عماد افروغ :

برپایی مراسم محرم و حفظ سلامت را باید ادغام کرد



یک جامعه‌شناس تأکید دارد تصمیم‌گیران حوزه کرونا باید مدیریت شده رفتار کنند و تدابیری بیندیشند که در عین اینکه محدودیت‌هایی برای مهار این بیماری وضع می‌شود، محدودیت‌ها جنبه آزاردهنده نداشته باشد.
عماد افروغ در بخشی از گفت‌و‌گوی خود با جماران، با انتقاد از اینکه نکات مثبت حاصل شده در موج اول کرونا را حفظ نکردیم، افزود: ما تجلی همبستگی را در دوره کرونا دیدیم. همچنین در این دوره رابطه انسان با طبیعت عوض شد. کرونا تحولی در رابطه انسان با ساختارهای اجتماعی و اقتصادی به وجود آورد. همچنین موجب ضربه به سرمایه‌داری شد که نباید بسادگی از کنار آن گذشت.  یک‌بار دیگر ما امر جهانی واقعی را لمس کردیم نه جهانی‌سازی سرمایه‌داری را. ما جهانی شدن واقعی را شاهدیم. وی در توضیح اقدامات قابل دفاع دوره مدیریت کرونایی ادامه داد: در این دوره یکی از اقدامات خوب قوه قضائیه این بود که زندانیان را آزاد کرد. باید دید آیا با آزاد شدن زندانیان اتفاقی افتاد؟ اتفاقاً طی گزارشی که در جلسه شورای فرهنگ عمومی ارائه شد، در موج اول کرونا علاوه بر کاهش نرخ طلاق و خودکشی، آمار سرقت نیز پائین آمده است. به هر حال، با توجه به تعریف غلطی که از جرم و مجازات می‌شود، اقدام قوه قضائیه ستودنی بود. حبس مجازاتی اسلامی نیست و کرونا باعث شد که ما این موضوع را بهتر و بیشتر لمس کنیم. افروغ درباره ضرورت برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم نیز گفت: نمی‌گویم این قبیل مراسمات برگزار نشود. زیرا سنتی دیرینه است و عهد و پیمانی ریشه‌دار محسوب می‌شود که مردم با خدا و امام شهید خود بسته‌اند. ولی می‌توان این مسأله را مدیریت کرد. باید برپایی مراسم و حفظ موارد بهداشتی را با یکدیگر جمع و ادغام کرد. نباید این موضوع را رها کرده یا اینکه بگویند مراسمی نباشد. مخصوصاً درباره عزاداری‌های امام حسین(ع) که تاریخ می‌گوید اگر منعی برایش وجود داشته باشد، واکنش‌های تندی به همراه خواهد داشت.
در اینجا علما باید وارد قضیه شده و آگاهی‌بخشی کنند و شرایط خاص کرونایی را برای رعایت فاصله فیزیکی و موازین بهداشتی و همنوا با مسئولان بهداشتی کشور، گوشزد کنند. این جامعه‌شناس افزود: مسئولین باید با متولیان هیئات جلسه بگذارند و آنها را توجیه کنند. تلویزیون و روزنامه‌ها نیز باید آگاهی‌بخشی کنند. تا علاوه بر برگزاری مراسم، نکات بهداشتی هم رعایت گردد. ممکن است عده‌ای ولو صاحب‌نفوذ بگویند نباید مراسمی برگزار شود، ولی این را از نظر جامعه‌شناختی فرهنگی ایرانیان می‌گویم که اگر تصمیم‌گیران به این سمت بروند که مراسمی برگزار نشود، بازتاب تندی به دنبال خواهد داشت و مردم واکنش نشان می‌دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7405/1/549786/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها