پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت ایام حج:‌

مصلحت الزامی امت اسلامی وحدت است


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به‌مناسبت ایام حج با تأکید بر وحدت امت اسلامی در برابر امریکای متجاوز و رژیم صهیونیستی و همچنین لزوم اهتمام به «کمک به فلسطین مظلوم، دلسوزی برای پیکر مجروح یمن و دغدغه مسلمانان زیر ستم در هر نقطه جهان»، سران برخی کشورهای اسلامی را که برای سود شخصی چند روزه با رژیم غاصب صهیونیستی دست دوستی می‌دهند به پرهیز از این رفتار ذلت‌بار نصیحت و در‌خصوص حضور امریکا در منطقه و حوادث جاری در امریکا خاطرنشان کردند: حضور امریکا در غرب آسیا را به زیان ملت‌های این منطقه و موجب ناامنی و ویرانی و عقب‌ماندگی کشورها می‌دانیم. در قضایای کنونی امریکا و حرکت ضد تبعیض نژادی در آن هم، موضع قاطع ما جانبداری از مردم و محکوم کردن رفتار قساوت‌آمیز دولت نژادپرست آن کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
والحمدلله رب العالمین و صلی‌الله علی محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
و من تَبِعَهُم باِحسانٍ الی یوم الدین
موسم حج که همواره موسم احساس عزت و عظمت و شکفتگی جهان اسلام بود، امسال دستخوش اندوه و حسرت مؤمنان و مبتلا به احساس فراق و ناکامی مشتاقان است. دلها از غربت کعبه احساس غربت می‌کند و لبّیک جداماندگان با اشک و آه درهم می‌آمیزد.
این محرومیت، کوته‌مدت است و به حول و قوه الهی دیر نخواهد پائید، لکن درس آن که قدردانستن نعمت بزرگ حج است باید ماندگار شود و ما را از غفلت برهاند. رمز عظمت و قدرت امت اسلام در جمع فراگیر و متنوع مؤمنان در حریم کعبه و حرم پیامبر صلی‌الله علیه و آله و ائمه بقیع علیهم‌السلام را امسال باید بیش از همیشه حس کنیم و در آن بیندیشیم.
حج، فریضه‌ای بی‌مانند است؛ گل صد برگ در میان فرائض اسلامی است؛ گویی همه جوانب مهم فردی و اجتماعی، و زمینی و آسمانی، و تاریخی و جهانی دین، قرار است در آن مرور شود.
معنویت در آن هست، ولی بدون انزوا و گوشه‌نشینی و خلوت‌گزینی. اجتماع در آن هست، ولی به دور از درگیری و بدگویی و بدخواهی. از سویی حظ روحی از مناجات و ابتهال و ذکر الهی، و از سوی دیگر پیوند اُنس و ارتباط مردمی.
حاجی با یک چشم پیوند دیرین خود با تاریخ، با ابراهیم و اسماعیل و هاجر، با رسول خدا در هنگام ورود پیروزمندانه به مسجدالحرام، و با خیل مؤمنان صدر اول را می‌نگرد، و با چشمی دیگر انبوه مؤمنان هم‌روزگار خود را که هر کدام می‌توانند دستی برای همیاری و اعتصام جمعی به حبل‌الله باشند.
تدبر و اندیشیدن در پدیده حج، حج‌گزار را به این باور قطعی می‌رساند که بسیاری از آرمان‌ها و آرزوهای دین برای بشریت، بدون هم‌افزایی و همدلی و همکاری مجموعه دین‌داران، به بار نمی‌نشیند، و با پیدایش این همدلی و همکاری، کید معاندان و دشمنان، مشکل مهمی بر سر این راه پدید نمی‌آورد.
حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیف‌کشی و غارتگری‌اند و امروز جسم و جان امت اسلامی از ستمگری و خباثت آنان آزرده و خون‌آلود است. حج، نمایش توانایی‌های سخت و نرم امت است.
این، طبیعت حج و روح حج و بخشی از مهمترین هدف‌های حج است، این همان است که امام راحل خمینی کبیر، آن را حج ابراهیمی نامید، و این همان است که اگر متولیان امر حج که خود را خادم حرمین می‌نامند، صادقانه به آن گردن نهند و به جای خشنودی دولت امریکا، رضای الهی را برگزینند، می‌تواند مشکلات بزرگی از جهان اسلام را حل کند.
امروز مانند همیشه ــ و بیش از همیشه ــ مصلحتِ الزامی امت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنی‌ها پدید ‌آورد و بر سر شیطان مجسّم، امریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیریش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگویی‌ها شجاعانه سینه سپر کند.
این معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‌الله جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا..
قرآن حکیم، امت اسلامی را در چارچوب أَشِدَّاءُ عَلَی الْکفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ معرفی می‌کند، و از او وظیفه: وَلَا تَرْکنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا، وَلَن یجْعَلَ‌الله لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا، فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکفْرِ و لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکمْ أَوْلِیاءَ را می‌طلبد، و برای اینکه دشمن را مشخص کند، حکم: لا ینْهَاکمُ‌الله عَنِ الَّذِینَ لَمْ یقَاتِلُوکمْ فِی‌الدین وَلَمْ یخْرِجُوکم مِّن دِیارِکمْ.. صادر می‌فرماید.
این فرمان‌های مهم و سرنوشت‌ساز هرگز نباید از منظومه فکری و ارزشی ما مسلمانان جدامانده و به‌دست فراموشی سپرده شود.
امروز بیش از همیشه زمینه این تحول اساسی در دسترس امّت و نخبگان دلسوز و صلاح‌اندیش آن است. امروز بیداری اسلامی به معنی توجه نخبگان و جوانان مسلمان به دارایی‌های معرفتی و معنوی خود یک حقیقت انکار‌نشدنی است. امروز لیبرالیسم و کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجسته‌ترین ارمغان‌های تمدن غرب شمرده می‌شد، به‌کلی از جلوه افتاده و عیوب درمان‌ناپذیر آنها آشکار شده است. نظام مبتنی بر آن فروپاشید و نظام مبتنی بر این دیگری هم درگیر بحرانهای عمیق و در شُرُف فروپاشی است.
امروز نه فقط الگوی فرهنگی غرب ــ که از آغاز هم با وقاحت و رسوایی پا به میدان گذاشت ــ بلکه حتی الگوی سیاسی و اقتصادی آن یعنی دموکراسی پول‌محور و سرمایه‌داری طبقاتی و تبعیض‌آمیز، هم ناکارآمدی و فسادانگیزی خود را نشان داده است.
امروز کم نیستند نخبگانی در جهان اسلام که با گردن برافراشته و باافتخار و سربلندی، همه ادعاهای معرفتی و تمدنی غرب را به چالش می‌کشند و جایگزین‌های اسلامی را با صراحت نشان می‌دهند. امروز حتی برخی متفکران غربی که پیش از این، لیبرالیسم را مغرورانه، پایان تاریخ معرفی می‌کردند، به ناچار آن ادعا را پس گرفته و به سرگردانی نظری و عملی خود اعتراف می‌کنند.
نگاهی به خیابان‌های امریکا، به رفتار دولتمردان امریکا با مردم خود، به دره عمیق فاصله طبقاتی در آن کشور، به حقارت و بلاهت کسانی که برای مدیریت آن کشور انتخاب شده‌اند، به تبعیض‌نژادی هولناک در آن، به قساوت مأمور موظف آن که یک غیرمجرم را در خیابان با خونسردی و در برابر چشم رهگذران با شکنجه به قتل می‌رساند، عمق بحران اخلاقی و اجتماعی تمدن غربی و اعوجاج و بطلان فلسفه سیاسی و اقتصادی آن را آشکار می‌کند.
رفتار امریکا با ملت‌های ضعیف، نسخه بزرگ‌شده رفتار آن پلیس است که زانوی خود را بر گردن یک سیاه‌پوست بی‌دفاع گذاشت و آن قدر فشرد تا جان داد.
دولت‌های دیگر غربی هم هر یک به اندازه وُسع و امکان خود نمونه‌های دیگر از این وضعیت فاجعه‌بارند.
حج ابراهیمی پدیده شکوهمند اسلام در برابر این جاهلیت مدرن است؛ دعوت به اسلام و نمایش نمادین زیست جامعه اسلامی است. جامعه‌ای که در آن همزیستی مؤمنان، در حرکتی پیوسته، بر گرد محور توحید، برترین نشانه است؛ دوری از تنازع و تعارض، دوری از تبعیض و امتیازات اشرافی، دوری از فساد و آلودگی، شرط لازم است؛ رمی شیطان و برائت از مشرکان و آمیختگی با فرودستان و کمک به مستمندان و برافراشتن شعائر اهل ایمان، در شمار وظایف اصلی است؛ و دست یافتن به منافع و مصالح عمومی همراه با یاد خدا و شکر او و بندگی او هدف‌های میانی و نهایی است.
این تصویر اجمالی از جامعه اسلامی در آیینه حج ابراهیمی است، و مقایسه آن با واقعیت جوامع غربی پرادّعا، دل هر مسلمان با همت را لبریز از شوق به تلاش و مبارزه برای رسیدن به چنین جامعه‌ای می‌سازد.
ما مردم ایران به هدایت و رهبری امام خمینی کبیر، با چنین شوقی قدم در راه گذاشتیم و موفق شدیم. ادعا نمی‌کنیم که توانسته‌ایم آنچه را که می‌شناسیم و دوست می‌داریم یکسره تحقق بخشیم، ولی ادعا می‌کنیم که در این راه بسی پیش رفته و موانع بسیاری را از سر راه برداشته‌ایم. به برکت اعتماد به وعده‌های قرآنی، گام ما استوار مانده است. بزرگترین شیطان راهزن و غدار این زمان یعنی رژیم امریکا نتوانسته است ما را بترساند یا مغلوب مکر و فریب خود کند، یا جلو پیشرفت مادی و معنوی ما را بگیرد.
ما همه ملت‌های مسلمان را برادران خود می‌دانیم، و با غیر‌مسلمانانی که در جبهه معارض وارد نشده‌اند با نیکی و عدالت رفتار می‌کنیم. غم و گرفتاری جوامع مسلمان را گرفتاری خود به شمار می‌آوریم و برای علاج آن تلاش می‌کنیم. کمک به فلسطین مظلوم، دلسوزی برای پیکر مجروح یمن و دغدغه مسلمانان زیر ستم در هر نقطه جهان را اهتمام همیشگی خود قرار می‌دهیم.
نصیحت به سران برخی کشورهای مسلمان را وظیفه می‌دانیم؛ دولتمردانی که به جای تکیه به برادر مسلمان خود، به آغوش دشمن پناه می‌برند و برای سود شخصی چندروزه، تحقیر و زورگویی دشمن را تحمل می‌کنند و چوب حراج به عزت و استقلال ملت خود می‌زنند. آنان که بقای رژیم غاصب و ظالم صهیونیست را می‌پذیرند و پنهان و آشکار دست دوستی به آنان می‌دهند. اینان را نصیحت می‌کنیم و از پیامدهای تلخ این رفتار بر حذر می‌داریم.
حضور امریکا در منطقه غرب آسیا را به زیان ملت‌های این منطقه و موجب ناامنی و ویرانی و عقب‌ماندگی کشورها می‌دانیم. در قضایای کنونی امریکا و حرکت ضد تبعیض نژادی در آن هم، موضع قاطع ما جانبداری از مردم و محکوم کردن رفتار قساوت‌آمیز دولت نژادپرست آن کشور است.
در پایان با سلام و صلوات به حضرت بقیةالله ارواحنا فداه، یاد امام راحل را گرامی می‌دارم و به ارواح طیبه شهیدان درود می‌فرستم و حج ایمن و مقبول و مبارک را در آینده نزدیک برای امت اسلامی از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

والسلام علی عباداللّه الصالحین
سید علی خامنه‌ای
۷ مرداد ۱۳۹۹


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/2/549995/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها