می‌انداخت. او شاید این پیشنهاد را مطرح کرد که با تجزیه و تحلیل واکنش‌ها نتیجه‌گیری کند که تا چه اندازه می‌تواند روی این موضوع پافشاری کند. واکنش جمهوریخواهان اما این بار آن‌طور نبود که آقای رئیس جمهوری می‌خواست.

بــــرش
فصل ویرانی اقتصادی امریکا
گروه جهان – اگر وضعیت اقتصادی بزرگترین ابرقدرت اقتصادی جهان در سه ماهه دوم سال 2020 را با عبارت «بدترین فصل» توصیف کنیم شاید کمی اغراق آمیز به نظر برسد اما به هیچ وجه این طور نیست. در گزارشی که مرکز تجزیه و تحلیل اقتصادی امریکا روز پنجشنبه منتشر کرد، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماه دوم سال جاری میلادی عدد منفی 32.9 درصد را نشان می داد؛ رقمی که از سال 1947 به این سو که مقامات امریکایی انتشار آمار فصلی اقتصاد را آغاز کردند، در این کشور سابقه نداشته است. به گزارش سی ان ان، اگرچه از ابتدای سال جاری میلادی به خاطر همه گیری ویروس کرونا در امریکا و تعطیلی کسب و کارها به خاطر سیاست های قرنطینه ای تولید ناخالص داخلی این کشور و به تبع آن رشد اقتصادی به شدت کاهش یافته و در سه ماه اول 2020 هم آمار اقتصادی بسیار نگران کننده بود اما کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند، این سقوط اقتصادی در فصل دوم سال رفته رفته بهبود یابد. با این حال گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد نشان داد، اوضاع نه تنها اصلاً خوب نیست بلکه در فصل دوم رشد اقتصادی 4 برابر بدتر از اوج بحران اقتصادی در سال 2008 است. در سه ماه چهارم سال 2008 که اوج بحران اقتصادی امریکا بود، تولید ناخالص داخلی در این کشور 8.4 درصد سقوط کرد اما در سه ماه دوم 2020 این رقم به منفی 32.9 درصد رسیده است. بنا بر تعریف سنتی رکود اگر یک کشور دو فصل پیاپی افت اقتصادی را تجربه کند به این معناست که وارد رکود شده است. همچنین در ماه آوریل در امریکا بیش از 20 میلیون امریکایی شغل خود را به خاطر سیاست های قرنطینه ای از دست دادند؛ رقمی که در 80 سال اخیر در این کشور بی سابقه بوده است. اگرچه پس از پایان قرنطینه ها و بازگشایی مشاغل تا حدودی از شمار بیکاران امریکا کم شد اما هنوز هم نرخ بیکاری در امریکا 10.3 درصد است؛ رقمی که همچنان بالاتر از رقم مربوط به دوره بحران اقتصادی 2008 است.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی امریکا) روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: رشد بیکاری در امریکا بیش از همه کارگران کم درآمد، زنان، امریکایی – آفریقایی ها و هیسپانیک ها را تحت تأثیر قرار      می دهد. او همچنین گفت، داده ها نشان می دهد روند بهبود وضعیت اشتغال در امریکا روندی کند است و پاسخ به این سؤال که چه زمانی اقتصاد به مسیر اصلی خود بازخواهد گشت کاملاً بستگی به وضعیت همه گیری ویروس کرونا دارد. البته سیاست های کنگره را هم نباید نادیده گرفت. در حال حاضر قانونگذاران امریکایی درباره بسته جدید کمک های دولتی بحث می کنند. جمهوریخواهان بسته یک تریلیون دلاری برای کمک به بیکاران پیشنهاد داده اند اما دموکرات ها خواستار کمک سه تریلیون دلاری هستند و جالب آنکه هر دو حزب گفته اند، برای تحقق پیشنهادشان هر قدر لازم باشد چانه زنی می کنند و می جنگند. اقتصاددان ها هم چشم به کنگره دوخته اند تا شاید با تصویب یکی از این دو پیشنهاد سه ماهه سوم اقتصاد امریکا بهتر از دو فصل قبل شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7408/1/550152/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها