رئیس جمهوری در دیدار تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد خبر داد

23 بار درخواست امریکا برای مذاکره


رئیس جمهوری با بیان اینکه کیفیت محصولات پتروشیمی و فولاد ایران قابل رقابت در عرصه جهانی است، گفت: در پتروشیمی و فولاد از خام فروشی جدا شده و وارد مرحله ارزش افزوده و زنجیره‌های بعدی شدیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در نشست تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد کشور به عنوان فعالان خط مقدم جبهه اقتصادی و صادرات گفت: مهم‌ترین شرکت‌های پتروشیمی و فولادی هم بار سنگین تولید و هم صادرات غیرنفتی را بر دوش دارند و تأمین ارز مورد نیاز در بازار نیما و هم ایجاد اشتغال لازم برای نسل جوان و تحصیلکرده در این دو بخش صورت می‌گیرد.به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری یادآور شد: هم در پتروشیمی و هم در فولاد، ما از خام فروشی جدا شدیم و وارد مرحله ارزش افزوده و زنجیره‌های بعدی شده‌ایم. این موضوع مهمی است که ثروت جامعه را بالا برده، موجب ایجاد اشتغال و ظرفیت جدیدی برای کشور می‌شود.روحانی با بیان اینکه در صنعت فولاد، در هر کدام از محصولات زنجیره آن، تولیدات ایران تقریباً دو برابر شده است، اظهار داشت: در کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد، محصولات ایران در این هفت سال دو برابر شده که کار بسیار بزرگی است. سرمایه زیادی هم برای این کار مصرف شده است.
 میزان تولید پتروشیمی از سال ۹۲ دوبرابر شده است
روحانی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی هم در هفت سال گذشته دو برابر شده است، تصریح کرد: میزان تولیدات پتروشیمی از سال ۹۲ تا پایان امسال، دو برابر شده است. اینکه تولید دو برابر شده، هنر بسیار بزرگی است یعنی هرچه تولید در قبل و بعد از انقلاب و در دولت‌های گذشته بوده، در این هفت سال معادل تولیدات آنها تولید و کار شده که ارزشمند است. رئیس دولت تدبیر و امید عنوان کرد: ‌گاهی اوقات در برخی روزنامه‌ها، بعضی از عزیزان مقالاتی می‌نویسند و عنوان می‌کنند که مثلاً دولت فلان اوراق را عرضه کرده و این اوراق، سال آینده این موقع باید پرداخت شود بنابراین دولت چیزی را مصرف کرده که دولت بعدی باید این بدهی را پرداخت کند.رئیس جمهوری بیان داشت: البته این مسأله نیازی به پاسخ ندارد، ما هم که دولت را آغاز کردیم بدهی کلانی به دوش ما بود که آن را پرداخت کردیم. بخشی از این بدهی هم به دولت بعدی منتقل می‌شود. اما زمانی که ما اینها را محاسبه می‌کنیم، ببینید برای اینکه در فولاد و پتروشیمی، محصول ما تقریباً به دو برابر برسد،چقدر سرمایه مصرف شده است. روحانی با بیان اینکه این شرایط  فقط در فولاد و پتروشیمی نیست، به موضوع بنزین اشاره کرد و افزود: در آغاز دولت در سال ۹۲ تولید بنزین کشور حدود ۵۰ میلیون لیتر بوده و الان این رقم بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر شده و تا آخر سال بیشتر هم می‌شود. بنابراین بنزین هم دو برابر شده، یعنی خودکفایی صورت گرفته است.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: تولید محصولات کشاورزی ما در آغاز این دولت، ۹۷ میلیون تن بوده و الان به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است. یعنی محصولات کشاورزی ما حدود ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده و ما را خودکفا و بی‌نیاز کرده است. به طوری که پنج سال متوالی است که در گندم خودکفا هستیم. وی با بیان اینکه اساس مسئولیت‌ها حفظ کشور است، به ضرب‌المثل «دیگران کاشتند و ما خوردیم و ما می‌کاریم تا دیگران بخورند»، اشاره کرد و گفت که این مثل حرف درست و واقع‌گرایانه‌ای است. روحانی درباره اهمیت سرمایه‌گذاری برای آینده گفت: ما ارز را داخل مصرف نکردیم بلکه ۱۴ میلیارد دلار در پتروشیمی برای تحقق جهش دوم، سرمایه‌گذاری کردیم و هشت میلیارد هم تا الان برای جهش سوم سرمایه‌گذاری کردیم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برای جهش سوم که ۱۴۰۴ به ثمر می‌رسد، از حالا داریم سرمایه گذاری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: هشت میلیارد تاکنون برای جهش سوم سرمایه‌گذاری شده است.رئیس جمهوری با تشکر از مسئولان و کارکنان بخش فولاد و پتروشیمی کشور گفت: شما بار سنگینی را بر دوش دارید؛ مردم ما باید بدانند ما در شرایطی که امریکا ما را تحریم کرد؛ در شرایطی که بدترین فشارها را بر مردم ما وارد کردند و ما الان از اردیبهشت ۹۷، حدود دو سال و سه ماه است که در شدیدترین فشار هستیم، توانستیم کشور را اداره کنیم. رئیس دولت تدبیر و امید گفت: آنها فکر می‌کردند که نه دو سال بلکه چند ماه بیشتر دوام نمی‌آوریم و بعد از چند ماه تماس می‌گیریم؛ به قول خودشان می‌گفتند ما شماره تلفن به ایرانی‌ها داده‌ایم که هر وقت خواستند با ما تماس بگیرند؛ فکر می‌کردند که ما مجبور می‌شویم با آنها تماس بگیریم.
 به دنبال حل مسأله هستیم نه نمایش مذاکره
روحانی با بیان اینکه در این دو سال و سه ماه حداقل ۲۳ بار درخواست ملاقات از سوی امریکا داشته‌ام، افزود: در یک سفر نیویورک در سال ۹۶ هشت بار از من تقاضای ملاقات کردند؛ در سال ۹۷ بیشتر و سال ۹۸ که نیویورک بودم تقریباً همه سران کشورهای غربی و اروپایی از ما درخواست ملاقات و مذاکره کردند.وی تصریح کرد: ما البته ابایی از مذاکره نداشتیم اما دنبال نمایش نیستیم ما دنبال حل مسأله هستیم و امروز تحریمی برخلاف همه مقررات بین‌المللی بر ما تحمیل شده و آنها باید این تحریم را بردارند و مبنای ما بر این است که اول باید کار خلافی را که انجام دادند خاتمه دهند. رئیس‌جمهوری، لغو تحریم‌ها را نه پیش شرط بلکه واقعیت اعلام کرد و گفت: آنها به ملت و دولت ایران فشار آوردند و فقط به دولت ایران فشار نیاوردند؛ تحریم آنها یک تروریسم اقتصادی بوده و در شرایط کرونا یک تروریسم درمانی است؛ حتی اگر ما در جایی بین‌المللی می‌خواهیم وام برای کرونا بگیریم و طرف مقابل حاضر به پرداخت این وام است؛ امریکایی‌ها مانع هستند. بنابراین علیه درمان ملت ایران اقدام کرده‌اند. روحانی با بیان اینکه در این دو سال و سه ماه همه مردم به سهم خودشان ایستادگی کردند،گفت: تولیدگران در خط مقدم و صنعت فولاد و پتروشیمی در خط جلوی این مبارزه بودند. زیرا اولاً نیازهای داخلی ما را تولید کردند و در اختیار مردم گذاشتند ثانیاً بخش بزرگی از نیازهای ارزی کشور که اصطلاحاً به آن نیمایی می‌گوییم را تأمین کردند؛ صددرصد آنچه قول داده بودند و بیشتر از صددرصد را تأمین کردند.
  فولاد و پتروشیمی به تعهدات خود عمل کردند
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در چهار ماه اول امسال هم بخش فولاد و هم بخش پتروشیمی به تعهدات خودشان عمل کردند و اتفاقاً ما که تقاضا می‌کنیم که صادرکنندگان عزیز ارز را بموقع بیاورند دو بخش بزرگی که بالاترین ارز را وارد کشور می‌کنند یعنی پتروشیمی و فولاد اینها بموقع آوردند و بموقع می‌آورند. روحانی گفت: باید در اینجا در این سختی‌های دو سال و سه ماه در بخش پتروشیمی، ما همیشه بار را به دوش مهندس زنگنه می‌گذاشتیم از وی تشکر می‌کنیم؛ از وزارت صمت در مسئولیت‌های مختلف از وزیران قبلی و همین طور از آقای خیابانی که کار بزرگی انجام گرفت، تشکر می‌کنیم. روحانی گفت: اگر امسال تا پایان سال طرح‌های ۱۷ گانه همه به افتتاح و نتیجه برسد حدود ۲۵ میلیون تن به محصولات پتروشیمی اضافه می‌شود و ۲۶ میلیون تن هم در فولاد که این رقم بسیار بزرگی در یک سال است که در سال ۹۹ انجام می‌شود.
وی به تأثیرات رشد صنعت فولاد بر دیگر بخش‌ها از جمله راه آهن و آب اشاره کرد و گفت: بخشی از صنایع دیگری هم که در این جلسه حضور نداشتند، اهمیت بالایی دارند. آلومینیوم و مس هم جزو موارد ارزشمند کشور هستند و شرکت‌های دیگری هم هستند که به سهم خودشان صادرات دارند و آنها هم ارز را در سامانه نیما عرضه می‌کنند.
باید آب دریاها را به فلات قاره برسانیم
رئیس جمهوری با بیان اینکه در مسأله آب هم قدم‌های بزرگی برداشته شده است، گفت: امسال سدهای فراوانی افتتاح کردیم و تا آخر سال هم به افتتاح خواهیم رساند. در گفت و گو با وزیر نیرو او گفت که اضافه بر آنچه که قول دادیم تا اوایل سال آینده ۸ سد را به افتتاح می‌رسانیم.
روحانی افزود: علاوه بر اینکه ما باید سد بسازیم و از آبیاری مدرن در کشاورزی استفاده کنیم، یکی از کارهایمان این است که آب دریا را به فلات قاره بیاوریم و در این راه صنعت فولاد پیشقدم شده است که در مهرماه اولین بخش این آب از منطقه خلیج فارس و دریای عمان وارد فلات قاره ما می‌شود و به گل‌گهر می‌رسد که این قدم مهم و مبارکی است که انجام می‌گیرد. رئیس جمهوری از شرکت فولاد خواست یک سهم از سهم‌های شناور خود را عرضه کند چرا که باعث زنده شدن بورس می‌شود. توصیه می‌کنم به اینکه سهام را در بورس عرضه کنید که به نفع بورس و به نفع مردم و هم به نفع خودتان است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7405/2/549803/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها