کشاورزان فارس و خوزستان می‌گویند خرج و دخل‌شان تناسبی با هم ندارد

افزایش 40 درصدی قیمت خرید تضمینی دل گندمکاران را خوش نکرد




زهره افشار
خبرنگار
 برداشت خوشه‌های طلایی گندم در خوزستان و فارس، بزرگترین استان‌های تولید‌کننده گندم به روزهای پایانی خود رسیده و حالا وقت آن شده گندمکاران، خسته از رنج چند ماهه کشت و کار نفس راحتی بکشند اما افزایش نرخ تورم، روند افزایشی قیمت سم و کود، حمل‌ونقل و برداشت محصول با کمباین خستگی را به جان کشاورزان گذاشته و حالا که وقت حساب و کتاب رسیده می‌بینند چیزی دستشان را نمی‌گیرد.بسیاری از کشاورزان گندمکار در هفته‌های اخیر محصول خود را با کیلویی 2500 تومان که قیمت خرید تضمینی این محصول در سال زراعی جاری است، به دولت فروخته‌اند و حتی هنوز برخی پولی به حسابشان نیامده اما آنچه مشخص است اینکه دخل و خرج گندم با هم نمی‌خواند.
البته دولت نرخ خرید تضمینی گندم را از کیلویی 1700 تومان سال قبل با 40 درصد افزایش به 2500تومان افزایش داده اما این قیمت هم نتوانسته کشاورزان را راضی کند . در مقابل مسئولان هم پاسخ خود را دارند. آنها می‌گویند تمام تلاش خود را کرده‌اند و با توجه به اعتبارات و منابع موجود، نرخ خرید را نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داده‌اند؛ اقدامی که می‌شود گفت بی‌سابقه است.
 «احمد فالح» کشاورز گندمکار در حوالی شوش خوزستان به «ایران »گفت: قیمت خرید تضمینی گندم بسیار پایین است و البته چاره‌ای نداریم و باید محصولمان را با هرقیمتی که دولت بگوید بفروشیم. در سال گذشته دلالان زیادی به سراغمان می‌آمدند که محصولمان را با قیمت بالاتری بخرند اما امسال محدودیت‌های کرونایی آنها را هم زمینگیر کرده و افزایش نظارت‌ها در ورودی شهرها موجب شده آنها نتوانند راحت رفت و آمد کنند. وی افزود: سم و کود اوره کمیاب شده، تازه اگر بتوانی پیدا کنی باید برای هرلیتر سمی که اوایل سال لیتری 30 هزار تومن می‌خریدی الان باید 120 هزار تومان هزینه کنی.
گندمکاران عقیده دارند که قیمت خرید تضمینی در سال آینده بایدبه صورت عادلانه افزایش یابد.  «سید محمد هاشمی» کشاورز پیشرو خوزستانی نیزکه حدود 500هکتار کشت گندم در حوالی اهواز دارد به «ایران »گفت: دخل کشاورز گندمکار با دلار 4200 تومانی است و خرجش با دلار 21 هزار تومانی مگر می‌شود؟ وی افزود: بررسی‌های کشاورزان پیشرو در استان‌های خوزستان و فارس نشان می‌دهد فروش گندم با قیمت هر کیلو زیر 4 هزار تومان در شرایط کنونی اصلاً صرفه اقتصادی ندارد و امیدواریم دولت این مسأله را برای تعیین قیمت خرید تضمینی سال زراعی آینده مد نظر قرار دهد و ضمن افزایش عادلانه قیمت حتی قیمت سال بعد را زودتر از موعد هرساله اعلام کند تا کشاورزان اشتیاق‌شان را برای کشت این محصول استراتژیک از دست ندهند.
 کمباین داران مهاجر نیامدند
 «رحمان اسدی» کشاورز گندمکار در ممسنی فارس نیز به «ایران» گفت: با این نرخ تورم نه تنها من بلکه هیچ کشاورزی از قیمت خرید تضمینی راضی نیست علاوه بر قیمت نهاده‌ها، کرایه حمل نیز بشدت بالا رفته، کامیونداران برای حمل هرتن گندم در یک مسیر
10 کیلومتری بیش از 25 هزار تومان می‌خواهند. ضمن اینکه خیلی از کشاورزان مانند من کمباین ندارند و این روزها هزینه برداشت با کمباین هم  بالا رفته، کمباین داران برای برداشت گندم درهرهکتار حداقل 500 هزار تومان می‌خواهند وآن هم اگر کمباین‌داری پیدا کنی. در سال‌های قبل کمباین داران از استانی به استانی دیگر می‌رفتند و کار زمین نمی‌ماند اما امسال به‌دلیل ترس از کرونا آنها هم سرو کله‌شان پیدا نشده است.
 تولید 1.6 میلیون تن گندم در خوزستان
 درهمین حال «تورج نوروزی» معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به «ایران »گفت: امسال با توجه به بارندگی‌های مناسبی که دراستان داشتیم تولید گندم در استان از مرز یک میلیون و 600 هزار تن می‌گذرد. وی افزود: در سال زراعی جاری بیش از 390 هزار هکتار از اراضی آبی و 160 هزار هکتار از اراضی دیم استان به زیر کشت گندم رفته بود.
 از سوی دیگر «امید جهان نژادیان» مدیر کل غله خوزستان گفت: تاکنون یک میلیون و 207 هزارتن از گندم مازاد برنیاز کشاورزان گندمکار خوزستانی خریداری شده و به سیلوها انتقال یافته است. وی افزود: امسال تاکنون در بحث خرید تضمینی گندم از کشاورزان
7 درصد کاهش خرید داشته‌ایم که آنهم به‌دلیل افزایش سطح زیر کشت کلزا در استان است. وی همچنین در خصوص حضور دلالان در بازار خرید گندم تصریح کرد: با وجود اینکه در بسیاری از استان‌ها به بخش خصوصی هم اجازه خرید گندم داده شده بود اما در خوزستان مجوزی به بخش خصوصی ندادیم و از سوی دیگر با تشدید نظارت‌ها می‌توان گفت دلالی به بازار خرید گندم ورود پیدا نکرد. وی با اشاره به اینکه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم یک بحث ملی است و استان تصمیم گیرنده نیست خاطرنشان کرد: تاکنون بخش اعظم پول خرید گندم به کشاورزان پرداخت شده است.
 افزایش 45 درصدی خرید گندم از گندمکاران فارس
از سوی دیگر «لطیف رستاد» مدیرکل غله استان فارس نیز به «ایران» گفت: در سال‌جاری تاکنون بیش از 850 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده که این میزان 45 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
 «صمد رنجبری» مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس هم گفت: در سال زراعی جاری انتظار داریم که تولید گندم استان به 1.3 میلیون تن برسد. به گفته وی، فارس در سال گذشته معادل 1.1 میلیون تن گندم تولید کرده بود. وی با بیان اینکه فارس پس از خوزستان دومین استان تولید‌کننده گندم است ،افزود: پیش‌بینی ما برای سال زراعی جاری خرید حدود 900 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان است و اینکه تاکنون توانسته‌ایم بیش از95 درصد آنچه را که پیش‌بینی می‌کردیم  خریداری کنیم نشان می‌دهد، دلالی بسیار ناچیز بوده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/11/550042/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها