اخبــــار




جزئیات کامل طرح مالیات خانه‌های خالی

بررسی طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم حاکی از آن است که از واحدهای مسکونی در مناطق آزاد مالیات دریافت می‌شود، ضمن اینکه پروژه‌های انبوه‌سازی نیز تا یک سال از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.
در طرح اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی در مجلس مطرح شده، هدف‌گیری اصلی شهرهاست، در دو سال اول شهرهای زیر 100 هزار نفر معاف هستند که در قانون قبلی هم این معافیت وجود داشت. بر اساس طرح جدید واحدهای مسکونی روستایی هم، ملزم به اعلام کد پستی هستند، اما هدف مالیات‌ستانی نیستند. صرفاً برای عدم سوء‌استفاده احتمالی مالکان شهری ثبت می‌کنند.
بخشی از جزئیات طرح مذکور به شرح زیر است؛
اگر خانه‌ای بیش از شش ماه خالی باشد، مشمول این قانون می‌شود. برای واحدهای نوساز این مهلت یک سال است، که از بعد پایان عملیات ساخت (مندرج در پروانه ساختمانی) مهلت آغاز می‌شود. پروژه‌های انبوه‌سازی 18 ماه مهلت دارند. نرخ‌های مالیات، نسبت به وضع کنونی، 10 برابر افزایش پیدا کرده است. مالیات بر درآمد اجاره مأخذ است. سال اول پنج برابر، سال دوم ده برابر، سال سوم 15 برابر.
مثلاً برای یک آپارتمان صدمتری اگر مالیات بر اجاره‌اش در سال قبلاً چهار میلیون تومان می‌شد. (که هیچ وقت اجرا نشد، چون امکان شناسایی وجود نداشت) الان در سال می‌شود، چهل میلیون تومان! و با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان به آسانی شناسایی می‌شود. فقط سرپرستان خانوار باید اقامتگاه خود را اعم از اجاره یا مالکیت در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. واحدهای مسکونی که اطلاعات سکونت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می‌شود. دستگاه‌های اجرایی از این پس مکلفند، فقط به آدرس اعلام شده خدمات خود را ارائه بدهند.
هر خانوار علاوه بر اقامتگاه اصلی، می تواند مجموعاً مالک یک اقامتگاه فرعی در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی باشد که معاف از مالیات بر خانه‌های خالی خواهد بود. دریافت این مالیات هنگام نقل و انتقال ملک امکانپذیر خواهد بود./ تسنیم

بیش از ۷۰۰۰ شغل اولی جذب کار شدند

براساس آخرین آمار عملکرد طرح یارانه دستمزد، تاکنون بیش از ۸۵۰۰ داوطلب در این طرح ثبت‌نام و بیش از ۷۰۰۰ نفر از شغل‌اولی‌ها قرارداد کار بسته و جذب شده‌اند. طرح «یارانه دستمزد» یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های مهم و اثرگذار دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است که با هدف ایجاد و حفظ اشتغال در استان‌های پر بیکار در دستور کار قرار گرفته است.
دولت درصدد است با اجرای این طرح در مناطق محروم و کم‌برخوردار، نرخ بالای بیکاری را کاهش و فرصت‌های شغلی را در اختیار جوانان جویای کار و شغل‌اولی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قرار دهد. مطابق آخرین آمار از اجرای طرح یارانه دستمزد، تاکنون ۷۱۶۶ نفر از جذب‌شدگان شغل‌اولی، ۸۵۴۹ نفر داوطلب و۱۵۴۴ کارفرما در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد که استان لرستان، بیشترین تعداد جذب‌شدگان شغل‌اولی و داوطلبان ثبت‌نام شده و استان کرمانشاه بیشترین تعداد کارفرمای ثبت‌نام شده را به خود اختصاص داده است. طرح «یارانه دستمزد» در حال حاضر در استان‌های ایلام، لرستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد به اجرا در آمده است.
جامعه هدف این طرح بخشی از جوانان هستند که در کم‌مزیت‌ترین شرایط قرار گرفته و از فرصت‌های شغلی مناسب برخوردار نبوده‌اند. بر همین اساس اولویت جذب نیرو در طرح یارانه دستمزد با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است./ ایسنا

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/8/550033/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها