نخستین جلسه دادگاه سلطان جعل اسناد در مشهد



روز گذشته جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۵ متهم پرونده موسوم به هلدینگ آفتاب به ریاست قاضی سیدهادی منصوری و در قالب شعبه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان در نظام اقتصادی کشور مستقر در مشهد برگزار شد.
به گزارش میزان، بر اساس کیفرخواست قرائت شده توسط نماینده دادستان مرکز خراسان رضوی متهم ردیف اول این پرونده  امیررضا ثابت که به سلطان جعل اسناد مشهور شده، ‌با تشکیل یک شبکه بزرگ اقدام به انجام اقدامات غیرقانونی از جمله جعل مهر مراکز آموزش عالی و صدور مدارک جعلی می‌کرده است. اخلال در نظام اقتصادی کشور و تشکیل شبکه کلاهبرداری و فرارمالیاتی از جمله اتهامات این متهم است. بر اساس این پرونده که به گفته قاضی منصوری بیش از ۴۰ جلد و بیش از ۶ هزار برگ و اسناد است، اخلال در نظام اقتصادی کشور و تشکیل شبکه کلاهبرداری و فرارمالیاتی از جمله دیگر اتهامات متهم است.
نماینده دادستان درباره محتوای کیفرخواست صادر شده گفت: متهم ردیف اول در اوایل سال ۱۳۸۰ شمسی در مؤسسه‌ای تحت عنوان پیک آفتاب فعالیت خود را در زمینه تبلیغات آغاز کرده و در سال ۱۳۸۸ اقدام به تأسیس مؤسسه‌ای تحت عنوان فرهنگ و هنر آفتاب در حوزه برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها می‌کند. او ادامه داد: امیررضا ثابت در راستای فعالیت‌های خود با اقدامات پوششی از طریق مؤسسات دیگری مانند مؤسسه غیرتجاری فرهنگ و هنر آبنوس، شرکت آفتاب فرهنگ و هنر سامان، مؤسسه سلام همشهری و... عمل می‌کرده است. غرابادیان به عنوان نماینده دادستان شیوه ارتکاب بزه جعل در شبکه کلاهبرداری توسط متهم ردیف اول را تشریح کرد و گفت: امیررضا ثابت از چهار طریق جعل مدارک مؤسسات علمی آموزشی داخلی، ارائه مدرک از سوی مؤسسات جعلی و کاغذی، ارائه مدرک از سوی مؤسسات و دانشگاه‌های جعلی خارجی و جعل مدارک صلاحیت شغلی، فعالیت می‌کرده است. انعقاد قرارداد با مؤسسات و مراکز آموزش عالی و دستیابی به آخرین نمونه گواهینامه‌ها، مهر‌ها و نمونه امضا‌ها از جمله شیوه‌های به‌کارگرفته شده توسط متهم است. متهمین با اقدامات شبکه‌ای ضمن کلاهبرداری، به ساحت علمی کشور صدمه زده و موجب اخلال در نظام اقتصادی شده‌اند.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان امور مالیاتی از جمله شکات این پرونده هستند. نماینده سازمان امور مالیاتی در تشریح  صدمات مالی ناشی از اقدامات متهمین این پرونده گفت که اقدامات متهم حدود ۹۰ میلیارد تومان صدمه به بیت‌المال وارد کرده است.
همچنین براساس کیفرخواست صادر شده از ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی؛ مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای، اخلال در نظام اقتصادی از طریق فرار مالیاتی، پولشویی، مشارکت در جعل مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی و مؤسسات آموزش عالی، جعل مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مهر تاییدیه مدارک وزارت مزبور، نشر اکاذیب رایانه‌ای، جعل مهر و علامت شرکت شاکی خصوصی و مشارکت در جعل رایانه‌ای ۹۹ سایت؛ از اتهامات مطرح شده در این پرونده است.
دیروز همچنین چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و ۲۱ متهم دیگر به ریاست قاضی بابایی و در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. پس از رسیدگی به اتهامات متهم بیژن قاسم‌زاده، بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه ، روز گذشته رسیدگی به اتهامات دیگر متهمان این پرونده ادامه یافت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7404/3/549636/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها