به بهانه تولد ابراهیم قنبری‌مهر،سازنده ساز

مهری که برسازهای ایرانی نشست‌




در موزه موسیقی ایران سازهایی که او ساخته خودنمایی می‌کند. سازهایی که نشان از نوآوری، آگاهی و دانش سازنده ساز دارد. ابراهیم قنبری مهر، سازنده سرشناس سازهای موسیقی و مبتکر ایرانی کسی است که این سازها را ساخته است.
دهم مرداد مصادف است با نودودومین سالروز تولد استاد ابراهیم قنبری مهر که 1307 در تهران متولد شد و سال‌های پربار زندگی اش را عاشقانه صرف هنر سازسازی کرد، سازهایی که هر کدام بیانگر نگاه و اندیشه متفاوت او به هنر و موسیقی است و این روحیه نوآور موجب شد تغییراتی در سازهای ایرانی و غربی ایجاد کند.
از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تنظیم فاصله گوشی، ثابت کردن خرک سه‌تار، تثبیت پرده‌های تار و سه‌تار با فلز، تغییر سرپنجه تار و سه‌تار به قالب گیتار، ایجاد شیار در اطراف دهانه کاسه و نقاره تار، طراحی ساز کروماتیک سنتور، تغییرات در سازهای قانون و کمانچه اشاره کرد. او سال ۱۳۳۴ کارگاه سازسازی وزارت فرهنگ و هنر را تأسیس کرد.
از دیگر کارهای منحصر به فرد این هنرمند بزرگ ابداع تکنیکی زیبا در تزئین سازها با بهره‌گیری از تلفیق ورق برنج و چوب‌های زینتی است که نقش انگشتان او را با «مِهرکاری» برروی آنها ثبت کرده است. او میراث داراخلاق، منش و هنر استادش ابوالحسن صبا است ونوازندگی ویولن را از استادش آموخته و تنها بازمانده مکتب صبا؛ هنر سازسازی را به پیشنهاد او دنبال می‌کند و آموزش آن را نزد سورن آراکلیان ادامه می‌دهد و به ساخت ویولن می‌پردازد.
به گفته خودش رابطه بین او و صبا، عشق پدر و فرزندی است و تربیت امروز خود را مدیون همان گذشتگان می‌داند؛ قنبری مهر پیشتر در گفت‌و‌گو با «ایران» بیان کرده بود: «صادقانه کار کردم و داشته‌هایم را که همان اسرار عشق است با صداقت به مردم کشورم هدیه کردم و تمام زندگی‌ام همین بوده و این پایان خط من است... و امروز خوشبختم و آرزویی ندارم. اگرچه زندگی‌ام پستی و بلندی‌های بسیاری داشت اما روزگارم را با وجدانی آسوده طی می‌کنم.»‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/20/550060/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها