راه دشوار پیروزی


گید و مینگلز، رالف نیوکرچ، رنه فیستر، مارک پیتز که و متیو فون روی
مترجم: وصال روحانی
دونالد ترامپ برای حمله به شهرهای مهم امریکا و تسخیر آنها توسط نیروهای فدرال ظاهراً بهانه‌های کافی دارد. زیرا امنیت در این شهرها بر اثر ادامه اعتراضات مردمی به کشته شدن جورج فلوید سیاهپوست به دست پلیس مینیاپولیس به حداقل رسیده اما معضل بزرگ‌تری که به‌نظر می‌رسد حتی نیروهای گارد ویژه امریکا هم از عهده آن بر نمی‌آید تبعات جولان ویروس کرونا در سطح امریکا و به‌جا گذاردن نزدیک به 4.5 میلیون مبتلا و نزدیک به 150 هزار قربانی است.ترامپ با بهانه قرار دادن برخی خصلت‌های گروه‌های مبارز در ناآرامی‌های خیابانی در شهرهای کلیدی نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا، دیترویت و بالتیمور آنها را‌ «دموکرات‌های لیبرال‌نما» و «چپ‌های واقعاً افراطی» نامیده و گفته است:‌ «اگر بایدن رئیس‌جمهوری امریکا شود این گونه برخوردها بر تمامی سطح امریکا حاکم و همه جا تبدیل به جهنم خواهد شد. پس وظیفه ما این است که جلوی این رویداد را بگیریم.»اما شانس ترامپ برای انجام آنچه می‌گوید، چندان زیاد نیست زیرا وی در اکثر نظرسنجی‌های دو سه ماه اخیر از بایدن عقب افتاده است و با این اوصاف احتمال ناکامی او در انتخابات ماه نوامبر (آبان) امریکا اندک نخواهد بود. منتقدان ترامپ می‌گویند او نه تنها تظاهرات سیاسی خیابانی و روند یکه‌تازی «کووید19» را مدیریت نکرده، بلکه می‌خواهد با بزرگ‌تر نشان دادن آنها و تهدیداتی نظیر روسیه و چین این ایده را دامن بزند که فقط خود اوست که می‌تواند امریکا و ملت آن را از مخمصه‌هایی از این دست نجات بدهد و منجی آنها باشد، در حالی که همه به خوبی می‎‎دانند که نمی‌تواند.
 رو شدن دروغ‌های ترامپ
ترامپ در کمپین انتخاباتی 2016 خود و کلاً طی سه سال و 7 ماه زمامداری‌اش در کاخ سفید بارها مدعی شده که یک لیدر ذاتی قوی و کسی است که راه عبور از بحران‌های بزرگ را نیک می‌شناسد اما برخورد بسیار ضعیف او با شیوع کرونا در امریکا خلاف این را نشان داده و تمامی دروغ‌ها وضعف‌های او را رو کرده است. او ابتدا اظهار نظرهای مسخره‌ای درباره کرونا داشت و از ثمرات طب سنتی برای مقابله با این بیماری مرموز سخن گفت و سپس مدعی شد مشکل امریکا نه تعداد مبتلاها که شمار بیش از اندازه تست‌های کرونا است که از مردم نگران این کشور دائماً گرفته می‎شود. آخرین برخورد او با کرونا از همه بدتر بوده است. او وقتی «آنتونی فائوچی»، متخصص بیماری‌های عفونی  و مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید وضعیت کرونا در امریکا را اسفبار خواند، سخنان او را «خنجر زدن از پشت» دانست و به اطرافیانش دستور داد فائوچی را در اولین فرصت از کاخ سفید اخراج کنند.
 تبدیل بهشت خیالی به جهنم واقعی
در سال برگزاری انتخابات تازه امریکا چه فرصتی می‎توانست برای ترامپ بهتر از این باشد تا قابلیت‌های ریاست ‌جمهوری‌اش را به نمایش بگذارد. اما او با برخورد سهل‌انگارانه‌اش با این اپیدمی، بهشت خیالی‌اش را به یک جهنم واقعی تبدیل کرده است. اگر قتل بی‌شرمانه فلوید نتواند زیر پای ترامپ را خالی کند، چکمه کرونا که اکنون روی گلوی وی قرار دارد، می‎تواند در جریان انتخابات ماه نوامبر وی را خلاص و مستأجر کاخ سفید را عوض و بایدن را جانشین او کند.ترامپ تا همین یک هفته پیش، درباره بی‎فایده بودن استفاده از ماسک سخن سر می‎داد. همین مسأله در افزایش ابتلا‌ها سهم بسزایی داشته است. اما در پی بالاگرفتن خیره‌کننده شمار قربانیان کووید19 در امریکا و بویژه در مناطقی مثل نیواورلئان ترامپ که مجبور به قبول اشتباهاتش شده، گفته است شاید استفاده از ماسک بهتر از نادیده گرفتن آن باشد و اصولاً هر کار بازدارنده‌ای مفید است. این در حالی است که طرفداران ترامپ و حلقه حامیان گرد وی همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. یکی از آنها سینیتا لی شنگ، شهردار جفرسون پاریش است که گفته است: «نمی‌دانم چه شد که آمار قربانیان بالا رفت زیرا ما کرونا را تحت کنترل خود قرار داده‌بودیم. شاید مشکل از جاهای دیگر به جمع ما رسوخ کرده باشد!»
 مگر کامپیوترها اشتباه عظیمی کنند
تقریباً تمامی نظرسنجی‌های چند هفته اخیر گویای شکست بسیار محتمل ترامپ در انتخابات پیش‌رو است و در اکثر آنها ترامپ 9 تا 10 درصد از بایدن عقب افتاده است.نظرسنجی‎های سراسری نیز نشان می‎دهد فاصله او با بایدن به بیش از 15 درصد به نفع کاندیدای دموکرات رسیده است. اکنون بایدن نه تنها برای فتح انتخابات در نیویورک، کالیفرنیا و شیکاگو صاحب شانس زیادی است بلکه در ویسکانسین، اوهایو و پنسیلوانیا هم هواداران وی ترامپی‌ها را به زیر سایه خود برده‌اند. جالب‌ترین حرف را در این زمینه میکا کوهن می‌زند که در وب سایت موسوم به «538» (با تخصص برآورد انتخابات) کار می‌کند. او در جدیدترین گمانه‌زنی‌اش نوشته است: «می‌توان گفت که در فاصله 3 ماه و نیم مانده تا انتخابات امریکا، طبق یک عادت قدیمی هرچیزی متصور است اما ترامپ چنان وضعیت تیره‌ای دارد که با نقض این واقعیت فقط در صورتی برنده خواهد شد که سیستم‌های کامپیوتری شمارش آرا مرتکب اشتباه عظیمی شوند.»
تست «IQ» چیست؟!
نه فقط کرونا و آثار فاجعه‌بار آن بلکه سایر مسائل خطیر این روزهای امریکا باعث شده ترامپ با چهره‌ای نگران‌تر و متفاوت‌ با همیشه در اجتماعات ظاهر شود و آن حالت حق به جانب سابق را نداشته باشد. ترامپ حتی شنبه هفته پیش وقتی با شبکه ‌خبری محبوبش یعنی فاکس‌نیوز مصاحبه‌ای داشت، مقابل سؤالات دقیق گزارشگر کم‌ آورد و برعکس گذشته نکوشید با لفاظی و تهمت زدن مسیر مصاحبه را عوض کند. بلکه صدایش را آرام کرد و پاسخ مبهمی داد که از خستگی روحی شدید وی خبر می‌داد. کریس والاس گزارشگر این شبکه با صراحت به ترامپ گفت که ادعای وی درباره تمایل بایدن به برچیدن قوای پلیس از سطح اکثر شهرهای امریکا حرفی خلاف واقع است اما ترامپ صرفاً گفت که شکست احتمالی‌اش در انتخابات 2020 راه را به‌روی کسانی باز می‌کند که آن قدر ترسو و محافظه‌کارند که امریکا با نوع مدیریت آنها به سوی یک هرج‌ومرج کامل خواهد رفت. ترامپ این افراد را فاقد هرگونه عقل و هوش توصیف کرد اما وقتی از او پرسیدند یک تست هوش (IQ) دقیقاً حاوی چه نکاتی است نتوانست جوابی بدهد.
انباشت قربانیان در مناطق جمهوریخواه
بدتر از همه ادعاهای دروغین ترامپ راجع به نحوه کنترل و مدیریت «کووید19» در ایالات مختلف امریکا و توسط فرمانداران آنها است. وی پس از رواج این بیماری در امریکا ادعا کرد که فقط ایالاتی که توسط دموکرات‌های «ذاتاً ضعیف» مدیریت می‌شود، قربانی این بیماری خواهند شد و تلی از کشته‌ها برجای خواهند گذاشت. اما ایالات تحت سلطه اعضای حزب جمهوریخواه به سبب قاطعیت بیشتر این افراد ایمن‌تر خواهند ماند. با این حال وقتی قضیه برعکس شد و کرونا در نیویورک تحت اداره جمهوریخواهان و برخی ایالات مشابه بیشترین قربانی را گرفت، رئیس‌جمهوری زیاده‌گوی امریکا مجبور به سکوت شد و در نهایت سیستم بهداشتی ضعیف به‌جای مانده از یک دموکرات دیگر- باراک اوباما- را سبب شکست‌های فوق نامید.
تک‌امتیاز بر باد رفته
قبل از رئیس‌جمهوری شدن و حتی در دو سال و نیم اول حضور ترامپ در کاخ سفید، از قدرت اقتصادی فراوان او حرف‌های فراوانی گفته و تأکید شد که حتی اگر «سیاست» نمی‌فهمد، راه پول‌زایی در بازار را خوب می‌شناسد و می‌تواند امریکا را بهشت فرصت‌های شغلی برای نسل جوان‌تر این کشور سازد. حتی اگر چنین وضعیتی در سال‌های نخست حضور ترامپ در کاخ سفید مشاهده می‌شد، کرونا و موج بیکاری‌ها و تعطیل شدن حرفه‌های مختلف که همراه با آن آمد، آن تک امتیاز بزرگ ترامپ را نیز از او گرفته است. او در ماه‌های اخیر هیچ راه حل عاجلی را برای روغن زدن به چرخ‌های اقتصادی واقعاً زنگ زده امریکا که محصول رسوخ کرونا به تک‌تک مشاغل این کشور است، فرا روی صنعتگران رسمی و صاحبان حرفه‌های خصوصی نگذاشته است.
معجزه‌ای در کار نیست
به‌رغم تمامی لغزش‌های فوق هنوز کمتر مقام حزب جمهوریخواه به طور رسمی به ترامپ پشت کرده و از بایدن در انتخابات پیش رو اعلام حمایت کرده‌ است اما هستند افراد متعددی در این حزب که نجوا می‌کنند بهتر است ترامپ دراین انتخابات ببازد تا آنها در انتخابات بعدی (2024) با افرادی، وارد صحنه مبارزه با دموکرات‌ها شوند که وجاهت فزون‌تری از ترامپ دارند. «مایک مادرید» مشاور ذی‌نفوذ در حزب جمهوریخواه که در تأسیس بنیاد لینکلن نقش داشته است، می‌گوید: «تعداد هواداران ترامپ برای پیروزی او در انتخابات بعدی کافی نیست زیرا وی اکثر آنها را دلسرد کرده است. پس دلیلی ندارد که سایر جمهوریخواهان برای نجات او کاری صورت دهند زیرا وی هیچ‌کس جز خودش را قبول ندارد. او را فقط یک معجزه در انتخابات 2020 نجات می‌دهد و معجزه همان‌طور که همه می‌دانیم، معمولاً  در اکثر اوقات روی نمی‌دهد.»
هر سلاحی به جز «اقتصاد»
هواداران ترامپ نیز نیک می‌دانند تنها چیزهایی که وی را در 105 روز باقی مانده تا انتخابات احیا خواهد کرد، یکی پیروزی او در سه مناظره مهمی است که در ماه‌های اکتبر و نوامبر بین او و بایدن صورت خواهد گرفت و دیگری کمک شایان توجه اقتصادی به حرفه‌ها و صنایعی که توسط کرونا ضربه فنی شده‌اند. این در حالی است که متخصصان اقتصادی در امریکا می‌گویند به پا خاستن مجدد صنایع امریکا پس از هجوم بی‌رحمانه کرونا پروسه‌ای زمان بر است و شاید دو سال طول بکشد تا امریکا به نقطه قبل از کرونا برگردد و هرچیزی به جز این فقط یک ظاهرسازی و نکته‌ای خلاف واقع خواهد بود. مایکل بوسکین، متخصص امور اقتصادی در دانشگاه استنفورد می‌گوید: «شاید ترامپ راه‌هایی را برای فتح انتخابات بعدی برای خود قائل باشد اما این راه قطعاً از شاهراه اقتصادی عبور نمی‌کند. بعید است ترامپ این را نداند. او اگر متوجه عمق قضایا شده باشد، قطعاً سلاح‌های دیگری را برای نشانه‌گرفتن بایدن برخواهد گزید و اقتصاد را فراموش خواهد کرد.»
منبع: اشپیگل

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7404/1/549665/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها