گفت‌و‌گوی «ایران» با حمید مطهری، مربی سرخپوشان پایتخت

با قهرمانی پرسپولیس نشاط فراوانی در جامعه ایجاد شد

- حالا به دبل در جام حذفی فکر می‌کنیم - افراد خوراک بد به مردم ندهند و نگاه منطقی به فوتبال داشته باشند

حامد جیرودی
خبرنگار
پرسپولیس با پیروزی 2-1 در بازی هفته بیست و ششم لیگ برتر مقابل نفت مسجد سلیمان، توانست در 4 هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ نوزدهم، قهرمان این رقابت‌ها شود. یکی از نفراتی که در این راه کمک شایانی به یحیی گل محمدی کرده، حمید مطهری دستیار او و مربی پرسپولیس است. مطهری در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار «ایران» داشت، درباره قهرمانی جدید پرسپولیس چنین گفت:«این قهرمانی را به هواداران خوب‌مان تبریک می‌گویم که به ما انرژی مثبت می‌دادند. درست است که حضور نداشتند ولی از راه دور در کنار ما بودند و این موفقیت را به آنها تقدیم می‌کنیم. از مربیان قبلی پرسپولیس، آقای برانکو و کادرش و هم آقای کالدرون تشکر می‌کنم که برای پرسپولیس زحمت کشیدند. چالش خیلی سختی بود تیمی که 3 دوره قهرمان شده و در نیم فصل هم در صدر بوده را تحویل بگیریم. به نظر من، یحیی دل بزرگی داشت و ریسک بزرگی کرد. البته ما از خانواده پرسپولیس بودیم و این فضا را می‌شناختیم. ما در آغاز یک تونل وحشت پیش رو داشتیم و باید با تیم‌های بالای جدول بازی می‌کردیم ولی اصلاً فرصتی نداشتیم. ما 8 روز بعد از آمدن به پرسپولیس، بازی اول‌مان با تراکتور بود. تیم هم داشت روال خودش را طی می‌کرد که این کرونا پیش آمد ولی طراحی خوبی داشتیم و تیم بعد از شروع مجدد مسابقات هم شکل واقعی خودش را نشان داد ولی به کار خودمان اعتقاد داشتیم و خدا هم کمک‌مان کرد و بچه‌ها هم فوق‌العاده زحمت کشیدند که به این قهرمانی منجر شد.»
در ایامی که هنوز لیگ از سر گرفته نشده بود، عده‌ای اعتقاد داشتند که فقط پرسپولیس می‌خواهد لیگ برگزار شود. مطهری در این باره چنین پاسخ داد:«ما همیشه گفته‌ایم که اولویت‌مان سلامتی جامعه و بازیکنان است اما می‌دانید که کرونا برای یکی دو ماه نبود. اگر این طور نبود ما هم می‌گفتیم رقابت‌ها تعطیل باشد. ولی ما باید یاد بگیریم که با کرونا زندگی کنیم. ما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردیم و یکی از منظم‌ترین تیم‌ها در این خصوص بودیم.»
این مربی سرخپوشان ادامه داد:«فوتبال نشاط و شادابی را به جامعه تزریق می‌کند. شما می‌دانید با همین قهرمانی چه اتفاق مثبتی در جامعه ما افتاده است. ما 5 صبح به فرودگاه رسیدیم ولی مردم استقبال باشکوهی از ما داشتند. آن هم در این شرایط سخت اقتصادی و بیماری که درگیر آن هستند. وقتی از مسجد سلیمان با اتوبوس به اهواز می‌آمدیم، آنقدر ماشین ما را همراهی کرد و ابراز علاقه می‌کردند که قابل توصیف نیست. حیف نیست که این شادی را از جامعه بگیریم؟ بعضی‌ها می‌گفتند چون تیم‌شان اول است این حرف را می‌زنند ولی من اگر تیم‌مان دهم جدول بود هم همین حرف‌ها را می‌زدم.»
پرسپولیس در 4 دوره اخیر با 3 مربی متفاوت به قهرمانی رسیده ولی برخی معتقدند این تیم از طرف وزارت ورزش و جوانان حمایت می‌شود و آن را «تیم حکومتی» می‌خوانند. مطهری به این شائبه‌ها چنین واکنشی داشت: «این صحبت‌ها اصلاً قشنگ نیست. متأسفانه بعضی از اهالی فوتبال خودشان این حرف‌ها را می‌زنند و خوراک بد به جامعه می‌دهند. آنها این حس بد را در بین هواداران به وجود می‌آوردند. من از پیشکسوتان می‌خواهم که منطقی به فوتبال نگاه کنند. وقتی حریفان ما نتایج درخور توجهی نمی‌گیرند این چه ربطی به ما دارد؟ من نمی‌خواهم وارد حاشیه شوم ولی باید واقع بین بود.»
قرمزها 4 بازی در لیگ دارند و بعد هم نیمه نهایی جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا را در پیش دارند. آیا پرسپولیس می‌تواند با قهرمانی در جام حذفی دبل کند و در آسیا هم موفق باشد؟ مطهری گفت:«صددرصد. ما هدف بعدی‌مان قهرمانی در جام حذفی است. البته برنامه‌ریزی خوبی نیست و ما فقط برنامه یک بازی بعدی‌مان را می‌دانیم. ما باید بدانیم کی در جام حذفی بازی داریم. ما می‌خواهیم در آسیا هم کارهای بزرگی کنیم ولی قواعد بازی در آسیا متفاوت است. آنها بازیکن خارجی با قیمت گزاف می‌گیرند که تفاوت ما با آنها را همین‌ها رقم می‌زند. الدحیل، مانژوکیچ و ادمیلسون را می‌آورد و الان هم بازیکنی به‌نام دودو را گرفته که بسیار خوب است. باشگاه‌های ایرانی هم اگر بازیکن خارجی می‌آوردند، باید بازیکنانی باشند که بتوانند کمک کنند.»
در پرسپولیس بشار رسن و بوژیدار رادوشویچ خوب بوده‌اند ولی آنتونی استوکس و کریستین اوساگونا به کار این تیم نیامدند. مطهری درباره آنها گفت: «رادو و بشار بله. من باید از اخلاق حرفه‌ای آنها تشکر کنم که در بخش فنی هم خیلی کمک کردند و توانمند هستند. الان آقای گل محمدی خواسته بشار حتماً حفظ و مطالبات او هم پرداخت شود. استوکس هم بازیکن خوبی بود ولی قواعد حرفه‌ای را رعایت نمی‌کرد. اوساگونا هم باید بهتر از این بود ولی در فاز دفاعی خیلی به ما کمک می‌کرد ولی وقتی کرونا آمد، پروازی از آفریقا نبود که برگردد و قرار است فردا (امروز) به ایران بیاید.»
از مطهری به‌عنوان مغز متفکر نیمکت پرسپولیس نام برده می‌شود. مربی ای که در این چند وقت یکی دو پیشنهاد هم برای سرمربیگری در لیگ برتر داشت ولی در کنار یحیی ماند. او در این خصوص گفت: «از همه ممنونم ولی فوتبال یک کار گروهی است. در رأس تیم آقا یحیی است که یک مربی بزرگ است. آقای پیروانی که یک مدیر بسیار خوب است. آقا کریم که حضورش در تیم نعمت است و داوود فنایی که  از بهترین مربیان گلرهای ایران است. محمد عسگری و مهرداد خانبان که آنالیزورهای ما هستند. مظاهر رحیم‌پور مربی بدنساز ماست و همه در کنار هم خوب کار کردند. من هم دو پیشنهاد داشتم و از چالش سرمربیگری هم استقبال می‌کنم ولی قرارداد داشتم و باید به تعهدم وفادار می‌ماندم.»
پرسپولیس می‌تواند به پنجمین قهرمانی پیاپی فکر کند. این مربی گفت:«صددرصد. اگر این گروه حضور داشته باشد، برنامه‌ریزی برای همین کار است. باید هوشمندانه کار کرد تا به قهرمانی دوباره رسید. امیدوارم هر چه زودتر تکلیف مدیرعامل و مدیریت مشخص شود. البته این عزیزانی که هستند زحمت می‌کشند ولی هیأت مدیره 3 نفر است و کامل نیست و این در مقاطعی به تیم ضربه می‌زند. این شرایط ناخودآگاه روی ذهن تأثیر می‌گذارد. تیم‌ها نباید دغدغه مالی داشته باشند تا بتوانند به بهترین نحو کارشان را پیش ببرند. البته ما این مسائل را از هم جدا کرده‌ایم و برای همین به قهرمانی رسیدیم.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7404/1/549677/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها