به نام تاریخ




11 مرداد
امروز صد و سی و پنجمین روز از سال است. چه چیز بهتر از اینکه چند دقیقه‌ای با خواندن نام و آثار هنرمندان و چهره‌های فرهنگی اخبار تلخ این روزها را کمی پشت سر بگذاریم؟
تولدها
داریوش آشوری: نویسنده، زبان‌شناس و مترجم ایرانی سال 1317 در چنین روزی به دنیا آمد. داریوش آشوری از دانش‌آموختگان دارالفنون بود که لیسانس اقتصاد گرفت اما در میانه تحصیل بیشتر به ترجمه و تألیف کتاب پرداخت. «فرهنگ سیاسی» نخستین کتابی بود که از او منتشر شد در حالی که هنوز دانشجو بود؛ کتابی که امروز هم با عنوان «دانشنامه سیاسی» و یک کتاب مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرد. آشوری در بهبود سبک نگارش فارسی نقش زیادی داشت و کلماتی چون گفتمان، آرمان شهر، رهیافت و درس‌گفتار را به کار برد که تازه بودند و معادل دیگری نداشتند. «بازاندیشی زبان فارسی»، «عرفان و رندی در شعر حافظ» و «شعر و اندیشه» کتاب‌هایی است که از آشوری به عنوان نویسنده منتشر شده است. ضمن اینکه کتاب‌های معروفی چون «چنین گفت زرتشت»، «فراسوی نیک و بد»، «تبارشناسی اخلاق» و «آرمان شهر» هم توسط او ترجمه شده‌اند. آشوری از بنیانگذاران کانون نویسندگان ایران است.
امیر آقایی: بازیگر پرطرفدار سینما و تئاتر و تلویزیون امروز 50 ساله می‌شود. امیر آقایی کارگردانی خوانده و اولین حضورش در سینما با فیلم «ارتفاع پست» ابراهیم حاتمی‌کیا بود. پس از آن در فیلم‌هایی مانند «زن دوم»، «روز بر می‌آید»، «کیمیا و خاک»، «دوزخ، برزخ، بهشت»، «مرگ کسب و کار من است»، «سعادت‌آباد»، «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»، «چهارشنبه 19 اردیبهشت»، «بادیگارد» و «بدون تاریخ بدون امضا» بازی کرد و آخرین فیلمی که از او اکران شد یعنی «شنای پروانه» تحسین منتقدان و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برایش همراه داشت. آقایی در سریال «اولین شب آرامش» برای مخاطبان تلویزیون شناحته شد و پس از آن در سریال‌های «ارمغان تاریکی»، «بی‌گناهان»، «نوار زرد» و «سرزمین کهن» بازی کرد. او در نوشتن کتاب، سرودن شعر، نقاشی و عکاسی هم دستی دارد و یک مجموعه هایکو به نام «بیدها در باد» و کتاب‌های دیگری مانند «دختر ماه هفتم»، «با خود و با دیگری‌اش»، «زمان به وقت ما همیشه ابتدای شب است» منتشر کرده است.
هرمان ملویل: نویسنده کتاب مشهور «موبی دیک» سال 1819 در چنین روزی به دنیا آمد. هرمان ملویل در 18 سالگی ملوان شد و همین شغل پایه نویسندگی او بود. تجربه‌ای سخت که در جریان آن صید نهنگ و سکونت در کنار قبیله آدمخوارها را هم از سر گذراند. او در 25 سالگی دریانوردی را رها و براساس تجربه‌هایش شروع به نوشتن داستان کرد. 4 کتاب اولش بیشتر خاطره‌نگاری بودند. حتی کتاب «موبی دیک» که سال 1851 آن را نوشت و منتشر کرد. «ماردی»، «نیم تنه سفید»، «پیر»، «مرد مطمئن»، «افسانه‌های پیازا»، «کلارل»، «دکل بان» و «قصه‌های بازار» دیگر آثاری بودند که از ملویل منتشر شدند. آثار او در زمان زندگی‌اش چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفتند اما حوالی سال 1920 «موبی دیک» به عنوان یکی از برترین شاهکارهای ادبیات امریکا و جهان شناخته شد.
داداش مهرآوری: هنرمند شاخص نقاشی پشت شیشه سال 1329 در چنین روزی به دنیا آمد. او می‌خواست نقاشی را یاد بگیرد اما به صورت اتفاقی با کار شیشه و پس از آن نقاشی روی شیشه آشنا شد. از سال 46 به عنوان یکی از هنرمندان این عرصه برگزاری کارگاه و کلاس و نمایشگاه‌های مختلف را آغاز کرد و چند بار در نمایشگاه سازمان میراث فرهنگی برگزیده شد. تدریس رشته نقاشی مینایی را مهرآوری برای اولین بار در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش هنر ایران آغاز کرد و همچنان هم به این کار مشغول است. او در این هنر نوآوری‌های خاصی داشته که یکی از آنها کشیدن طرح‌های تذهیب نگارگری روی شیشه است. او سال 84 مدرک درجه یک هنری گرفت.
 ادیب‌الممالک فراهانی شاعر، احمد بطحایی داستان نویس و رابرت جیمز والر موسیقیدان امریکایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت
احمد علامه دهر: بازیگر و خوشنویس ایران سال 1394 در چنین روزی درگذشت. احمد علامه دهر متولد 1332 بود و در رشته‌های نمایش، سینما، نقاشی و خوشنویسی فعالیت و تدریس می‌کرد. او کلاس‌های گریم و طراحی صحنه هم داشت و سال 1394 نمایشگاهی از آثار نقاشی و طراحی، خوشنویسی و عکس او برگزار شد. فیلم «غزال»، نمایش‌های «دقیانوس امپراتور شهر افسوس»، «پهلوان کچل و اژدها»، «رام کردن زن سرکش»، «یوسف و زلیخا» و «باغ من پائیز است» و سریال‌های «پرده نشین»، «مختارنامه»، «میوه ممنوعه»، «آسمان من» و «تفنگ سرپر» را با بازی احمد علامه دهر دیده‌اید. او جوایزی مانند تندیس بهترین بازیگر نقش سیاه از جشنواره آیینی سنتی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر و تندیس بهترین طراحی صحنه را از جشنواره تئاتر فجر به دست آورد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7408/20/550140/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها