خیران مدرسه ساز قدم در راه کوهنورد آلمانی بگذارند

کهگیلویه و بویراحمد نیازمند ده‌ها مدرسه مثل «الیزابت»




پریسا عظیمی
خبرنگار
از زمانی که «برند رز» کوهنورد آلمانی به روستای محروم «لما» در کهگیلویه و بویراحمد آمد و فکر ساختن یک مدرسه برای اهالی روستا به ذهنش رسید حدود 14 سال می‌گذرد.
دبستان سه کلاسه «الیزابت» ساخته و افتتاح شد اما همین یک دبستان پاسخگوی نیازهای آموزشی روستاهای استان کهگیلویه و بویر احمد نیست. در کنار همه کمبودها بیش از یک سوم مدارس این استان فرسوده و در آستانه تخریب هستند و خیرین مدرسه‌ساز هم سری به این استان نمی‌زنند.
 پیروز کرمی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه انسان برای ابراز حس انسان دوستی و خیرخواهی مرزها را درمی‌نوردد، به مدرسه 3 کلاسه روستای محروم «لما» در شهرستان دنا که از سوی توریست آلمانی به‌نام «برند رز» ساخته شد، اشاره می‌کند. «برند رز» کوهنورد و توریست آلمانی بود که زمستان سال ۸۵ به ایران آمد. او یک معلم مدارس استثنایی بود که به قصد کوهنوردی به‌سمت کوه‌های زاگرس حرکت می‌کند و به روستای«لما» می‌رسد؛ منطقه‌ای محروم و دورافتاده که حدود ‌400 نفر جمعیت دارد. محرومیت مردم لما، رز را که در آن سال‌ها خودش نیز معلم بود؛ به فکر کمک به مردم روستا در حد توانش می‌اندازد.
کرمی می‌گوید: این گردشگر آلمانی، با حساب بانکی که از حقوق معلمی پس‌انداز کرده بود به فکر ساخت یک مدرسه برای مردم روستای لما با۶۰ میلیون تومان در آن سال به پول ایران می‌افتد. رز، این موضوع را با شورای روستا در میان می‌گذارد و آنها هم با ارائه راهکارهای قانونی و اینکه سازمانی تحت عنوان نوسازی و تجهیز مدارس به او کمک خواهد کرد، راهنمایی اش کردند. مسئولان سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان هم از این پیشنهاد استقبال کردند و این‌گونه بود که کودکان «لما»صاحب یک دبستان سه کلاسه شدند. برند رز با اینکه بازنشسته شده بود تا سال 91 چند باری را به‌همراه دوستان و شاگردانش به ایران آمده و به مدرسه‌اش در روستای لما که به‌نام دخترش «الیزابت رز» نامگذاری شده، سرکشی کرده و اقلامی را هم به‌عنوان کمک و هدیه برای برخی اهالی محروم روستا آورده است.
با هر مبلغی می‌توان خیر مدرسه ساز شد
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: متأسفانه فرهنگ مدرسه‌سازی هنوز بین مردم استان جا نیفتاده است، وقتی از مدرسه‌‌سازی صحبت می‌کنیم مردم فکر می‌کنند باید مبلغ زیادی را هزینه کنند در صورتی که با مبلغ کم هم از کمک آنها استقبال می‌کنیم. نبود خیرین مدرسه ساز در استان از دیگر مشکلات ماست زیرا بخشی از خیرین ما ساکن تهران هستند و ما در سطح استان خیری برای ساخت مدرسه نداریم. از طرفی استان ما روستاهای پراکنده زیادی دارد که برخی از آنها نیز صعب العبور هستند و یکی از مشکلات ما در این روستاها، نبود مدرسه یا وجود مدرسه بسیارقدیمی است. ما از کمیته فضای آموزش و پرورش استان درخواست کردیم که در شهرستان‌های استان، 10 روستا را که نیاز به مدرسه دارند به‌عنوان اولویت اول معرفی کنند تا اقدامات لازم برای مدرسه‌سازی با کمک مردم و مسئولان انجام شود.
وی از مهاجرت روستاییان و سکونت آنها در حاشیه شهرها خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: با افزایش این مهاجرت‌ها حتی در حاشیه شهرها هم با کمبود فضای آموزشی مواجه شدیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرای طرح «آجر به آجر» که امسال با مشارکت‌های مردمی در ساخت مدرسه به اجرا درآمده؛ می‌گوید: این طرحی کشوری است که هدف از آن فرهنگ‌سازی برای مشارکت در ساخت مدرسه است. این طرح با دو هدف اجرایی می‌شود. یکی جمع‌آوری سرمایه‌های خرد عامه مردم است که طبق این طرح اگر یک خیر حتی برای یک آجر جهت ساخت مدرسه کمک کند ما نیز استقبال خواهیم کرد.
2700 کلاس درس فرسوده
کرمی با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد
7 هزار کلاس درس دارد که از این تعداد 2 هزار و 700 کلاس نیاز به مقاوم‌سازی و بازسازی دارند، یادآور می‌شود: پیرو اجرای این طرح، سامانه مهر مدرسه را هم افتتاح کردیم تا مردم در هر استان که متقاضی کمک هستند بتوانند با ورود به این سامانه کمک مالی کنند. در این مورد با خیرین مدرسه ساز هم وارد مذاکره خواهیم شد.
وی همچنین تصریح می‌کند: در مناطق روستایی استان اگر خیری ۳۰ درصد هم برای مدرسه‌سازی کمک کند، ۷۰ درصد دیگر هزینه ساخت مدرسه را سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور متقبل می‌شود. در مناطق شهری هم این طرح به‌صورت ۵۰-۵۰ انجام می‌گیرد یعنی ۵۰ درصد هزینه ساخت از طرف خیرین و ۵۰ درصد هم از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور هزینه خواهد شد.
به‌گفته کرمی، امسال ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به‌عنوان طرح مشارکت‌های مردمی برای ساخت مدارس کشور در نظر گرفته شده که براساس آن هر استانی هر قدر بتواند خیرین را جذب کند اعتبار بیشتری از این بودجه دریافت خواهد کرد. همچنین تا پایان امسال ۱۱۰ پروژه مدرسه‌سازی را در استان در دست اجرا داریم که از این تعداد ۵۱ پروژه به صورت مشارکتی با بنیادهای برکت و علوی و چند بانک عامل وخیرین است که در قالب ۲۱۵ کلاس درس تحقق خواهد یافت و تلاش می‌شود با کمک‌های مشارکتی تا پایان امسال، ۱۲۳ کلاس تحویل آموزش و پرورش و دانش‌آموزان شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7404/11/549592/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها