مشترکان برق کشور 100 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک کردند

بهره‌مندی از 5500 مگاوات نیروگاه مجازی با همراهی مردم




گروه اقتصادی / درحالی که نقشه مصرف برق کشور در روز سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ نشان می‌دهد، تعداد ۲۰ استان در محدوده قرمز و ۷ استان در محدوده زرد مصرف برق قرار دارند و این شرایط نشانگر مصرف بیش از پیش در اکثر مناطق کشور است؛ اما هنوز هم مشترکانی وجود دارند که با مدیریت مصرف خود به بهبود شرایط کمک می‌کنند. به طوری که روزگذشته مدیرعامل توانیر با قدردانی از همراهی مردم کشور در مدیریت مصرف برق گفت: «این همراهی مردم از ابتدای امسال تاکنون منجر به صرفه‌جویی پنج هزار و 500 مگاواتی برق شده است.»
به گزارش «ایران»، مفهوم این همراهی این است که مردم در گرمترین روزهای سال با کاهش 5 هزار و 500 مگاوات از مصرف خود به همین میزان پیک‌سایی انجام داده‌اند و مثل این است که نیروگاه‌هایی مجازی در مدار برق کشور قرار گرفته که همان همراهی مردم بوده است. موضوع نیروگاه‌های مجازی که در جهان مطرح است در واقع همان موضوع مدیریت مصرف یا بهینه‌سازی مصرف است؛ در واقع اگر درست از انرژی برق استفاده کنیم بدین معنی است که با کمک هم توانسته‌ایم نیروگاه مجازی بسازیم. در بحث مدیریت مصرف، به هیچ وجه هدف این نیست که مصرف‌کنندگان و مشترکان را محدود کنیم که از انرژی برق استفاده نکنند، بلکه برعکس توصیه می‌شود به مقدار نیاز از برق استفاده شود؛ اما تأکید این است که از انرژی برق به‌صورت درست و صحیح، هوشمندانه و بهینه استفاده شود. با راهکارهای بسیار ساده و بدون هزینه که مدتی است بر آن تأکید می‌شود. مانند تنظیم کولرهای گازی روی درجه 24، استفاده از دور کُند کولرهای آبی و همین‌طور استفاده نکردن از وسایل برقی غیر ضرور در ساعات پیک (13 الی 17).
صرفه‌جویی 100 هزار میلیارد تومانی
در نظر بگیریم که به طور متوسط حدود ۶۰۰ هزار یورو برای ایجاد هر مگاوات ظرفیت نیروگاهی سرمایه‌گذاری می‌شود و وقتی 5500 مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفته، یعنی بیش از 3 میلیارد و 300 میلیون یورو با مدیریت مصرف برق صرفه‌جویی صورت گرفته است.
به گزارش وزارت نیرو، محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر در مراسم بهره‌برداری از 14 طرح در سیزدهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران بیان کرد: «این صرفه‌جویی به ارزش معادل 100 هزار میلیارد تومان است، چرا که برای تأمین 5 هزار و 500 مگاوات برق باید یک نیروگاه بزرگ به این میزان ظرفیت در کشور ایجاد شود. این صرفه‌جویی هم از نگاه اقتصاد ملی و هم در حوزه اقتصاد خانوار، صنعت و کشاورزی حائز اهمیت است و امید است این همراهی تداوم یابد.»
در حال حاضر مصرف برق کشور از رقم 58 هزار مگاوات عبور کرده و اوج مصرف روز سه‌شنبه به 58 هزار و 243 مگاوات رسید. طبق اعلام رسمی شرکت توانیر، در روز 7 مرداد، استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، مازندران، سمنان، یزد، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، نواحی استان تهران، البرز، قزوین، مرکزی، همدان، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و کلانشهر مشهد در محدوده قرمز قرار داشتند. همچنین استان‌های هرمزگان، اصفهان، لرستان، کردستان، گیلان و اردبیل، منطقه جنوب کرمان و کلانشهرهای شیراز، اهواز و شهر تهران در محدوده زرد مصرف قرار گرفتند. این استان‌ها اگر 10 تا 5 درصد مصرف خود را بسته به اینکه در چه وضعیتی قرار دارند، مدیریت کنند؛ می‌توانیم امیدوار باشیم که ایران نیز در زمینه نیروگاه‌های مجازی حرفی برای گفتن دارد.
البته وزارت نیرو برای مشترکان خوش مصرف طرح‌های تشویقی نیز در نظر گرفته است که می‌تواند در بخش خانگی حتی منجر به صفر شدن هزینه قبوض نیز شود.
برنامه‌ریزی برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها
اما در عین حال افزایش راندمان نیروگاه‌های واقعی کشور نیز اهمیت دارد که به گفته مسئولان در این زمینه نیز به زودی گام‌های بلند تری برداشته خواهد شد.
برای مثال، مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی می‌گوید که با اجرای سه طرح علاوه بر افزایش توان تولیدی برق درتهران، راندمان نیروگاه‌های استان نیز از حدود 22 درصد فعلی به بیش از 55 درصد افزایش خواهد یافت و این 3 طرح اکنون در دست اجراست.
محسن طرزطلب توضیح می‌دهد: «شهرستان تهران دارای سه نیروگاه قدیمی با راندمان بسیار پایین است که با شروع ساخت پست جدید GIS 230 کیلووات نیروگاه ری، نخستین گام برای بازنشسته کردن واحدهای قدیمی این مجموعه برداشته شده است. عملیات ساخت واحدهای جدید نیروگاه ری نیز پس از پایان پیک تابستان امسال آغاز خواهد شد. در نیروگاه طرشت نیز مناقصه مربوطه برگزار و پیمانکار طرح نیز انتخاب شده است که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته روند بازنشسته کردن این نیروگاه و احداث واحدهای جدید آن از مهرماه امسال آغاز خواهد شد. برای بازنشسته کردن نیروگاه بعثت نیز منتظر دریافت مجوز لازم از سوی سازمان محیط زیست هستیم که پس از اخذ مجوز مربوطه عملیات ساخت نیروگاه جدید بعثت شروع خواهد شد.»
طرح‌های بازنشسته کردن نیروگاه‌های فرسوده یکی از بخش‌های افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور است که به صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز می‌انجامد. نیروگاه‌ها از بزرگترین مصرف‌کنندگان گاز کشور هستند که بر مبنای این موضوع قدم‌هایی در جهت افزایش راندمان نیروگاهی کشور در حال برداشته شدن است. ارتقای واحدهای نیروگاهی، بازنشسته کردن نیروگاه‌های قدیمی و ارتقای راندمان نیروگاه‌های موجود قرار است به‌صورت مشارکتی 50 درصد از محل منابع مالی طرح‌های آنها از سوی وزارت نفت، 30 درصد از سوی شرکت تولید نیروی برق حرارتی و تنها 20 درصد آن از سوی سرمایه‌گذار تأمین شود و این موضوع به افزایش توان تولید برق کشور نیز کمک خواهد کرد و از این طریق به قدرت چانه زنی ایران در عرصه‌های بین‌المللی برق و گاز هم افزوده خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/8/550032/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها