شکست یک طرح پیچیده برای هواپیمایی ماهان


محمود خاقانی
کارشناس بین‌المللی انرژی
درپی تغییر مواضع دولت ترامپ در کشور لیبی و حمایت ترامپ از ژنرال خلیفه حفتر و نزدیک شدن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری امریکا رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا ژنرال مایک میلی بدون برنامه‌ریزی قبلی و با شتاب روز جمعه سوم مردادماه 1399 برای تبادل نظر نظامی و اطلاعاتی به اسرائیل سفر کرد. چرا؟
کارشناسان آشنا به مسائل خاورمیانه با توجه به اقدام تروریستی جنگنده‌های امریکایی به منظور فراهم آوردن شرایطی نظیر آنچه قبلاَ جنگنده‌های اسرائیلی تجربه کرده و موجب سرنگونی یک هواپیمای روسی توسط پدافند سوریه شده بودند، قصد داشتند که هواپیمای مسافربری ماهان هنگام پرواز درآسمان سوریه مورد اصابت موشک‌های ضد هوایی پدافند سوریه قرار بگیرد و به‌دلیل تنوع ملیت مسافرانی که با هواپیمای ماهان عازم بیروت بودند یک بحران جدی بین عراق، سوریه، لبنان و ایران ایجاد کنند. درهمین حال کارشناسان آشنا به فنون هوانوردی معتقدند تجربه خوب خلبان هواپیمای ماهان و اقدام و عمل فوری با کاهش غیرمنتظره ارتفاع و آشکار کردن موقعیت دو جنگنده امریکایی در رادار‌های زمینی پدافند سوریه و روسیه که منجر به فرار دو جنگنده امریکایی شد، یک طرح نظامی و اطلاعاتی امریکا و اسرائیل را که بخوبی برای اجرا طراحی شده بود ، شکست داد.
مدت توقف کوتاه
رسانه‌های اسرائیلی اذعان کرده‌اند که سفر غیرمنتظره ژنرال مایک میلی به اسرائیل همزمان با آمادگی نظامیان اسرائیلی در مزرهای شمال اسرائیل و احتمال درگیری نظامی با حزب‌الله از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. درگفت‌و‌گو بین ژنرال امریکایی با وزیر دفاع، رئیس ستاد ارتش، یوسی کوهن، رئیس موساد و نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند به منظور هماهنگی عملیات نظامی بوده است. این احتمال داده شده است که ژنرال میلی شخصاً به اسرائیل رفته تا به‌دلیل شکست عملیات سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ماهان درباره نحوه ادامه عملیات‌های مرتبط و با متوقف کردن آنها اتخاذ تصمیم فوری بعمل آورند. زیرا مدت توقف ژنرال مایک میلی دراسرائیل فقط چند ساعت بوده و فوری اسرائیل را ترک کرده است.
نقش ژنرال مایک میلی در عملیات تروریستی شهادت سردار سلیمانی
آقای الون بن داوید گزارشگر شبکه 13 تلویزیون اسرائیل که متخصص امور نظامی است سفر ژنرال مایک میلی به اسرائیل را ازاین جهت حائز اهمیت توصیف کرده که وی قبل از ترور سردار قاسم سلیمانی هم برای تبادل نظر و هماهنگی‌های لازم به اسرائیل سفر کرده بود.
نشریه فوربس به نقل از مقامات مطلع اطلاعاتی امریکا گزارش کرده است که از حدود دوسال قبل بدستور مستقیم دونالد ترامپ جنگ سایبری علیه نظام جمهوری اسلامی ایران شروع شده و رئیس جمهوری امریکا به سازمان سیا و بخش‌های ذی ربط نظامی اجازه داده است که بدون نیاز به مجوز از کاخ سفید هر فرصتی را که مناسب تشخیص دادند برای حمله به ایران از دست ندهند. نشریه فرانکفورتر آلگماینه چاپ آلمان اخیراَ گزارش کرده بود که امریکا و اسرائیل اینگونه تصور می‌کردند که با ترور سردار قاسم سلیمانی ایران درشرایطی قرار خواهد گرفت که ناگزیر با دولت ترامپ وارد مذاکره می‌شود. اما، درگزارش‌های محرمانه اذعان کرده‌اند که این نظریه اشتباه بود و پایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران همچنان مستحکم می‌باشد و متزلزل نشده است.
نبرد برای تسلط برمنابع نفت وگاز؟
برای تسلط برمنابع نفت وگاز و جلوگیری از توسعه انقلاب اسلامی درمنطقه خاورمیانه (خلیج فارس)، شمال آفریقا، آسیای مرکزی و قفقاز (حوزه دریای خزر) طرح فاسد‌سازی و اختلاس‌گرایی اقلیت‌ها در کشورهای منطقه (به‌طور مثال درایران) و جنگ داخلی برای دستیابی به قدرت و حکومت (به‌طور مثال درلیبی، سوریه و...) به اجرا درآمد. لیبی یک نمونه بسیار خوبی است. ائتلاف نظامی ناتو با سرنگون کردن حکومت معمر قذافی لیبی را چند تکه کرده است. چرا؟ برای اینکه لیبی بهترین نفت و گازرا برای مقاصد اروپا و امریکا  دارد. یکی از ژنرال‌های ارتش سابق لیبی به نام خلیفه حفتر با حمایت نظامی مصر، روسیه و اخیراَ دولت ترامپ سعی دارد که برسراسر لیبی حاکم شود ویک حکومت شبه قذافی را حاکم کند. درواقع امریکا و متحدانش با روسیه درلیبی رقابت و رفاقت می‌کنند. هم امریکا و هم روسیه و هم ترکیه درلیبی به منابع نفت و گاز لیبی علاقه دارند و بس. علاوه برآن حضور و تسلط در لیبی، لبنان و سوریه مواضع اسرائیل و امریکا و نیز روسیه ومتحدانشان را در دریای مدیترانه و منابع غنی گاز دریای مدیترانه تقویت خواهد کرد.
گروه دیگری که در طرابلس پایتخت لیبی حاکم هستند از حمایت سازمان ملل، اروپا و تا همین اواخر امریکا برخوردار می‌باشند. دراین میان دولت ترکیه هم از نخست‌وزیر لیبی فائز سراج حمایت نظامی می‌کند.
قرن بیست و یکم = قرن بیستم؟
درقرن بیستم رقابت‌ها و رفاقت‌ها برای استثمار و استعمار کشورهای ثروتمند دارانی منابع غنی نفت و گاز درخاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای مرکزی و قفقاز به «بازی بزرگ» شهرت یافت، تصور می‌شد با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دوران نفت به پایان رسیده و گاز طبیعی هم به‌عنوان یک انرژی فسیلی عبوری از نفت خام به تجدید پذیرها ایفای نقش خواهد کرد. اما، برنامه‌های راهبردی رفاقت‌ها و رقابت‌های قدرت‌های جهانی  درمنطقه خاورمیانه برای سرنگون کردن دولت‌های منتخب مردم و روی کار آوردن دیکتاتوری‌های نظامی یا حاکمانی که از حمایت‌های نظامی برخوردار هستند درقرن بیست و یکم، واقعیت‌های تاریخی قرن بیستم نظیر کودتای نظامی علیه ملی شدن صنعت نفت درایران را یاد‌آوری می‌کند. نهایتاَ کارشناسان مستقل طرفدار نظام‌های مردم سالار نظیر نظام جمهوری اسلامی ایران معتقدند که جمهوری اسلامی ایران درحال حاضر مثل یک استخوان در گلوی استثمارگران و استعمارگران نوپای قرن بیست ویکمی گیر کرده است و مردم ایران باید با تعمق و هوشیاری بیشتری درمنطقه حضور داشته باشند و ایفای نقش کنند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7403/1/549569/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها