زمینه‌های وحدت اسلامی


ادامه از صفحه اول
فارغ از اینکه در سطح دولت‌ها شاهد چه نوع خوانشی از این پیام باشیم، موضوع یاد شده در سطح ملت‌های مسلمان دارای اهمیت بسزایی از نظر ابعاد فرهنگی و اجتماعی است.
نکته دوم اما فرصتی است برای حکام کشورهای اسلامی و ایجاد آرامش خاطر دوباره برای آنها. جمهوری اسلامی همواره بر این نکته تأکید داشته که نه تنها به هیچ بهانه‌ای افزایش سطح تنش‌ در جهان اسلام را به نفع کشورهای مسلمان نمی‌داند بلکه همواره آماده است که با ابتکار عمل و نقش‌آفرینی خود میان دولت های اسلامی وضعیت و مناسبات را در این حوزه کاهش دهد و با یک همکاری جمعی به سمت روابطی متعادل هدایت کند. تکرار این پیام و بازتاب عملی آن در سیاست‌های جمهوری اسلامی، بسیاری از بهانه‌ها را در سطح حکام اسلامی و عربی برای تأکید بر تنش‌های دامنه‌دار با دخالت بازیگران جهان سلطه از بین می‌برد و باعث کاهش مشروعیت برخی سیاست‌ها و رویکردها می‌شود.
اما به عنوان نکته سوم می‌توان به فرصتی که پیام رهبری برای میانجیگری در تنش‌های موجود بین دولت های اسلامی به وجود می‌آورد اشاره داشت. هم اکنون کشورهایی نظیر عراق، عمان و قطر کم و بیش علاقه و عزم خود را برای شروع فرآیندی میانجیگرانه جهت کاهش تنش‌ها بین قدرت‌های جهان اسلام نشان داده‌اند.
این میانجیگری برای عملیاتی شدن نیازمند چراغ سبز همه طرف‌هاست و با پیام اخیر رهبری، ایران به عنوان قطب مهمی از قدرت جهان اسلام و منطقه خاورمیانه در عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری علاقه و موافقت ضمنی خود را برای برداشتن گام‌هایی در جهت تنش‌زدایی در این حوزه نشان می‌دهد.
چکیده بخش سیاسی پیام رهبر معظم انقلاب این است که جمهوری اسلامی ایران خواهان قوی شدن جهان اسلام بر پایه مناسبات درونی دولت‌ها و ملت‌هاست و این ضرورتی است که دیر یا زود حکام مختلف کشورهای اسلامی باید به اهمیت آن
پی ببرند. خصوصاً اینکه در سال‌های اخیر هر چه میزان نفوذ قدرت‌های غربی در مناسبات بین دولت‌ها در این حوزه بیشتر شده، اختلافات داخلی و در نهایت آسیب‌های گاه غیر قابل جبران نیز به بدنه امت اسلامی در گوشه و کنار جهان اسلام نیز افزایش یافته است و همزمان از این برادرکشی هیچ بخشی از جهان اسلام منتفع نشده است.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/2/549998/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها