قالیباف خطاب به بذرپاش در مراسم معارفه‌اش:

هرچه بود گذشت




روز گذشته مراسم معارفه مهرداد بذرپاش در جایگاه ریاست دیوان محاسبات برگزار شد. انتخاب بذرپاش تا امروز به طور قطع
پر حاشیه‌ترین حضور یک سیاستمدار در ساختمان خیابان «برزیل» بوده.
 از همین رو بود که در مراسم دیروز، پاسخ به انتقادات چند روز اخیر، برجسته‌ترین بخش‌های سخنان قالیباف، رئیس مجلس و خود مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات را تشکیل داد.
به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش، با اشاره به جنجالی که درباره سوابق اجرایی او به راه افتاده است، گفت: کلکسیونی از حرف‌ها زده شد. بعضی دلسوز بودند و برخی احتمالاً نگران شدند. من از همه آنها گذشتم و به خون پدر شهیدم قسم یاد می‌کنم و با خدای خود عهد می‌بندم که ایستاده‌ام و ذره‌ای از حقوق مردم و بیت المال کوتاه نمی‌آیم و اجازه نمی‌دهم به کسی به اسم عدالت خواهی ظلم شود.
وی افزود: با ما کار سیاسی کردند، ولی من در اینجا کار سیاسی نخواهم کرد، ولی نظارت دقیق بر مبنای قانون و سختگیرانه را پیش می‌گیرم زیرا پای بیت المال در میان است و شوخی ندارم و پاسداری از بیت المال هم مأموریت اصلی دیوان است که باید در سخت‌ترین شرایط آن را رعایت کنیم.
قالیباف: فرآیند انتخاب
رئیس دیوان محاسبات قانونی بود
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز منتقدان رئیس جدید دیوان محاسبات را بی‌جواب نگذاشت و در مراسم تودیع و معارفه رئیس و دادستان دیوان محاسبات، خطاب به بذرپاش گفت: هرچه بود گذشت از امروز عمل شماست که در پیشگاه خدا، نمایندگان و مردم قضاوت می‌شود ثابت کنید که فرزند گام دوم هستید این خواسته یکایک ما در مجلس شورای اسلامی از شماست.
وی ادامه داد: من مکلف هستم از قانون دفاع و مو به مو قانون را اجرا کنم. فرآیند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفت. تعداد نامزدها در این دوره بیشتر بود و رقابت جدی مؤمنانه‌ای شکل گرفت. من موظف هستم انتخاب مجلس شورای اسلامی را پاس بدارم و از آن حمایت کنم. ان‌شاء‌الله دو برادر عزیز هم با کار و تلاش‌شان به انتخاب درست مجلس شورای اسلامی صحه بگذارند.
رئیس مجلس تأکید کرد: نظارت دیوان محاسبات اثرگذار، عملگرا، دقیق، منصفانه، مداوم و بازدارنده است و ما باید تلاش مضاعف و ایثارگرانه داشته باشیم. دیوان محاسبات هم باید مجلس را در کنار خود ببیند. امیدواریم رویکرد هوشمندسازی و شفاف‌سازی در تمام قوه مقننه جاری شود. چرا که در غیر این صورت نمی‌توانیم اثرگذار باشیم.
 در این مراسم همچنین علی کامیار، دادستان جدید دیوان محاسبات با بیان آنکه مجلس قوی و انقلابی، دیوان محاسبات قوی و انقلابی را می‌طلبد و نباید اجازه دهیم رانت خواران و سودجویان به اموال بیت المال دست‌درازی کنند، گفت: اجازه ندهیم که این افراد از هر راهی به سرمایه‌های سیاه خود بیفزایند. یکی از اهداف اصلی دشمنان برهم‌زدن نظام اقتصادی جمهوری اسلامی است و اگر صبر و مقاومت ملت ایران و درایت رهبر معظم انقلاب نبود مسلماً دشمنان تاکنون به اهداف خود در این زمینه می‌رسیدند.
وی با اشاره به اهمیت استقلال و تقویت دیوان محاسبات کشور گفت: استقلال مالی دیوان محاسبات باید عملیاتی شود و نباید دیوان محاسبات در تأمین بودجه دچار مشکل و در انتظار دولت و وابسته به دستگاه اجرایی باشد.
عادل آذر، رئیس سابق دیوان محاسبات، نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این دیوان و با اشاره به افزایش ۵۳ درصدی آرای هیأت‌های مستشاری در دوره مسئولیت خود گفت: کیفیت آرا هم در دوره دهم ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. ما همچنین به ارتباط با کمیسیون‌ها اکتفا نکردیم و عملکرد خود را به صحن بردیم و هفت گزارش علنی و سه گزارش غیرعلنی در صحن داشتیم چرا که من معتقد بودم که باید در هر فصل دو بار گزارش ارائه شود.  آذر با اشاره به بازگشت چهار میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار از سوی دیوان محاسبات به بیت‌المال، توضیح داد: از این مبلغ چهار میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی رفت. نکته‌ دیگری مطرح شده بود که دیوان نباید نوشداروی بعد مرگ سهراب باشد، قانون اساسی می‌گوید کار دیوان پس از خرج است. پیش از خرج، سازمان مدیریت، هنگام خرج وزارت امور اقتصاد و دارایی و پس از خرج دیوان محاسبات مسئولیت دارند.
دستیار قالیباف: کمیسیون بودجه ابهامات موجود درباره بذرپاش را پاسخ دهد
دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس با اشاره به حاشیه‌ها پیرامون انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات خواستار شفاف‌سازی دراین زمینه شد. محمدسعید احدیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏براساس قانون، بررسی تطبیق شرایط نامزدهای رئیس دیوان محاسبات از جمله آقای بذرپاش توسط کمیته دیوان محاسبات و کمیسیون بودجه صورت گرفته، سپس آقای بذرپاش در صحن علنی مجلس ۱۵۸ رأی آورده است.
رئیس مجلس حق ندارد قانون مجلس را نادیده گرفته و مصوبه مجلس و رأی نمایندگان محترم را کنار بگذارد. ‏کمیسیون بودجه موظف است براساس اصل شفاف‌سازی نسبت به ابهامات و سؤالات موجود، پاسخگو باشد و افکارعمومی را قانع کند.»
احمد توکلی از جمله منتقدان اصلی این انتخاب که معتقد بود معرفی بذرپاش به عنوان گزینه ریاست خلاف قانون بوده، هم دیروز در توئیتی نوشت: «دیروز جلسه با رئیس مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، دو نماینده دیگر و مدیرعامل دیده بان، استدلال هایمان در اعتراض به انتخاب رئیس دیوان محاسبات را شرح دادیم. گفتند فرآیند آن انتخاب قانونی بوده، شما هم اعتراضتان را قانونی پیگیری کنید. در جلسه ویژه دیده بان در این باره تصمیم می گیریم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7405/3/549752/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها