گزارش «ایران» از چگونگی برگزاری آزمون دکترا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

برگزاری اولین کنکور کرونایی با حضور 179 هزار داوطلب


هدی هاشمی
خبرنگار
معمولاً «نخستین»ها خاص هستند و به یادماندنی. اما این یکی با موارد دیگر خیلی تفاوت داشت‌. صحبت از نخستین آزمون دکترا در دوران کرونا است. آزمونی که پس از کلی جنجال بالاخره برگزار شد و صندلی‌ها میزبان داوطلبان ماسک زده بود. ساعت ٧ صبح روز پنجشنبه درهاى اصلى دانشگاه‌ها و حوزه‌هاى امتحانى به روى ١٧٩ هزار داوطلب آزمون دوره دکترا باز شد تا آنها در یکى از پر سر و صداترین آزمون‌هاى کشورى شرکت کنند.
آزمونى که بعد از ٤ بار تعویق، در نهایت نهم مردادماه با کلی اما و اگر از سوی داوطلبان برگزار و بالاخره پرونده اولین آزمون کرونایی کشور بسته شد. یک ساعت و نیم تا آغاز کنکور مانده بود که درهای اصلی دانشگاه صنعتی شریف (یکی از حوزه‌های امتحانی) به روی داوطلبان باز شد.  
تقریباً همه داوطلبان ماسک به صورت داشتند و طبق پروتکل سازمان سنجش به جز لوازم شخصی برای امتحان وسایل دیگری به همراه نداشتند. مسئولان دانشگاه برای حفظ فاصله اجتماعی سنگفرش خیابان را علامت‌گذاری کرده بودند تا اگر تعداد داوطلبان بیشتر شد هر کدام‌شان روی آن برچسب‌ها با فاصله بایستند، اگرچه خبری از ازدحام داوطلبان هم نبود.
 نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا
با وجود این خیلی از داوطلبان دختری که برای آزمون دکترا به دانشگاه صنعتی شریف آمده بودند نگران کرونا بودند. برخی از آنها از ترس‌شان برای شرکت در این آزمون استرس داشتند و عده‌ای دیگر هم نگران کرونا بودند. داوطلبی می‌گوید: «استرس کنکور را ندارم. فقط ترس از مبتلا شدن به ویروس کرونا را دارم.»
یکی دیگر از داوطلبان بعد از برگزاری آزمون می گوید، بهتر بود اینترنتی امتحان می‌دادیم. خیلی از داوطلبان به خاطر شرایط کرونا در جلسه حضور پیدا نکردند و خیلی از صندلی‌ها خالی بود. داوطلب دیگری هم به ازدحام جمعیت اشاره می‌کند و می‌گوید: «می‌ترسیدم که به خاطر کنکور ازدحام شود و در این بین کسی مبتلا یا ناقل باشد.» البته برخی از داوطلبان هم از همان ابتدا خواهان برگزاری کنکور سرموعد بودند؛ آنها تأکید می‌کنند که تغییر زمان کنکور موجب برهم زدن امنیت روانی و آرامش‌شان می‌شود.
یکی از داوطلبان این چنین توضیح می‌دهد: «مسئولان نمی‌توانستند آزمون را برگزار نکنند هر کاری که از دست‌شان برمی‌آمد، انجام دادند و چند باری هم این آزمون را به عقب انداختند. اما درنهایت باید امتحان برگزار می‌شد.»  عده‌ای هم به پروتکل‌ها اشاره کردند؛ «قبل از اینکه وارد آزمون شویم، نگران پروتکل‌ها بودیم اما امروز دیدیم که اکثر پروتکل‌ها رعایت شده است. فاصله اجتماعی بسیار خوب بود و در کل این آزمون در سلامت کامل برگزار شد.»
متفاوت‌ترین آزمون سال ٩٩
غلامرضا وثوقی، نماینده دانشگاه صنعتی شریف در سازمان سنجش درباره برگزاری آزمون دکترا می‌گوید: این آزمون تفاوت بسیاری با سال‌های گذشته داشت. به خاطر شیوع ویروس کرونا مجبور شدیم تعداد داوطلبان را در حوزه‌های امتحانی کمتر کنیم.  برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی امسال ٨٠٠ داوطلب کنکور در دانشگاه ما امتحان می‌دهند و این درحالی است که در سال‌های گذشته میزبان هزار و 800 داوطلب بودیم. همچنین فاصله اجتماعی بیش از آن مواردی بود که وزارت علوم به ما اعلام کرده و به علت ساختار کلاس‌ها فاصله میز و صندلی‌ها تا یک و نیم متر هم رسیده است.
او درباره تعداد غایبین می‌گوید: تعداد غایبین ما امسال افزایش چشمگیری داشته است. امسال حدود ٤٠ درصد داوطلبان ما که محل امتحان‌شان دانشگاه شریف بوده، غایب بودند این درحالی است که در سال‌های گذشته ١٥ درصد غایب داشتیم.
داوطلبـــــان مشـــــکلات را بــــــه سازمان‌سنجش بگویند
آزمون دکترای امسال هر چه بود با ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و دستکش در ۱۴۳حوزه امتحانی در ۶۰شهرستان سراسر کشور برگزار شد. در این ماراتن ۱۷۹هزار و ۷۰۴نفر ثبت‌نام کردند که ۴۴ درصد زن و ۵۶درصد آنها مرد هستند.
با این همه رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از نحوه برگزاری آزمون رضایت دارد و به «ایران» می‌گوید: بیشتر داوطلبان پروتکل‌های بهداشتی ما را رعایت کردند حتی حوزه‌های امتحانی هم بیشتر از آن چیزی که توقع داشتیم، پروتکل‌ها را رعایت کردند.  البته ما برای آزمون‌های بعدی نیازسنجی می‌کنیم و از داوطلبان خواستیم مشکلاتی را که با آن روبه‌رو بوده‌اند به ما اطلاع دهند در سایت سازمان فرم نظرخواهی گذاشته‌ایم که داوطلبان نظرات‌شان را در آنجا بنویسند تا در آزمون‌های بعدی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر ابراهیم خدایی درباره فیلم منتشر شده از یک داوطلب از بیمارستان طالقانی نیز این چنین توضیح می‌دهد: بیمارستان طالقانی بسیار بزرگ است و ما نمی‌دانیم که این داوطلب از کدام در وارد شده است. اما بیمارستان رأس ساعت ٨:٤٥دقیقه امتحان را برگزار کرد و خب در بیمارستان پروتکل‌های بهداشتی سخت‌تری اجرا می‌شد. البته در بیمارستان آزمون با ١٥ دقیقه تأخیر برگزار شد. اما هر ٢١ داوطلب در این بیمارستان امتحان را دادند.
او از پذیرش بیش از ۲۴ هزار داوطلب آزمون دکترا در سال ۹۹ خبر می‌دهد و می‌گوید: نتایج اولیه این آزمون دهه اول شهریور اعلام خواهد شد تا در دهه دوم شهریور داوطلبان بتوانند انتخاب رشته کنند و به منظور انجام مصاحبه، به دانشگاه‌ها معرفی شوند.
برگزاری کنکور نظر ستاد ملی مقابله با کرونا است
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و کنکور می‌گوید: ما در حال حاضر در کشور با این مسأله مواجه هستیم که تقریباً تمامی افراد مرتبط، غیر مرتبط، مسئول و غیر مسئول درباره برگزاری آزمون‌ها و مسائل این چنینی اظهار نظر می‌کنند. طبیعتاً آنچه برای سازمان سنجش مهم است، اجرای قانون بوده و قانون نیز همان مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7408/5/550064/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها