در دومین روز رزمایش پیامبر اعظم (ص)- ۱۴ انجام شد

شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین


در دومین روز از مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص)-14 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، هواپیما‌های سوخو ۲۲ سپاه، اهداف از پیش تعیین شده در جزایر فارور را به وسیله بمب‌های بالدار مورد هدف قرار داده و منهدم کردند.
به گزارش فارس، هجوم پهپاد‌های شاهد ۱۸۱، مهاجر و باور به سمت اهداف دشمن فرضی و انهدام مواضع از پیش تعیین شده در این مرحله از رزمایش با موفقیت به انجام رسید.
همچنین نیروهای هوافضای سپاه با به‌کارگیری تاکتیک‌ها و تجهیزات نوین، بخشی از توانمندی‌های گسترده این نیرو، در مقابله با تهدیدات فرضی دشمن را به نمایش گذاشتند.
دستاورد مهم هوا فضای سپاه در این مرحله از رزمایش، شلیک موفق موشک‌های بالستیک از اعماق زمین به صورت کاملاً استتار شده بود که این دستاورد مهم می‌تواند سازمان‌های اطلاعاتی دشمن را در رویارویی احتمالی با چالش‌های جدی روبه‌رو کند. سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه رزمایش گفت: برای اولین بار در دنیا شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین انجام شده است. این پرتاب‌ها بدون داشتن سکو و تجهیزات مرسوم انجام شده است و موشک‌های مدفون شده به یکباره زمین را می‌شکافند و اهداف خود را مورد اصابت قرار می‌دهند. سردار حاجی‌زاده با اشاره به تمرین جنگ مشترک هوافضای سپاه با نیروی دریایی در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴ گفت: سامانه و تجهیزاتی که در مجموعه نیروی هوافضای سپاه اعم از موشکی، پدافندی، پهپادی و دیگر امکانات قرار دارد، در کنار سایر تجهیزات سپاه در نیروهای دریایی و زمینی موجب ایجاد هم‌افزایی و توان بازدارندگی در کنار سایر نیروهای مسلح می‌شود که ثمره آن امنیت کامل امروز ایران اسلامی است.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد: با مجموعه امکاناتی که امروز در اختیار داریم می‌توانیم هرگونه هدف متخاصم را در هر نقطه از منطقه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند مورد هدف قرار دهیم.
تمرین جنگ دو نیروی هوافضا و دریایی سپاه در کنار یکدیگر یکی از بخش‌های مهم این رزمایش بود که با ایجاد سامانه‌های فرماندهی، کنترل مشترک، تلفیق تاکتیک‌ها و شیوه‌های رزم دو نیرو، تقابلی غافلگیرکننده با دشمن را به نمایش گذاشتند. عملیات رزم موشکی موفق با شلیک دو فروند موشک زمین به زمین هرمز و فاتح  و یک فروند موشک بالستیک به سمت اهداف معین، همچنین اجرای آتش پدافند هوایی نقطه‌ای در این مرحله از رزمایش با موفقیت اجرا شد.عملیات موشکی سطح به سطح شناوری، ساحل به دریا، اجرای آتش سنگین توپخانه و ادوات، همچنین عملیات مین ریزی آفندی برای قطع خطوط مواصلاتی دشمن در دومین روز از رزمایش پیامبر اعظم -۱۴ به نمایش درآمد.
همچنین تصاویر منتشر شده از اجرای این عملیات توسط جنگنده‌های نیروی هوافضای سپاه نشان می‌دهد که «فیترها» با استفاده از بمب‌های بالدار یاسین که پیش‌تر توسط وزارت دفاع توسعه یافته بود، اهداف خود را منهدم کرده‌اند.
بمب یاسین مردادماه سال گذشته توسط وزارت دفاع رونمایی شده بود و پیش از رونمایی رسمی آن هم، در آیین الحاق جنگنده‌های سوخو-۲۲ به ناوگان نیروی هوافضای سپاه در مردادماه ۱۳۹۷ به عنوان یکی از تسلیحات این جنگنده به نمایش درآمد. مزیت استفاده از این بمب که در زمره تسلیحات هواپایه دورایستا محسوب می‌شود، قابلیت اجرای عملیات خارج از رینگ‌های پدافندی دشمن است. به این معنا که جنگنده خودی بدون آنکه در معرض خطر اصابت توسط سامانه‌های پدافندی برد متوسط دشمن قرار بگیرد، قادر خواهد بود هدف خود را منهدم کند.سطوح کنترل پروازی تاشو (بال و بالک) که روی قسمت فوقانی این بمب نصب شده است، بمب را قادر خواهد ساخت تا به سمت هدف پروازی دقیق داشته باشد و مسیر خود را اصلاح کند.همچنین در تصاویر منتشر شده از رزمایش، یک موشک بالستیک جدید که پیش از این دیده نشده بود به نمایش درآمده است. این موشک سوخت جامد که به نظر می‌رسد از خانواده موشک‌های فاتح باشد، از درون کپسول شلیک می‌شود که برای نخستین بار است بالستیک‌های ایرانی از چنین لانچری استفاده می‌کنند.
در اولین روز رزمایش هم یگان‌های مختلف سطحی، تکاوری، غواصی، موشکی و... سپاه انهدام و مقابله با ناو هواپیمابر امریکایی را تمرین کردند.در این تمرین یگان‌های موشکی و شناورهای تندرو با اجرای آتش به وسیله راکت‌اندازها و موشک‌های کروز و همچنین بالگردهای نیروی دریایی سپاه نیز با شلیک موشک کروز مقابله با ناو امریکایی را تمرین کردند. در بخش دیگری از این تمرین، غواصان و تکاوران دریایی نیروی دریایی سپاه نیز عملیات انهدام پل فرماندهی ناو را تمرین کردند.‌
خبرگزاری فارس همچنین خبر داده که نیروی هوافضای سپاه که پیش از این از پایش و رصد منطقه رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ به وسیله ماهواره نورخبر داده بود، تصاویر تهیه شده توسط ماهواره نور را منتشر کرد.
براساس این تصاویر، ماهواره نور توانسته است یک تصویر سراسری و با رزولوشن بالا را به روش تصویربرداری موزاییکی از پایگاه امریکایی العدید در قطر که مرکز تجمع تروریست‌های امریکایی است، تهیه کند. ماهواره نور نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران است که اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین با موفقیت تزریق شد.‌
امریکایی‌ها به پناهگاه رفتند
 همزمان با برگزاری رزمایش سپاه، از پرسنل نظامی دو پایگاه امریکا در منطقه (قطر و امارات) خواسته شد تا برای دقایقی پناه بگیرند.
به گزارش مهر، یک خبرنگار سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد پس از آنکه شاخص‌های اطلاعاتی نشان دادند ایران اقدام به پرتاب یک فروند موشک بالستیک کرده و ممکن است به پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه- العدید (قطر) و الظفره (امارات) - اصابت کند، این دو پایگاه نیروی هوایی برای مدت کوتاهی به حالت آماده باش درآمدند و به پرسنل این دو پایگاه هوایی دستور داده شد که تا شنیده شدن صدای وضعیت سفید در پناهگاه یا ساختمان‌های مستحکم بمانند. مقام‌های دفاعی امریکا می‌گویند که اعلام وضعیت آماده‌باش یک اقدام احتیاطی بوده است.
در هر حال هیچ موشکی به این منطقه نزدیک نشده است و این مقام‌ها می‌گویند که در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط در این باره هستند.
همچنین «ربکا رباریش»، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا اعلام کرد: «ما از رزمایش ایران و اقدام این کشور در حمله به ماکت یک شناور شبیه به یک ناو هواپیمابر غیرمتحرک آگاه هستیم. ما این نوع رفتارهای غیرمسئولانه و بی‌ملاحظه ایران در مجاورت آبراه‌های شلوغ بین‌المللی را زیرنظر داریم. ما به‌دنبال درگیری نیستیم؛ اما آماده‌ایم از نیروها و منافع امریکا در برابر تهدیدهای دریایی در منطقه دفاع کنیم».‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/1/549982/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها