نقشه کرونا در تهران

- بستری بیماران کرونایی در سنین ۲۰ تا ۲۹ سال در تهران افزایش یافته است - ۷/۷ درصد بیماران بستری شده تهران فوت کرده‌اند - بالاترین میزان فوتی در گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال بوده است - ۵۶ درصد مردم گفته اند به علت طولانی شدن اپیدمی،ملاحظات را کمتر رعایت می‌کنند - بالاترین میزان ابتلا در مناطق شرقی و جنوب شرقی گزارش شده است


رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه استان و پایتخت در روزهای اخیر در شرایط قرمز قرار گرفته است، گفت: بالاترین میزان ابتلا در مناطق شرقی و جنوب شرقی گزارش شده است. بیشترین گروه سنی بستری، افراد بین ۵۰ تا ۵۹ سال و گروه دوم افراد بین۳۰ تا ۳۹ سال بود، اما در دو هفته اخیر شاهد افزایش بستری گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال هستیم. به‌گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به گفته دکتر علیرضا زالی در تهران از مجموعه بیمارانی که تا ۵ مردادماه در بیمارستان‌ها بستری شدند، ۶۱ درصد ترخیص و تاکنون ۷.۷ درصد از بیماران فوت کرده‌اند. همچنین ۲۱ درصد آمار فوتی‌ها در گروه سنی ۹۰ سال به بالا و ۱۸ درصد در گروه سنی۸۰ تا ۸۹ سال رخ داده است. بالاترین میزان فوتی بین گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال و بعد ۶۰ تا ۶۹ سال بوده و در گروه‌های سنی پایین‌تر میزان کمتری از مرگ و میر را شاهد بودیم. او درباره چرایی افزایش تعداد مبتلایان در تهران عنوان کرد: بالاترین [تراکم] جمعیت کشور، در استان تهران و به‌طور خاص در شهر تهران است.
زالی از وجود پدیده زیستگاه غیررسمی در ۱۳ تا ۱۷ درصد از برخی مناطق شهر تهران خبر داد و افزود: پدیده‌هایی همچون حضور کودکان‌کار ، زباله گردی و معتادین متجاهر در سطح شهر از دیگر نقاط برجسته آسیب‌های اجتماعی است.  زالی ادامه داد: در حال حاضر در تهران روزانه بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر از مترو و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند که جمعیتی معادل دو استان است. او با اشاره به ورود روزانه ۴۰۰ هزار خودرو به شهر تهران از بخش غربی استان افزود: جمعیت شناور در روزهای اخیر بالغ بر یک میلیون نفر گزارش شده است؛ یعنی معادل جمعیت یک استان روزها وارد شهر و شب‌ها از شهر خارج می‌شوند. زالی با اشاره به جمع‌آوری اطلاعات ۵۰ هزار بیمار ترخیصی در تهران افزود: بالاترین میزان ابتلا در مناطق شرقی و جنوب شرقی گزارش شده است.  وی ادامه داد: نانوایی‌ها در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آسیب‌پذیرترین صنف شناخته شده‌اند و بعد از آنها، سوپرمارکت‌ها این وضعیت را دارند. او گفت: طبق نظرسنجی اخیری که با همکاری شهرداری تهران انجام شده، ۷۳درصد مردم معتقدند ویروس کرونا در تهران ضعیف نشده است. همچنین بخش قابل توجهی از والدین اعلام کردند در صورت بازگشایی مدارس، فرزندانشان را به کلاس درس نمی‌فرستند.
او با اشاره به اینکه طبق مطالعات بخش قابل توجهی از مردم از رفتن به مساجد در صورت بازگشایی در زمان شیوع، امتناع می‌کنند، گفت: بسیاری از افراد معتقدند در مکان‌های عمومی، وضعیت بهداشتی مطلوب نیست. زالی افزود: ۵۲ درصد مردم موافقند پارک‌ها، آرایشگاه‌ها، مراکز تفریحی و ورزشی همچنان بسته بمانند که این آمار نسبت به اسفندماه کاهش داشته و روند عادی‌سازی را نشان می‌دهد. همچنین ۵۶ درصد مردم ابراز کردند به علت طولانی شدن اپیدمی ملاحظات را کمتر رعایت می‌کنند که این نکته قابل توجهی است. وی در ادامه گفت: بخش زیادی از مردم اعلام کردند درصورت تمدید محدودیت‌ها، در دورهمی شرکت می‌کنند و به سفر می‌روند. همچنین ۶۴ درصد مردم احساس ناامیدی شدید نمی‌کنند. در مقابل ۳۵ درصد از مردم اظهار کردند دچار افسردگی و اضطراب شده‌اند و بخش قابل توجهی از آنها بواسطه این بحران کاهش درآمد داشته‌اند.
او با بیان اینکه در تهران بالغ بر ۴۴ درصد مردم برای کار و خریدهای روزانه تردد می‌کنند، گفت: بخش زیادی از مردم معتقدند فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل‌ونقل عمومی قابلیت اجرا ندارد.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7408/1/550147/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها