اهدای یادگارهای محمدعلی کشاورز به موزه سینما


مریم سادات گوشه
خبرنگار
موزه سینمای ایران جدای از موزه بودنش در ایام کرونا فعالیت‌های بسیاری برای اوقات فراغت مردم انجام داد. موزه‌ای که روایتگر تاریخ سینمای ایران است. در اینجا فقط یادگاری‌های هنرمندان پیشکسوت و محبوب را - چه آنها که از میانمان رفتند و چه استادانی که در قید حیات هستند - در دل خود جای داده است و علاوه بر این، با اکران فیلم‌هایی چراغ سینمای ایران را روشن نگه داشته است.
اما قسمت دیدنی این موزه این است که وقتی وارد آن می‌شویم جمعی از اهالی سینما را همزمان با هم می‌بینیم و فریم‌های یک تاریخ از سینما همان لحظه در مقابل دیدگانمان ظاهر می شوند. با تصاویری به رنگ و بوی کمال الملک، کفش‌های میرزانوروز، دایی جان ناپلئون، صادق کرده، سربداران، صحرای تاتارها. اکنون در این موزه وقتی قدم می‌گذاری نه فقط تاریخ سینما برایت زنده می‌شود بلکه لحظه‌هایی را با بازیگران دوست داشتنی سپری می‌کنیم.
قرار است همزمان با ولادت استاد محمد علی کشاورز یادگاری‌های این هنرمند به موزه سینما اهدا شود تا یادآور نقش‌های به یاد ماندنی او در سینمای ایران باشد. یادگاری‌هایی با تندیس تمام قد او در تالار موزه سینما. بازیگر فیلم‌های «مادر»، «زیر درختان زیتون» و «هزاردستان»در 25 خردادماه در سن 90 سالگی درگذشت.
چندی پیش گنجینه زنده یاد داوود رشیدی  به مناسبت سالروز تولدش در موزه افتتاح شد. گنجینه‌ای که توسط احترام برومند همسر ایشان به موزه اهدا شد و تمام جوایز و اسناد و مدارک مربوط به استاد و یادگاری‌ها و لوازم شخصی ایشان را شامل می‌شود. یا قراردادهای فیلم‌هایش همچون کمال الملک، هزاردستان، گل پامچال و...
چندی پیش هم علی نصیریان در تالار معاصران موزه سینمای ایران کنار تندیسش تمام قد ایستاد و از آن رونمایی شد. تندیسی که به گفته استاد نصیریان حس خوبی به او داده است. حسی به مثابه تقدیر از مفاخر فرهنگی و هنری ایران که او را مشعوف کرده بود. کسانی که این مجسمه را می‌بینند فقط یاد استاد نصیریان نخواهند افتاد بلکه این مجسمه داستان خود را دارد و مخاطب را ناخودآگاه به سمت فیلم سینمایی کمیته مجازات می‌برد و شخصیت ابوالفتح را یادآوری می‌کند و در پس آن هم یادآور نسخه سینمایی هزاردستان علی حاتمی می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7404/1/549678/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها