به نام تاریخ



7 مرداد
 در روز جشن باستانی مردادگان باید از کارگردان بزرگی یاد کنیم که امروز سالروز تولد اوست. از مسعود کیمیایی. در کنار هنرمندان و چهره‌های فرهنگی دیگری که امروز به دنیا آمده یا درگذشته‌اند.
 تولدها
مسعود کیمیایی: کارگردانی که فیلم «قیصر» او یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین فیلم‌های سینمای ایران است سال 1320 به دنیا آمد. نام او با فیلم‌هایی چون سرب، تیغ و ابریشم، ردپای گرگ، شهرت یافت، اعتراض و سلطان گره خورده و در صفحات فرهنگی امروز روزنامه ایران درباره‌اش می‌خوانید.
رحیم نوروزی: بازیگر سینما و تلویزیون که بازی اش در سریال «پس از باران» همچنان ماندگار است امروز 53 ساله می‌شود. رحیم نوروزی با حضور در کلاس‌های بازیگری بهروز بقایی و بهزاد عشقی این هنر را آغاز و با بازی در نمایشنامه‌های اکبر رادی به‌صورت جدی بازیگری را دنبال کرد. «پس از باران» و نقش فرخ، رحیم نوروزی را به شهرت رساند و پس از آن در فیلم‌ها، تئاترها و سریال‌های بسیاری بازی کرد. نمایش‌هایی چون «افرا یا روز می‌گذرد» به کارگردانی بهرام بیضایی، «یک صبح ناگهان»، «مرگ فروشنده»، «عشق و عالیجناب»، سریال‌هایی مانند «خانه‌ای در تاریکی»، «کلانتر»، «شهریار»، «مدار صفر درجه»، «روز حسرت»، «سال‌های برف و بنفشه»، «معمای شاه» و «وارش» و فیلم‌هایی مانند «تب»، «دوزخ، برزخ، بهشت»، «در مسیر باران» و «یک گزارش واقعی». رحیم نوروزی نویسنده و کارگردان نمایش‌های «شما خانمی با مانتوی آبی ندیدید؟» و «میرم روزنامه بخرم» هم بوده است.
 سالروز تولد ابراهیم مطیعی نمایشنامه نویس، شیوا مسعودی پژوهشگر تئاتر و کارگردان، احمد مینایی نویسنده و کارگردان و بازیگر، آناهیتا افشار بازیگر، نوید فرح مرزی چهره‌پرداز و طراح صحنه، محمد دائم کار هنرمند نقاشی روی سفال، محمد آتشی شاعر، مهدی بهرامی داستان‌نویس، حافظ عظیمی شاعر و باد باتیکر فیلمساز امریکایی هم امروز است.
 درگذشت‌ها
مدیا کاشیگر: مترجم، نویسنده و شاعر کشورمان سال 96 در چنین روزی درگذشت. مدیا کاشیگر متولد سال 1335 بود و تحصیلات متوسطه را در کشور فرانسه به پایان رسانده بود. در دانشگاه در رشته معماری و اقتصاد پذیرفته شد اما تحصیل را نیمه تمام گذاشت و به جای آن شعر و ترجمه را جدی‌تر دنبال کرد. او که از بنیانگذاران جایزه احمد محمود و عضو هیأت امنای این جایزه بود خودش قصه‌هایی را با نام‌های «وقتی مینا از خواب بیدار شد» و «خاطره‌ای فراموش شده از فردا» منتشر کرد و مجموعه شعری هم به‌نام «سونات برفی در رِ مینور» داشت. آثاری از ولادیمیر مایاکوفسکی، فرناندو آرابال، اوژن یونسکو، آلبر کامو، آنتوان
دو سنت اگزوپری و پل ریکور با ترجمه مدیا کاشیگر در ایران منتشر شد و شناخته شده‌ترین ترجمه او «ابر شلوارپوش» مایاکوفسکی است.
عبدالله فرادی: امروز 24 سال از درگذشت یکی از استادان بنام خوشنویسی ایران می‌گذرد. عبدالله فرادی که از استادان انجمن خوشنویسان ایران بود در سال 1306 به دنیا آمده بود. پدرش اهل قلم بود و به فرزندانش توصیه می‌کرد خط را به قاعده و خوش بنویسند. عبدالله فرادی این توصیه را جدی‌تر دنبال کرد و در کنار تحصیل در رشته‌های الهیات و معارف اسلامی و زبان و ادبیات فارسی و البته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه سوربن فرانسه خوشنویسی را که از کلاس چهارم ابتدایی آغاز کرده بود جدی‌تر آموخت. عماد طاهری ملقب به عمادالشریعه، علی مخصوص، علی آقاحسینی، علی اکبرخان کاوه استادانی بودند که او نزد آنها خوشنویسی را یادگرفت و در نهایت سال 1323 شاگرد سیدحسن میرخانی شد. فرادی پس از بازنشستگی از مشاغل حقوقی نسخه شناسی را در دانشگاه تهران و طراحی حروف را در دانشگاه آزاد تدریس کرد و البته یکی از استادان انجمن خوشنویسان ایران بود. کتابت و خوشنویسی «داستان زال و رودابه»، «شرح نهج البلاغه»، «فرمان مالک اشتر»، «مرقع قند پارسی» و «مقدمه گنجینه هنر» از آثار اوست. ضمن اینکه بسیاری از کتیبه‌های مساجد کشور با خط او نوشته شده‌اند.
آنتونیو ویوالدی: یکی از مشهورترین آهنگسازان دوران باروک در سال 1741 در چنین روزی درگدشت. آنتونیو لوچو ویوالدی که به نواختن ویولن هم شهرت دارد سال 1678 در ایتالیا به دنیا آمد و از پدرش ویولن را یاد گرفت. با آموزش‌های پدر و تلاش خودش استاد ویولن پرورشگاهی در ونیز ایتالیا شد و بسیاری از کنسرتوها و قطعات مذهبی را برای کودکان این پرورشگاه تصنیف کرد و در این سال‌ها بسیاری از قطعات خود را هم نوشت. در سال 1705 اولین مجموعه از آثارش را با نام «اپوس یک» منتشر کرد و پس از آن کارش را ادامه داد. در سال 1713 مدیر اپرا شد و مدتی پس از آغاز کارش تصنیف یازده «آریا» که توسط او رهبری می‌شد بسیار موفق اجرا شد. نقطه اوج کار ویوالدی کنسرتوهای «چهار فصل» بود که حدود سال‌های 1720 میلادی آنها را نوشت. کنسرتوهایی که جنبشی نو در ادراک موسیقی به وجود آوردند و در آن آواز پرندگان، صدای تندبادها، آواز چوپان‌ها و بسیاری از نواهای طبیعت و زندگی مردم را به نمایش گذاشت.
 یوهان سباستیان باخ آهنگساز آلمانی، بهروز ثروتیان پژوهشگر ادبی و مصحح و ایرن زازیانس بازیگر هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7405/20/549783/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها