بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

ابلاغیه
مذاکرات شوروی و ایران


تهران - بنا به اظهار خبرگزاری پارس ساعت 3 بامداد روز جمعه شانزده فروردین ابلاغیه‌ای بشرح زیر از طرف جناب آقای [احمد] قوام السلطنه نخست‌وزیر ایران و جناب آقای سادچیکف سفیر کبیر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی صادر گردید.
مذاکراتی که از طرف نخست‌وزیر ایران در مسکو با اولیا دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی آغاز و در تهران پس از ورود سفیر کبیر شوروی ادامه یافت در تاریخ ۱5 فروردین ۱۳۲5 مطابق با چهارم آوریل ۱۹46 به نتیجه ذیل رسیده و در کلیه مسائل موافقت کامل حاصل گردید. ۱ - قسمت‌های ارتش سرخ از تاریخ ۲4 مارس ۱۹4۶ یعنى یکشنبه چهار فروردین ۱۳۲5 در ظرف ۱ ماه و نیم تمام خاک ایران را تخلیه می‌نمایند. ۲- قرارداد ایجاد شرکت مختلط نفت ایران و شوروی و شرایط آن از تاریخ ۲4 مارس تا انقضای مدت هفت ماه برای تصویب به مجلس پانزدهم پیشنهاد خواهد شد. ۳- راجع به آذربایجان چون امور داخلی ایران است، ترتیب مسالمت آمیزی برای اجرای اصلاحات بر طبق قوانین موجوده و باروح خیر خواهی نسبت به اهالی آذربایجان بین دولت و اهالی آذربایجان داده خواهد شد.
نخست‌وزیر دولت شاهنشاهی ایران - احمد قوام
سفیر کبیر دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی مقیم تهران- سادچیکف
روزنامه اطلاعات - شنبه ۱7 فروردین ماه ۱۳2۵


آب گوارای کوی امیر آباد
اهالی تهران آب تصفیه شده استفاده خواهند کرد

موضوع لوله‌کشی شهر تهران از مدتی پیش مورد نظر و توجه بوده که متأسفانه تا به‌حال بنا به‌عللی صورت‌عمل به خود نگرفته بود و اینک با کمیسیون‌های متوالی که از متخصصان فن در شهرداری تهران به‌منظور تأمین و ترتیب این کار تشکیل شده و می‌شود امیدواری کامل حاصل است که بزودی طرح لوله‌کشی شهر تهران تقدیم شود.
امر لوله‌کشی شهر تهران کار سهل و ساده‌ای نیست که بتوان فی‌المثل در مدت کوتاهی به آن صورت عمل بخشید و از طرفی مادام که لوله‌کشی شهر تهران به‌مرحله اجرا در نیامده است باز وضع آب مصرفی اهالی تهران به‌همان حال تأسف‌آور سابق باقی خواهد بود و از طرف دیگر شهرداری تهران چون نمی‌توانست این وضع طاقت‌فرسا را که خود موظف به‌رفع آن است شاهد و ناظر باشد، از چندی پیش درصدد برآمد تا ختم امر لوله‌کشی لااقل راهی پیدا کند که همین آب شهررا که در مجاری روباز جریان دارد تصفیه نماید و از آلودگی و خطرات آن جلوگیری کند. چند روز قبل اطلاع دادند که در کوی امیرآباد که اخیراً به دانشگاه تهران اختصاص داده شده قناتی موجود است که با آب گوارا و صحی که دارد می‌تواند احتیاجات اهالی تهران را مرتفع سازد. بلافاصله از وضع آب و چگونگی تصفیه آن بازدید دقیقی به‌عمل آمد و معلوم شد دستگاه تصفیه‌ای که اکنون در امیرآباد موجود است در هر ثانیه قادر است لااقل معادل یک سنگ آب تصفیه نماید. برای واگذاری آن آب در دسترس سکنه تهران با شورای دانشگاه مذاکراتی به‌عمل آمد و پیشنهاد شهرداری در این خصوص در این شورا مطرح و مورد مذاکره و توجه قرار گرفت و بالنتیجه موافقت کردند قسمتی از آب تصفیه شده امیر آباد برای شرب و مصرف اهالی شهر اختصاص داده شود و به همین منظور بین شهرداری تهران و دانشگاه قراردادی منعقد شده که طبق آن در هر ثانیه 16 لیتر آب تصفیه شده صحی در مظهر خیابان شاهرضا تحویل نماید و به‌این ترتیب میسر است هر شبانه روز تقریباً معادل یک سطل آب به‌هر یک از خانه‌های شهر رساند.هزینه لوله‌کشی به‌عهده شهرداری و هزینه‌های بهره‌برداری از قبیل هزینه تصفیه آب و نگهداری لوله‌ها و توزیع آب و غیره بر عهده طرفین و مدت این قرارداد شش سال و سه ماه تعیین شده و این حداکثر پیش‌بینی برای انجام عمل لوله‌کشی شهر تهران است که امید می‌رود پیش از خاتمه مدت این قرارداد ، شهر تهران به طور کلی لوله‌کشی شده و احتیاجی به تمدید قرارداد نامبرده نباشد.این آب از نظر مواد شیمیایی بهترین آب مشروب است و با کلر، ژرم‌های میکروب معدوم می‌شود و پس‌از اختلاط با هوا بهترین آب گوارا و مشروب برای اهالی تهران خواهد بود. از نظر طرز توزیع آب در نظر است وسایلی تهیه شود که بتوان در مراکزمعینی آب را در دسترس عموم قرار داد.
روزنامه اطلاعات- شنبه 7 اردیبهشت 1325

سربازان ایرانی در رژه پیروزی

عصر روز پانزدهم اردیبهشت 1325، برای شرکت در جشن پیروزی که در لندن تشکیل می‌شد، یک هیأت نظامی از تهران حرکت کرده و ریاست این هیأت به عهده آقای سپهبد مرتضى یزدان پناه بود. سربازان ایرانی روز جشن پیروزی (هشتم ژوئیه 1946) از برابر پادشاه و ملکه انگلستان، مستر کلمنت ریچارد اتلی نخست‌وزیر، وینستون چرچیل نخست‌وزیر سابق انگلستان و ویلیام لیون مکنزی کینگ، رژه رفتند.
مجله اطلاعات هفتگی- 4 مرداد1325

اعطای لقب «حضرت اشرف» به قوام

عنوان جناب اشرف برای نخست‌وزیر
در نتیجه خدمات آقای احمد قوام‌السلطنه نخست‌وزیر که مورد توجه مخصوص اعلیحضرت همایون شاهنشاهی قرار گرفته دستخط زیر صادر و توسط جناب آقای شکوه رئیس دفتر مخصوص شاهنشاهی ابلاغ گردیده است:جناب اشرف احمد قوام‌ نخست‌وزیر
برای اظهار قدردانی و عنایت مخصوص به‌موجب این دستخط عنوان جناب اشرف اختصاصاً به‌شخص شما اعطا می‌گردد. قدغن کنید مدلول دستخط را به وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی ابلاغ نمایند.
کاخ سعدآباد دوم مرداد ماه
محمدرضا پهلوی
روزنامه اطلاعات- پنجشنبه 3 مرداد 1325

اولین زن ایرانی که به قله دماوند صعود کرد

روز پنجشنبه 24 مرداد بانو تیموری به اتفاق اعضای باشگاه شرکت نفت ایران و انگلیس جهت صعود به قله دماوند رهسپار و در ظرف 11 ساعت به‌قله رسیده‌اند.بانو تیموری اولین زن ایرانی هستند که موفق به صعود قله دماوند شده‌اند.
روزنامه کوشش- سه‌شنبه 5 شهریور 1325







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7408/16/550099/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها