35 خانه تاریخی شهر زواره ثبت ملی می‌شود




حمیرا حیدریان -  خبرنگار/ 35خانه تاریخی در شهر زواره که در حال حاضر مورد مطالعه قرار گرفته و نقشه‌برداری و برداشت شده است بزودی ثبت ملی می‌شود.
علی محمد فصیحی سرپرست پایگاه ملی بافت زواره در گفت‌و‌گو با خبرنگار«ایران» ضمن اعلام این خبر گفت: شهر زواره به‌دلیل عناصر خاصی که بافت تاریخی آن دارد و به لحاظ  دارا بودن نشانگان و عناصر متفاوت در نوع معماری در سال 1381 با پلاک ثبتی «6144» به ثبت ملی رسیده است.
وی با بیان اینکه شهرستان تاریخی زواره با برخورداری از بافت تاریخی ۳۰ هکتاری نزدیک به 20 سال قبل ثبت ملی شده است افزود: به ثبت رسیدن این شهر تاریخی در حدود 20 سال قبل نشان از اهمیت و جایگاه این بافت تاریخی در کشور دارد. دو مسجد جامع و پامنار از جمله آثار تاریخی با ارزشی هستند که در این شهر قرار دارند و به لحاظ عناصر معماری و کلیدی در ساخت این مساجد از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. وی مسجد پامنار زواره را یکی از قدیمی‌ترین مساجد تاریخی ایران و جزو اولین آثار تاریخی ثبت ملی شده کشور دانست و اظهار داشت: این مسجد دارای قدمت یکهزار ساله است و در زمان تشکیل اداره باستان شناسی توسط آندره گدار در ایران به فهرست آثار ملی کشور افزوده شده است. فصیحی با بیان اینکه هنوز خانه‌های چهارصفه‌ای در دل این شهر تاریخی وجود دارد،عنوان کرد: این خانه‌ها به لحاظ قدمت و نوع طراحی‌های ویژه‌ای که دارند مورد توجه باستانشناسان و معماران است و می‌توان گفت در هیچ جای دیگر چنین معماری با این سبک به چشم نمی‌خورد.وی تصریح کرد: صفه نوعی الگوی معماری مبتنی بر اقلیم است که در خانه‌های قدیمی شهر زواره رایج بوده است. به علت قرار گرفتن این منطقه در مجاورت کویر و گرم و خشک بودن هوا، با این سبک معماری، فضای خانه از هوای مطبوع و دلنشین تری برخوردار می‌شد.سرپرست پایگاه ملی بافت زواره با بیان اینکه در صدد هستیم تا با کمک میراث فرهنگی، شهرداری و مردم اقدام به مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی زواره کنیم افزود: بخشی از بودجه برای مرمت این خانه‌های تاریخی از سوی میراث فرهنگی و بخش دیگر توسط شهرداری تأمین خواهد شد و مردم نیز با توجه به اهمیتی که به این شهر می‌دهند در این زمینه همراهی خواهند کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7408/11/550087/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها