توصیه‌های رئیس سازمان انرژی اتمی به تریبون‌های نماز جمعه :

خطیب جمعه برای وصل کردن آمده نه فصل کردن




خبرگزاری فارس به مناسبت 5 مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه کشور در سال 58 با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی که یکی از مسئولان اغلب حاضر در صف نخست این واجب عبادی و سیاسی است، گفت‌و‌گو کرد.
به گزارش فارس، علی اکبر صالحی در این گفت‌و‌گو با بیان اینکه در جذب جوانان برای حضور مستمر در مراسم نماز جمعه چندان موفق عمل نکردیم، گفت: نماز جمعه در حرکت تکاملی امت اسلامی یکی از لوازم پیش برنده جامعه است. البته خطیبان جمعه در سراسر کشور به این نکته بسیار مهم عنایت دارند که بیانات این عزیزان در سطح وسیعی انعکاس می‌یابد. پس باید غور و کنکاش کنند تا آنچه می‌گویند مستند و مبتنی بر توجیهات منطقی و احتجاجات عقلی باشد.
در این زمانه، زبان سخن گفتن با جوانان تفاوت یافته و آنها طالب احتجاج و استدلال هستند. برای برقراری ارتباط با قشرهای مختلف اجتماع باید از شیوه‌های نوین ارتباط کلامی بهره‌برداری نمود. خطیب جمعه باید در تحبیب و تألیف قلوب چیره دست باشد. صالحی در ادامه با یاد کردن از مقام معظم رهبری و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان خطبای توانای نماز جمعه گفت: سخنان این بزرگان واقعاً جاذبه و گیرایی داشت. اما الآن می‌توان گفت که برخی ائمه جمعه استان‌ها تا حدی دچار سیاست‌زدگی شده‌اند و جبهه‌گیری می‌کنند.
این رویکردها در شأن جایگاه نماز جمعه نیست. گاهی بنده احساس می‌کنم که ساحت مقدس نماز جمعه، تبدیل به محل عقده گشایی عده‌ای علیه عده‌ای دیگر شده است. واقعاً باید مراقب باشیم که نماز جمعه این آیین روح‌بخش به ابزاری سیاسی و جناحی تبدیل نشود که موجب خسران خواهد شد.
او با تأکید بر اینکه برکت در اجتماع مؤمنان و صفوف درهم تنیده موحدان است، افزود: اگر تفرقه و تشتت در کار باشد و نماز جمعه به محملی برای وحدت‌آفرینی تبدیل نشود، نظام ما و جامعه اسلامی آسیب خواهد دید.
صالحی با گرامیداشت یاد مرحوم آیت‌الله طالقانی که اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب به امامت وی برگزار شد، گفت: خطیب نماز جمعه برای وصل کردن آمده است نه برای فصل کردن. در نماز جمعه جذب حداکثری و دفع حداقلی باید به‌عنوان سیاست راهبردی مدنظر قرار گیرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص هجمه وارده به نماز جمعه در کشورمان از سوی دشمنان و بدخواهان، گفت: برای اینکه نماز جمعه، رکن رکینی از نظام حکومتی اسلام است. نماز جمعه عمود خیمه اسلام است. اگر این عمود و ستون اصلی محکم باشد، خیمه اسلام محکم و استوار پابرجا خواهد بود.
وی تصریح کرد: اتفاقاً به همین دلیل ما باید در انتخاب خطیب، محتوای خطبه و شئون نحوه برگزاری نماز جمعه توجه ویژه داشته باشیم. مسلمانان باید از حضور در نماز جمعه لذت ببرند. خطیب باید آگاه، اهل تحقیق و مطلع به مسائل زمان باشد. در استان‌ها علمایی داریم که آگاه و عالمند و اشراف دارند ولی چندان به حضور در مجامع و محافل رسمی تمایل ندارند.
باید این عزیزان را به میدان آورد. زبان خطیب جمعه باید روح نواز و وحدت‌آفرین باشد و از زبان تفرقه انگیز و حزبی به دور باشد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7404/3/549638/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها