شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

#دماوند

خبری که درباره وقف کوه دماوند منتشر شد باعث شد کاربران شبکه‌های اجتماعی به این مسأله واکنش نشان دهند. ‏سازمان جنگل‌ها از صدور سند وقف یک برش از کوه ‎دماوند به‌نام سازمان اوقاف خبر داد و روزنامه همشهری نوشت که ظاهراً سازمان اوقاف برای یک پلاک از ۱۱ پلاک ثبتی سند وقفی گرفته است. این برش، یک یازدهم کل کوه است و این بخش از دامنه آغاز می‌شود و تا قله ادامه دارد. پس از واکنش کاربران معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان محیط زیست گفت: «اثر طبیعی ملی عالیترین رده حفاظتی است که امکان واگذاری ندارد.»
البته عصر دیروز سازمان اوقاف توضیحاتی درباره این مسأله داد و اعلام کرد قله دماوند وقف نشده است. در تکذیبیه سازمان اوقاف آمده است: «کوه دماوند جز اراضی انفال است و منطقاً طبق قاعده فقهی «لا وقف الا فی ملک» قابلیت ملکیت و به تبع آن وقف شدن را ندارد. موقوفه‌ای که در این منطقه وجود دارد، مربوط به کوه دماوند نیست و برخی زمین‌های اطراف قریه‌ای با نام ملار را شامل می‌شود.»
بسیاری از کاربران هم به این مسأله که دماوند میراث طبیعی ملی است و نباید واگذار شود اشاره می‌کردند: «‏شاید بپرسید مگه دماوند چی داره؟ دماوند فقط یک کوه نیست، دماوند یک آتشفشانه که اتفاقاً نیمه فعاله، طلا، نقره، الماس، بازالت، کلینگر، سنگ آهن، زغال سنگ، گوگرد و و و هر نوع سنگی که بگین داره و اینکه نباید دستکاری بشه»، «‏فردا اگه کارون و ارس و سبلان و زاینده رود هم وقف شد تعجب نکنید»، «‌‏کوه و جنگل به عموم مردم تعلق دارد و با هیچ دستاویزی نمی‌توان وقف کرد. امروز رسانه‌ها گزارش داده‌اند که بخشی از کوه دماوند را وقف و برایش سند وقفی صادر کرده‌اند. اگر چنین خطایی رخ داده و چنین حکمی صادر شده باشد، باید سریعاً لغو شود»، «‏یک قسمت از یازده قسمت دماوند رو به‌نام وقف سند زدن. روزنامه همشهری خبرشو کار کرده. من نمیفهمم. یکی به من توضیح بده که مگه دماوند ملک شخصی کسی بوده که بخواد وقف کنه؟»، «یه برش از کوه دماوند؟ مگه کیک تولده؟»، «‏برای وقف باید کسی مالک باشد. مگر کسی مالک دماوند بوده؟ به استناد ماده ۵۵ قانون مدنی‌، وقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود. منافع قله دماوند چیه یعنی؟»، «‏ای دیو سپید پای در وقف/ ای گنبد گیتی ای دماوند»، «‏خبر وقف یک برش از دماوند اینقدر عجیبه که آدم حس می‌کنه بعد اون هر چیزی ممکنه! اینکه مثلاً توی رأی دادگاه شما بیارند که شما تا پایان عمر وقف شدی و سندش هم صادر شده!»، «‏وقتى طبق قانون مالکیت اشخاص بر منابع ‎طبیعى کان لم یکن می‌شود، چگونه می‌توان وقف بودن را پذیرفت؟ ترجیح ‎وقف (حقوق هدفمند و عمومى) بر ‎حق الناس، وجه رجحانى دارد؟ وقف مالى که قابل تملک و انتفاع نیست، چه توجیهى دارد؟»، «چرا باید برای یه اثر ملی سند وقفی صادر بشه؟ سازمان اوقاف با چه هدفی رفته سمت کوه دماوند؟»، «‏مگه می‌شه کوه دماوند رو ‎وقف کرد آخه؟ مگه ‎دماوند جزو میراث ثبت شده طبیعی نیستش این قله باشکوه؟ حالا اون ثبت رو وقف کردن؟ والا دماوند خشمگین میشه زیر پای همه مون رو خالی می‌کنه‌ها».

معارفه برقرار است

بعد از بحث‌هایی که بر سر اصالت گواهی اشتغال به‌کار مهرداد بذرپاش رئیس جدید دیوان محاسبات شکل گرفت خیلی‌ها منتظر بودند مراسم معارفه او به تعویق بیفتد و مدارکش دوباره بررسی شود. اما ‏محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: «از نظر آیین نامه مجلس، راهی برای بررسی مجدد سوابق و مستندات ‎بذرپاش وجود ندارد و مراسم تودیع و معارفه رئیس ‎دیوان محاسبات در روز دوشنبه برگزار می‌شود.»
مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس هم در توئیتر نوشت: «‏به‌عنوان عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس اعلام می‌کنم که سوابق کاری رئیس جدید دیوان محاسبات به دقت بررسی شده است. حکم آقای بذرپاش به‌عنوان عضو هیأت امنای دانشگاه صنعتی شریف هم به کمیسیون ارائه و رؤیت شد. مجلس به وظایف قانونی خود عمل می‌کند، اگرچه برخی از حاشیه‌سازی دست برندارند.» این حرف‌ها و خبر برگزاری مراسم معارفه بذرپاش باعث شد کاربرانی که این دو سه روز درباره مدرک او می‌نوشتند از بی‌توجهی مجلس گله کنند: «‏این حرف معنای بدی دارد. یعنی شما با یکسری اسناد مخدوش اگر در فرصت قانونی بتوانی مجلس را مجاب کنی، به هدفت رسیده‌ای حتی اگر بعدش مجلس بفهمد اسنادت درست نبوده، چراکه راهی برای دوباره بررسی کردن وجود ندارد»، «اگه اعتراضی صورت نگیرد، بساط اینجور جعل‌ها و تقلب‌ها گسترده و گسترده‌تر می‌شود‌. باید حداقل جلوی عادی‌تر شدن آنها ایستاد‌ تا هزینه این بی‌قانونی‌ها زیادتر شود.»، «‌‎بذرپاش درحالی داره رئیس یکی از مهم‌ترین نهاد‌های نظارتی می‌شه که ابهامات جدی در مورد جعل سابقه کاری. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل»، «‏اسامی مدافعان امروز ‎بذرپاش را جایی یادداشت کنید. بعداً به کار خواهد آمد.  «‏در ماجرای ‎بذرپاش اثبات شد بعضی در انتقاد و مطالبه گری قائل به خودی و غیرخودی هستند.»، «‏اصلاح ‎آیین نامه که با تذکر نماینده ممکن است، ضمن اینکه اصل تخلفات و فساد چی شد؟»، «‏آقای ‎قالیباف، با توجه به شبهات موجود در سوابق آقای ‎بذرپاش، شما موظف هستید تا روشن شدن موضوع و رفع شبهات و انعکاس آن به افکار عمومی، از برگزاری جلسه تودیع و معارفه رئیس دیوان محاسبات جلوگیری کنید. مردم در سکوت کامل مطالب را رصد و در مورد شما قضاوت می‌کنند»،  «‏بله! بررسی مجدد و موشکافی برای زمانی است که مورد درباره مردم باشد...».



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7404/20/549660/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها