بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

تأسیس آموزشگاه تعلیم
موتوسیکلت رانی ژاندارمری

بمنظور تکمیل و تسریع ارتباط بین واحدهای ژاندارمری، آموزشــــگاهی جهت تعلیــــــم موتوسیکلت رانی در ژاندارمری کل کشور تأسیس و شاگردان دوره اول این آموزشگاه پس از فرا گرفتن تعلیمات لازمه و اخذ گواهینامه به واحد‌ها اعزام شده‌اند. دوره دوم این آموزشگاه نیز آغاز شده و افراد مشغول فراگرفتن تعلیمات هستند.در نظر است این آموزشگاه تا موقعی که احتیاجات کلیه نواحی از حیث موتوسیکلت سوار تأمین گردد دایر باشد تا وضع ارتباط بدین وسیله بهبودی کامل یابد. موتوسیکلت‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد از کشور امریکا وارد شده است.
مجله اطلاعات هفتگی - 25 فروردین 1323

استعفای آرتور میلسپو

دکتر آرتور میلسپو رئیس کل دارایی ایران که اختیار امور واردات و صادرات اجناس غیرخوارباری و کلیه موادخام و مصنوعات و توزیع کالا به وی در اردیبهشت 1322 واگذار شده بود، با تصمیم دولت مبنی بر لغو اختیارات او، روز 8 تیر 1323 از مقام خود استعفا داد. میلسپو ده روز پس‌از استعفا به کار خود بازگشت، اما سرانجام روز ۱۸ دی ۱۳۲۳ از ایران اخراج شد.
روزنامه اطلاعات - شنبه 3 تیر 1323

متفقین حادثه آفریدند
 تصادم دو هواپیما

روز گذشته ساعت ۹ صبح یک هواپیمای شکاری با یک هواپیمای دو موتوره که قصد فرود به قلعه مرغی را داشتند بین مهرآباد و امامزاده حسن با یکدیگر تصادم نموده در نتیجه هواپیمای شکاری متلاشی و هواپیمای دو موتوره آتش گرفت.هواپیمای شوروی حامل مسافر که بامداد روز پنجشنبه از بندر پهلوی حرکت نموده صحیح و سالم خود را حدود تهران می‌رساند در همان موقع یک هواپیمای شکاری شوروی از فرودگاه قلعه مرغی پرواز نموده و بین مهرآباد و امامزاده حسن در حال اوج گرفتن بوده که با هواپیمای مسافری تصادم نموده و هر دو هواپیما سقوط می‌کنند.در نتیجه هواپیمای شکاری متلاشی و هواپیمای مسافری نیز مشتعل می‌شود. مأموران فرودگاه برای خاموش کردن آتش و نجات سرنشینان هر دو هواپیما به محل وقوع حادثه رهسپار می‌شوند ولی متأسفانه اقدامات آنها به نتیجه نرسیده و یازده نفر طعمه ‌آتش واقع می‌شوند.
 روزنامه کوشش - دوشنبه 16 مرداد1323

حفر چاه برای تهیه آب تهران

نظر به کم آبی شدید تهران در 10 نقطه جنوبی شهر با ماشین‌های حفاری چاه زده شده و با تلمبه‌های الکتریکی آب خارج تا نقاط جنوبی شهر را مشروب نماید.از طرف دولت و مقامات مربوط اقدام و نخستین چاه با ماشین حفاری در میدان اعدام شروع شد. هنگام حفر چاه در ۲۸ متری به سنگ برخوردند ولی با مته‌های مخصوص سنگ را سوراخ کردند و اکنون تا 40 متر پایین رفته‌اند و چاه به عمق 100 متر حفر خواهد شد.پیش‌بینی می‌شود حفر این چاه‌ها در آسایش اهالی جنوبی شهر بی‌اندازه مؤثر خواهد بود. ماشین حفاری که در میدان اعدام به‌کار افتاده متعلق به دولت است و چندین سال پیش برای اداره معادن وارد شده بود و اخیراً نیز یک دستگاه ماشین حفاری از امریکا خریداری شده است که بزودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مجله اطلاعات هفتگی- 27 مرداد 1323

پیام ایرانبه مناسبت آزادی پاریس

به مناسبت آزادی پاریس، از اشغال قوای آلمان، آقای محمد ساعد نخست‌وزیر، تلگراف زیر را به کمیسر امور خارجه دولت فرانسه مخابره نموده‌اند: جناب ماسیکلی کمیسر امور خارجه دولت موقتی فرانسه، به‌مناسبت آزادی پایتخت بزرگ و تاریخی از آن جناب تمنا دارم تبریکات بسیار صمیمانه اینجانب و ملت ایران را قبول فرمایید. آزادی پاریس آغاز یک سلسله فتوحات دیگری است که منجر به آزادی تمام فرانسه که آن همه خدمت را به متفقین نموده است خواهد گردید.مساعی بی‌نظیر و فداکاری که از طرف فرانسه بعمل آمده موجب تحسین تمام ملل بالاخص ملت ایران، دوست و متحد فرانسه گردیده است.
نخست‌وزیر- ساعد
پاسخ تلگراف
جناب آقای ساعد نخست‌وزیر ایران، تبریکات صمیمانه‌ای که به‌نام خودتان و به‌نام ملت ایران به مناسبت آزادی پاریس ابراز فرموده بودید کمال تشکر حاصل گردید. بروز این نشانه جدید، علاقه و مودت که بین کشورهای ما موجود است فوق‌العاده اسباب امتنان دولت موقتی جمهوری گردید. از آن جناب تمنا دارم ادعیه شخصی اینجانب و ملت فرانسه را برای ترقی و تعالی ایران و سعادت پادشاه آن قبول فرمایند.
ماسیکلی
روزنامه کوشش- چهارشنبه 22 شهریور 1323






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7404/16/549613/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها