اخبار




نخلستان‌های بوشهر از درون می‌پوسند

 بوشهر- پوسیدگی تنه نخل و شکستن تنه و تاج درخت عارضه‌ای است که بر اثر ابتلای درخت به یک نوع قارچ و آلودگی اتفاق می افتد و پس از آسیب به قسمت‌های مختلف آن، در نهایت موجب مرگ درخت می‌شود. به گزارش ایسنا، دکتر فرزاد کرم‌پور عضو هیأت علمی گیاه ‌پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان بوشهر در این باره می‌گوید: قارچ تیلاویوپسیس باعث بروز یک مشکل اساسی یعنی بیماری پوسیدگی تنه نخل خرما و شکستن تنه و تاج درخت شده است، به گونه‌ای که در نخل‌های جوان پوسیدگی تنه نخل از پایین به بالا با علائمی مانند پلاک‌های سفید رنگ قارچ و در نخل‌های مُسن‌تر، پوسیدگی و مرگ جوانه مرکزی (دل خرما)، خشکیدگی برگ، شکستگی و آویزان شدن تاج درخت را موجب می‌شود.
وی افزود: پیش از این بیماری را روی نخل خرما در استان بوشهر  نداشتیم اما از سال گذشته به‌دلیل تغییرات اقلیمی، مثل باران‌های اردیبهشت ماه پارسال و امسال و تغییرات آب و هوایی باعث شده که این قارچ فعال‌تر شود و برای ما چالش بسازد.
این متخصص بیماری‌شناسی گیاهی درباره علت ابتلای نخل‌ها به قارچ و بیمار شدن آنها توضیح داد: با وجود اینکه سیستم آبیاری این باغ قطره‌ای بوده، ولی به جای اینکه لوله آبی که پای تنه آب می‌ریزند را با فاصله یک تا یک و نیم متری از تنه قرار بدهند، قطره چکان‌ها را کاملاً دور تا دور تنه قرار داده بودند که لوله‌های آبیاری قطره‌ای باید حتماً جا‌به‌جا شوند.

شرکت پالایش گاز ایلام پارسال به 97 درصد اهدافش رسید

ایلام - مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تحقق 97 درصدی اهداف این پالایشگاه در سال گذشته خبر داد و گفت: در حوزه پایداری و ارتقای تولید و فروش محصولات در سال گذشته، شرکت پالایش گاز ایلام عملکرد موفقی داشته است.
دکتر «روح‌الله نوریان» افزود: این عملکرد در مقایسه با سال 97، با رشد
7 درصدی در گاز ترش به‌عنوان خوراک ورودی، ضمن حفظ پایداری تولید و کاهش توقفات، گاز شیرین تزریقی به‌خط سراسری10 درصد، میعانات گازی یک درصد و تولید گوگرد نیز 7 درصد افزایش داشته است. وی گفت: در حوزه فروش محصولات تولیدی نیز، میعانات گازی 5 درصد و گوگرد دانه‌بندی شده (پاستیلی) 20 درصد افزایش داشته و حتی با توجه به اعلام نیاز برق منطقه‌ای غرب و عقد قرارداد با مدیریت شبکه برق، ضمن استفاده از ظرفیت مازاد نیروگاه این شرکت، فروش برق نیز ۷۵ درصد رشد داشته است.
نوریان ضمن اشاره به تحقق اهداف عملیاتی و تعهدات تولید این شرکت در سال گذشته، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تولید گوگرد بالاتر از تعهد تولید بوده و تعهدات شرکت در بخش تولید گاز شیرین و دیگر محصولات نیز، حدود 97 درصد محقق شده است.

اهدای گواهینامه ثبت جهانی دوتار به استاد عثمان محمدپرست

مشهد- رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خواف گفت: نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به دو زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده، به استاد عثمان محمدپرست اهدا شد.
به گزارش ایرنا، محمود باعقیده افزود: این گواهینامه از طرف دکتر بهروز وجدانی که عهده‌دار پرونده ثبت جهانی دوتار با عنوان «مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار» در یونسکو بود به استاد عثمان محمدپرست اهدا شده است.
این لوح به نمایندگی از دکتر وجدانی توسط محمود باعقیده رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خواف و علی تاجیک رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان به استاد محمدپرست تقدیم شد.
عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ در شهر خواف استان خراسان رضوی متولد شد و از ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس گردید.
استاد محمدپرست آثار مطرح و معروفی دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را درعین وحدت آفریده ‌است.
وی همچنین دارای فعالیت‌های خیرخواهانه در حوزه مدرسه‌سازی است.

تعطیلی واحدهای صنعتی در اشتهارد تکذیب شد

کرج - مدیرعامل شهرک صنعتی اشتهارد تعطیلی تعدادی از واحدهای صنعتی و تولیدی در این شهرک را به‌دلیل ابتلای کارکنان به کرونا تکذیب کرد.
مجید ثاقبی با بیان اینکه واحدهای تولیدی در این شهرک با تمام توان در حال فعالیت هستند، گفت: هیچ واحد تولیدی در شهرک صنعتی اشتهارد به‌دلیل ابتلای کارکنان به کرونا تعطیل نشده است.
وی با اشاره به اینکه در موج اول کرونا، واحدهای صنعتی اشتهارد نقش مؤثری در تولید مواد مورد نیاز کشور در بخش ضدعفونی، گان و پارچه بیمارستانی داشتند، اظهار داشت: هم‌اکنون واحدهای تولیدی در شهرک بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هستند.
ثاقبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین با هدف خدمات‌رسانی هر چه بیشتر به مردم، ظرفیت جدید تولید بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده ماسک ایران در شهرک صنعتی اشتهارد از هفته دیگر راه‌اندازی می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7404/11/549593/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها