به نام تاریخ



6 مرداد
 امروز صد و سی‌امین روز از سال است. روزی که با درگذشت یکی از کارگردانان بنام سینمای ایران به یاد اهالی فرهنگ و هنر مانده است. درگذشت سیف‌الله داد. البته در کنار چهره‌های فرهنگی و هنری که امروز متولد شده‌اند.
تولدها
کریم قربانی علایی: 6 مرداد سال 1336 یکی از نوازندگان مطرح ویولنسل به دنیا آمد. کریم قربانی علایی موسیقی را در هنرستان عالی موسیقی خواند و همان جا ساز ویولنسل را انتخاب کرد و محمد پورتراب استادش بود. او نوازنده بسیاری از ارکسترهای ایران مانند ارکستر ژونس موزیکال ایران و ارکستر سمفونیک تهران بود و از سال 1359 تاکنون مایستر (دستیار رهبر ارکستر در هماهنگی گروه ویلن) ارکستر سمفونیک تهران است. قربانی علایی در بسیاری از موسیقی‌های خاطره ساز و آثار خوانندگان بزرگ به‌عنوان نوازنده حضور داشته است. در آلبوم موسیقی سریال امام علی(ع)، آلبوم دود عود و بوی باران محمدرضا شجریان، آلبوم نسیم وصل همایون شجریان، رسوای زمانه علیرضا قربانی، جلوه‌های ماندگار محمد نوری و از کرخه تا راین مجید انتظامی.
حسن جوهرچی: بازیگر تلویزیون ایران اگر زنده بود امروز 52 ساله می‌شد. او بازیگری را در سال 67 و با حضور در فیلم «فیل در تاریکی» آغاز کرد و پس از آن با فیلم «برخورد» سیروس الوند مطرح شد. اما آنچه حسن جوهرچی را به شهرت رساند بازی در سریال «در پناه تو» و نقش «محمد منصوری» در سال 1373 بود. او مدت‌ها به‌عنوان بازیگر نقش‌های مثبت انتخاب می‌شد اما با بازی در سریال «او یک فرشته بود» نقش منفی را هم تجربه کرد. فیلم‌های «سلطان»، «ضیافت»، «دو زن»، «دختری به‌نام تندر»، «آبی»، «روزگاری عشق و خیانت» و سریال‌های «کیمیا»، «تنهایی لیلا»، «شوق پرواز»، «فاصله‌ها» و «فاکتور هشت» از دیگر آثار حسن جوهرچی بودند. او سال 1395 درگذشت.
سیدحمیدرضا برقعی شاعر، محمدعلی حضرتی شاعر، ایلناز حقوقی شاعر، محمدرضا ذوالعلی داستان نویس، قنبرعلی رئیس جلالی شاعر، سارا عرفانی داستان نویس، احمد ناطقی عکاس و بیژن جباری پیشکسوت بخش لابراتوار فیلم هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
سیف‌الله داد: کارگردانی که با فیلم «بازمانده» در ذهن سینما دوستان ماند سال 1388 در چنین روزی درگذشت. سیف‌الله داد متولد سال 1334 بود و غیر از «بازمانده» فیلم‌هایی چون «کانی مانگا» و «زیر باران» را با فیلمنامه‌هایی از خودش ساخت. فیلم «بازمانده» که درباره فلسطینیان ساخته شده است سیف‌الله داد را به‌عنوان کارگردان یکی از آثار به یادماندنی سینمای ایران مطرح کرد و جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم فجر را هم برایش همراه داشت. داد غیر از فیلمسازی به‌عنوان مدیر سینمایی هم شناخته می‌شد. او بنیانگذار مؤسسه سینمایی سینا فیلم و از سال‌های 74 تا 76 رئیس هیأت مدیره خانه سینما بود. معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ از سال 76 تا 79 یکی دیگر از سمت‌های او بود و خیلی‌ها این دوره را از دوران طلایی سینمای ایران می‌دانند.
اکبر محسنی: نوازنده صاحب نام عود و تار و ویلن سال 74 در چنین روزی درگذشت. اکبر محسنی متولد 1291 بود و پدرش با موسیقی میانه خوبی نداشت اما او از کودکی عاشق این هنر بود و بالاخره پس از مرگ پدرش موسیقی را در شعبه موزیک نظام آموخت و شاگرد علینقی وزیری شد. آلتو برنجی نخستین ساز او در این مدرسه بود اما بعدها ترومپت و فلوت را به‌عنوان ساز تخصصی اش انتخاب کرد. در کنار اینها شروع به آموختن ساز تار کرد و از رحمت‌الله صفا این ساز را آموخت. با تأسیس رادیو ایران اکبر محسنی ارکستری را راه انداخت که زیرنظر علینقی وزیری فعالیت می‌کرد و خودش نوازنده تارباس در این ارکستر بود. پس از آن در ارکستر انجمن ملی موسیقی ملی به رهبری روح‌الله خالقی کارش را آغاز کرد و تدریس موسیقی را هم در انجمن موسیقی ملی دنبال کرد. آهنگسازی گام بعدی او بود و «سه تار و ستاره» اولین آهنگی است که توسط او ساخته شد. ضمن اینکه او یکی از نخستین سازندگان موسیقی متن در سینمای ایران بود. اکبر محسنی با ساخت آهنگ ماندگار «الهه ناز» شناخته می‌شود که توسط غلامحسین بنان اجرا شد. او را به‌عنوان احیا‌کننده ساز عود در ایران هم می‌شناسند چون پس از سفر به عراق در سال 1336 ساز عود را در این کشور آموخت و پس از بازگشت به ایران این ساز را به کشور منتقل کرد و با آموزش آن و تکنیک‌هایش عود را دوباره به موسیقی ایران بازگرداند. تصنیف‌های «باز آ»، «دگر چه می‌خواهی»، «دل شکن»، «شوق دیدار» از آثار ماندگار اکبر محسنی است.
یوهان سباستین باخ آهنگساز آلمانی و میخاییل ارمانتوف شاعر روسی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7404/20/549657/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها