نگذارید فرهنگ گذشتگان فراموش شود


بخشی علیرضا سلیمانی
خواننده و نوازنده پیشکسوت دوتار خراسان
این روزها شیوع ویروس کرونا همه مردم را خانه نشین کرده و شرایط سختی را می‌گذرانیم. من نیز از نوروز به بعد هیچ اجرای موسیقی نداشته‌ام ودرآمدی هم ندارم البته شغلم کشاورزی است و درکنار آن، همه خانواده به موسیقی هم می‌پردازیم، اما وقتی موسیقی درجریان نباشد آسیب می‌بیند. هرچند پیش از این هم موسیقی ما اوضاع خوبی نداشت و فعالیت‌ها کم بود و تنها هر کسی به اندازه توان خود تلاش می‌کرد آن را حفظ کند امروز هم که این اتفاقات در کل دنیا افتاده همه چیز تعطیل شده است. از نوروز 99 هم از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران عضو طرح تکریم هنرمندان قرار گرفته ام. دراین طرح مبلغی نزدیک به 800 هزار تومان دریافت می‌کنم که البته معتقدم این مبلغ در‌شأن ما هنرمندان نیست...
من امروز در سن 75 سالگی هستم و توانایی آموزش دادن موسیقی را ندارم و تنها می‌توانم یک کمک کوچکی به جوانان داشته باشم. هرچند در این روزها همین آموزش‌ها هم به‌صورت مجازی شده است اگرچه معتقدم آموزش غیر حضوری چندان تأثیرگذار نیست و خاصیت موسیقی ما این است که سینه به سینه منتقل شود. بنابراین با شرایط حال حاضر میراث فرهنگی و وزارت ارشاد موظف هستند برای حفظ موسیقی اقوام ایران وهمین تعداد استاد و پیشکسوت باقی مانده تلاش کنند تا این موسیقی از بین نرود و فراموش نشود چرا که همان‌طور که شاهد هستیم فرهنگ قدیم بخشی گری در حال نابودی است، اگرچه نسل جوان مشتاقانه دنبال می‌کنند اما نیاز است این موسیقی‌ها ثبت و ضبط شوند.
من فرزند حاج قربان سلیمانی هستم وآثار بسیار باارزشی از پدرم به یادگار مانده است که وزارت ارشاد باید کمک کند کتاب‌ها و آثارموسیقی او ازبین نرود. دراین سال‌ها که در موسیقی فعالیت می‌کنم تلاش کردم مسیر پدرم را ادامه بدهم تا موسیقی گذشتگانم حفظ و باقی بماند. موسیقی مقامی برای یک روز یا صد سال نیست این موسیقی فرهنگی است که از گذشتگان تا به امروز برجای مانده است و اگر همین را هم حفظ نکنیم و از دست برود دیگر فاتحه این موسیقی خوانده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/15/549951/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها