رئیس بنیاد مستضعفان در نشست خبری اعلام کرد

‌20 شرکت بنیاد در راه بورس





سید پرویز فتاح، روز گذشته در نشست خبری به مناسبت ارائه عملکرد یک ساله خود به این موضوع اشاره کرد که سال 98 در 8 ماه فعالیت در بنیاد، تغییرات، جابجایی‌ها و نظریات جدیدی را وارد بنیاد کرده است و با این تغییرات سال 98 نسبت به سال 97 برنامه مصوب بنیاد 34 درصد رشد داشته است.
‌درآمدهای یکساله بنیاد
رئیس بنیاد مستضعفان، در ادامه درآمد بنیاد در سال 98 را 36 هزار میلیارد تومان عنوان کرد که سود ناخالص این درآمد 7 هزار میلیارد تومان است و از این عدد هم 1000 میلیارد تومان مالیات سال 98 خواهد بود. به گفته فتاح با توجه به بورسی شدن برخی شرکت‌های بنیاد، از کل سود 40 درصد سهم شرکا و سهامداران غیربنیادی است. فتاح تأکید کرد: بنیاد مستضعفان در تمام سال‌ها مالیات کامل پرداخت کرده است و ما معافیت مالیاتی و هیچ بدهی مالیاتی نداریم. فتاح افزود: برای افزایش درآمدبازنشستگان بنیاد مطابق مصوبه مجلس اقدام می‌کنیم و تأکید می‌کنم که ما برای این کار از بودجه دولت استفاده نمی‌کنیم. فتاح همچنین از هماهنگی کامل بنیاد با دولت، مجلس، نیروی انتظامی و شهرداری تهران خبر داد و گفت: اختلاف نظری با دولت نداریم.
‌اختصاص 380 هزار تن سیمان رایگان
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه یک باند دیگر از قطعه 2 آزادراه تهران –شمال تا سال 1400 افتتاح می‌شود، گفت: 380 هزار تن سیمان در یک سال اخیر برای حوادث طبیعی و مسکن محرومان و رفع محرومیت در یک سال اخیر اختصاص یافت.
‌20 شرکت بنیاد در راه بورس
رئیس بنیاد مستضعفان گفت: بنیاد مستضعفان از بدو ورود ، 30 شرکت بورسی داشته و در سال 98 هم 2 شرکت دیگر واگذار شد بنابراین در حال حاضر 32 شرکت بورسی داریم و اگر امسال 20 شرکت دیگر بنیاد بورسی شوند. تا چند سال آینده، همه شرکت‌های بنیاد که قابلیت بورسی شدن را داشته باشند وارد بازار سرمایه می‌شوند و بنیاد از مالکیت سهام شرکت‌ها خارج می‌شود. او همچنین بیان کرد: 11 هزار و 300 فقره از اسناد بنیاد علوی رایگان به محرومان داده شد و مجموع کل واگذاری‌های رسمی اسناد علوی 92 هزار فقره است. 10 هزار سند دیگر امسال واگذار می‌کنیم تا بیش از 102 هزار سند علوی واگذار شده باشد. رئیس بنیاد مستضعفان بیان کرد: مناطقی که بنیاد آباد کرده از ۱۳ منطقه به ۲۵ منطقه رسیده است.
‌22 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری
فتاح از سرمایه‌گذاری از منابع بنیاد در طرح‌های زیربنایی خبر داد و گفت: ۲۲ هزار میلیارد تومان از منابع بنیاد تا سال ۱۴۰۱ در طرح‌هایی شامل نیروگاه، آزادراه، فولاد، امور دامداری، کشاورزی و غیره سرمایه گذاری می‌شود. رئیس بنیاد مستضعفان گفت: تا دو سال آینده در بنیاد پروژه نیمه‌کاره و معطل نداریم. با اینکه دولت به علت توان مالی ضعیف نمی‌تواند به پروژه‌ها پول تزریق کند اما بنیاد تا 2 سال آینده پروژه نیمه کاره ندارد.
‌ورود به طرح‌های نفتی
رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه با اشاره به تحریم‌ها و اینکه شرکت‌های خارجی 100 درصد از پروژه‌های نفتی خارج شدند ما به وزارت نفت اعلام کردیم آماده ورود به پروژه‌ها هستیم. ما دکل حفاری سحر را در مارون یک و دو وارد  کردیم و از این راه 400 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است. دکل‌ها 100 درصد ایرانی است و تعمیر و نگهداری آن هم با ما است. قراردادهایی با وزارت نفت امضا کرده‌ایم و تمام دکل‌های مورد استفاده در این قراردادها متعلق به بنیاد است.
ورود بنیاد به پروژه مسکن ارزان و مقاوم برای محرومان
فتاح گفت: در بخش ساخت مسکن ارزان قیمت و مقاوم ورود کردیم .در کمیسیون‌ عمران و اقتصادی مجلس حضور یافته‌ایم و گفت وگو را برای حضور در طرح مسکن ارزان و مقاوم برای محرومان با دولت آغاز کرده‌ایم.
وی تأکید کرد: در ساخت مسکن برای محرومان بنیاد زمین‌های خود را به صورت رایگان در اختیار قرار می‌دهد. ما سیمان و میلگرد و کاشی رایگان را هم تأمین می‌کنیم. فقط دولت باید در تغییر کاربری اراضی و تأمین زیرساخت‌ها با بنیاد همکاری کند. همچنین پیمانکاران ما می‌توانند ساخت مسکن محرومان را بدون حساب سود بسازند.
‌افزایش 1.2 میلیون تن تولید فولاد
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به سرمایه گذاری بنیاد در طرح‌های فولادی گفت:  با تکمیل فاز ۲ فولادکاوه در بندرعباس و با سرمایه گذاری 5هزار میلیارد تومانی بنیاد،1.2 میلیون تن تولید فولاد کشور افزایش می‌یابد.
‌1800 میلیارد تومان هزینه کرونایی
فتاح افزود: در حوزه کرونا از ابتدا با دولت همراه بودیم و کم کاری نکردیم تا امروز هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم که هزار و 200 میلیارد تومان نقد و ۶۰۰ میلیارد تومان به صورت وام ضروری بود. وی بیان کرد: ۶۰۰ هزار بسته معیشتی به نیازمندان تحویل دادیم و در مرحله دوم هم ۵۰۰ هزار بسته تحویل خواهیم داد. هر بسته ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد که به صورت بسته  یا کارت هدیه است. رئیس بنیاد مستضعفان گفت: به ۴۷ هزار نفر حقوق مستقیم می‌دهیم و بیش از ۲۰۰ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده‌ایم. فتاح بیان کرد: ۱۰۰ درصد سود سال ۹۸ به محرومان اختصاص می‌یابد و ۱۰۰ درصد عوارض آزادراه تهران-شمال برای محرومان است.
حضور بنیاد در بورس املاک
فتاح افزود: همه شرکت‌های بنیاد که قابلیت رفتن به بورس را دارند حتماً بررسی می‌کنیم؛ بنیاد مثل دولت‌ها نیست که کلی اداره شود بنیاد مجمع الجزایر شرکت‌ها است و اظهارنامه مالیاتی دارد و طبق قانون تجارت مدیریت می‌شود. اگر شرکت‌های ما درآمد نداشته باشند همان ماه نمی‌توانند حقوق و دستمزد بدهند. شرکت‌های بنیاد مستقل هستند و فقط می‌ماند املاک بنیاد. وی گفت: با پیگیری‌های مصرانه و جدی ما دولت و قانون به کمک آمدند و بورس املاک و مستغلات در حال شکل گرفتن است و طبق تأکید رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد یک عضو هیأت مدیره آن از بنیاد تعیین شده است. وی بیان کرد: ما می‌توانیم بخشی از املاک و مستغلات خود را که سند شسته رفته دارد حتماً در بورس عرضه کنیم مردم می‌توانند سهام بخرند و در دارایی‌های ما شریک شوند.
‌دریافت ۷ میلیارد تومان از عوارض منطقه یک آزادراه تهران شمال
فتاح با اشاره به نقدی شدن یک باند در بخش عوارضی آزادراه تهران-شمال گفت: هفته گذشته 7 میلیارد تومان از محل عوارضی بابت یک ماه عبور دریافت کردیم.
‌تقاضای تأسیس صندوق قرض‌الحسنه در بنیاد
فتاح درباره تقاضای تأسیس بانک از سوی بنیاد مستضعفان گفت: در حال حاضر بانک سینا را داریم که طبق قانون باید بیش از ۳۳ درصد سهام سینا را نداشته باشیم که در حال مذاکره برای  آن هستیم تا به رقم ۳۳ درصد برسیم. رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به لزوم پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به محرومان گفت: بانک‌های ما نشان دادند که برای تسهیلات قرض‌الحسنه گام‌های بلندی برنمی‌دارند یا در مناطق محروم شعبه می‌زنند، مگر وام قرض الحسنه نباید برای همین مردم محروم باشد؟ فتاح ادامه داد: ما تقاضای تأسیس صندوق قرض الحسنه نظیر کمیته امداد داده‌ایم، می‌خواهیم منابع بنیاد را در این صندوق ببریم و اعتقاد خاصی به قرض‌الحسنه داریم خداوند نیز به قرض‌الحسنه در قرآن اشاره کردند و ما معتقدیم باید به محرومان وام قرض الحسنه دهیم.
‌600 میلیون دلار صادرات
رئیس بنیاد مستضعفان درباره درآمد ارزی بنیاد و برگرداندن ارز گفت: در سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و همه این عدد برگشته است و بانک مرکزی و سامانه‌ نیما گواه این حرف من است؛ هرچه صادرات داریم در چارچوب ضوابط بانک مرکزی و سامانه‌نیما است.
‌پلاسکو بدون پارکینگ
رئیس بنیاد مستضعفان درباره ساختمان پلاسکو و آخرین جزئیات تکمیل آن نیز گفت: مشکلات اصلی پلاسکو حل شده است و اختلافات با کسبه و شهرداری نیز حل شده است  با وزیر راه و شهرسازی و شهردار تهران جلساتی داشتیم، نهایتاً موضوع پلاسکو به شورای عالی معماری و شهرسازی رفت و مصوبه گرفت و این مصوبه فصل‌الخطاب شد. فتاح ادامه داد: نمای پلاسکو نیز بزودی نصب می‌شود. تنها اختلافاتی در مورد پارکینگ پلاسکو وجود دارد ما اعلام کردیم که در صورت اجبار شهرداری به تأسیس پارکینگ تعداد مغازه‌ها کم می‌شود. وی با اشاره به حل اختلافات با شهرداری تهران، گفت: شهردار منطقه 12 اعلام کرده است بزودی پروانه پلاسکو تأیید می‌شود. مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی این است که پلاسکو بدون پارکینگ ساخته شود و ما موظف به بازسازی پارکینگ متروکه پروانه در کنار ساختمان پلاسکو شدیم که آن را مقاوم‌سازی و نوسازی می‌کنیم و تحویل شهرداری می‌دهیم. فتاح گفت: 200 میلیارد تومان در پلاسکو هزینه کردیم در حالی که این وظیفه ما نبود؛ اما به هر حال 300 نفر از کسبه ذینفع‌ هستند. وی گفت: بزودی با شهردار تهران در محل پلاسکو حضور می‌یابیم و اعلام می‌کنیم که مشکل رفع شده است و اختلاف ‌نظر نداریم و امیدواریم پلاسکو تا پایان سال تکمیل شود.‌




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7405/1/549792/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها