در دادگاه متهمان پتروشیمی اعلام شد

تماس‎های تهدیدکننده دو متهم فراری با قاضی





گروه سیاسی/ رسیدگی به پرونده پتروشیمی هر روز ابعاد جالب‎تری به خود می‌گیرد. دیروز که دوازدهمین جلسه دادگاه متهمان برگزار شد، قاضی مسعودی‌مقام از تماس‎های تهدیدآمیزی گفت که دو متهم فراری پرونده با قضات و شعبه رسیدگی‎کننده برقرار کرده‌اند. او در تذکر به علی اشرف ریاحی و مرجان شیخ‌الاسلامی از متهمان متواری پرونده گفت: به این متهمان تذکر می‌دهم که از این اقدامات تهدیدآمیز نسبت به قضات محکمه و مزاحمت‌های تلفنی به شعبه که از خارج از کشور و داخل کشور انجام می‌گیرد، خودداری کنند. همه باید در دادگاه حاضر شده و دفاع کنند، این افراد جزو متهمان اقتصادی هستند و به جای این اقدامات، سعی کنند اموال به تاراج رفته بیت‎المال را برگردانند. قاضی مسعودی‌مقام در ادامه گفت: اگر بعضی مواقع فکر می‌کنند اطلاعاتی که دارند بسیار ذیقیمت است، می‌توانند این اطلاعات را در اختیار وکلایشان قرار دهند، آنچه که این متهمان می‌دانند سابقاً در اختیار ما قرار گرفته است به گونه‌ای که هم ضابطان این اطلاعات را به ما دادند و هم خودمان آن را به دست آورده‌ایم.
به گزارش میزان، او ادامه داد: اینکه علی اشرف ریاحی علیه سبحانی، حمزه‌لو و مرجان شیخ‌الاسلامی و همچنین بالعکس خانم مرجان شیخ‌الاسلامی علیه آقایان حمزه‌لو، سبحانی و احمدیان می‌خواهند مستنداتی ارائه دهند، باید بگوییم که ما به اندازه کافی مستند داریم و این مستنداتی که می‌خواهید ارسال کنید به وکلایتان بدهید تا آنها دفاع کنند و به صورت غیرمتعارف وارد این موضوعات نشوید. ما تمام مراتب را به تمام مراجع امنیتی و انتظامی و همچنین مسئولان قوه قضائیه منعکس کردیم که این افراد پا را فراتر از حدشان گذاشتند و متأسفانه به دنبال اقداماتی هستند که تأثیری در پرونده نخواهد داشت. هرکاری که می‌خواهید علیه قضات و این دادگاه انجام دهید؛ اما باید پول بیت‌المال را برگردانید.
پس از این اظهارات، قاضی خطاب به متهم خیری‌زاده گفت: برخی افراد شرکتی در آلمان تأسیس می‌کنند که حقوقی که به مدیرشان می‌دهند از حقوق صدراعظم آلمان بیشتر است. شرکتی که یک ریال خروجی نداشته است و این در زمان مدیریت شریفی پرداخت می‌شود. همچنین شرکت‌هایی در کشورهای دیگر مثل عمان تأسیس می‌شود یا میلیاردها تومان از این پول‌ها را صرف دعاوی صوری در امارات متحده عربی توسط محکوم اقتصادی طاهری‌نسب می‌کنند. اینها یک برنامه سازمان یافته است و این اتفاقات را شما باید به عنوان مدیر مالی کشف می‌کردید. برخی متهمان اموال، خانه‌ها و ویلاهایی در برخی کشورها دارند که از بالاترین مقامات آن کشور ارزشش بیشتر است. وی ادامه داد: با کار کارگزاری به دست آوردن این اموال در انگلیس و کانادا غیرممکن است. اینکه چقدر درصدد کتمان و انحراف در تحقیقات هستند و به زور و اقدامات ایذایی متوسل می‌شوند دلیل دارد، زیرا حجم آن چند ده هزار میلیارد است و باید هرکس سر راه‌شان قرار می‌گیرد را بردارند.
در ادامه جلسه، قاضی از وکیل متهم علی اشرف ریاحی متهم فراری خواست در جایگاه قرار گیرد و سپس خطاب به او افزود: موکل شما وقت کافی برای حضور در دادگاه و دفاع از خود را داشته، اما گویا به او گفتند در جلسه دادگاه حاضر نشود. وکیل متهم اشرف ریاحی گفت: من به موکلم دسترسی ندارم و فقط امروز یک نوشته‌ای از او به دستم رسید که امضای وی نبود، لذا نمی‌توانستم به آن استناد کنم.
در ادامه جلسه دادگاه متهم علیرضا اعلایی رحمانی در جایگاه قرار گرفت و گفت: سه عضو هیأت مدیره منتسب به دولت بودند و در تمامی موارد آنها حضور داشتند و من هم بوده‌ام. من نه ارزی منتقل کردم، نه ارزی می‌خریدم و نه دستوری برای واریز ارز داشتم. با توجه به اینکه گفته می‌شود سرور اطلاعات آتش زده شده، در نتیجه اطلاعات مخدوش شده و این اطلاعات جایگزین شده مخدوش است و نمی‌تواند مبنای بررسی باشد.
قاضی خطاب به این متهم گفت: اتفاقات زیادی افتاده است قبل از اینکه ما ورود کنیم، تمام اطلاعاتی را که به ما می‌دادند، اطلاعات اصلی نبود در حالی که ما اطلاعات اصلی را داشتیم. شریفی اطلاعات بسیار غلطی می‌داده و بسیاری از آنها هم سند داشته است و ما از این موضوعات مطلع بودیم. شما می‌خواستید بروید و اموال‌تان را انتقال داده‌اید. باید بگویید چگونه صاحب ده‎ها شرکت شدید که این متهم در پاسخ گفت: این موضوع کذب است و من نمی‌خواستم بروم. کسی که بخواهد فرار کند، شبانه فرار می‌کند و راهی پیدا می‌کند.
متهم در پاسخ به این سؤال قاضی که چند شرکت در داخل و خارج از کشور دارید، گفت: یک شرکت در خارج دارم که می‌خواستم منحل کنم چراکه فعالیت نمی‌کرد. حدود چهار الی پنج شرکت در داخل دارم که فعال هستند، اما تعداد شرکت‌های غیرفعالم را به خاطر ندارم. قاضی در واکنش به این اظهارات متهم گفت: بالغ بر ٢٠ تا ٣٠ شرکت دارید. آیا حاضر هستید شرکت‌های خود را به دولت بدهید؟ که متهم اعلایی گفت: بله حاضر هستم، اما دولت دنبال بدهی نیست.
در پایان این جلسه قاضی مسعودی مقام جلسه بعدی دادگاه را ساعت ۹، 11 مرداد اعلام کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7405/3/549751/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها