پروژه‌ای برای رونق زندگی و اقتصاد در حاشیه کویر

آب خلیج فارس تا مهر ماه به کرمان می‌رسد


گروه ایران زمین - هرچند وجود معادن بی‌شمار فولاد، زغال سنگ، مس و... ظرفیت‌های بی‌نظیری را برای استان کرمان و یزد فراهم آورده اما کمبود آب در این استان‌های کویری راه توسعه این صنایع را دشوار کرده است. تأمین آب برای کامل شدن زنجیره تولید این صنایع هدفی است که مسئولان استانی و کشوری همواره به‌دنبال آن بوده‌اند تا بتوانند با استفاده از این ظرفیت زمینه رونق چرخ صنعت را در این استان‌ها فراهم کنند.
در این راستا طرح انتقال آب خلیج فارس به نواحی مرکزی ایران از سال 95 در دستور کار قرار گرفته و حالا بعد از گذشت 4 سال بنا به‌ گفته استاندار کرمان بزودی شاهد افتتاح این طرح بزرگ در استان کرمان خواهیم بود. البته فدایی پیشتر نیز اعلام کرده بود طرح انتقال آب خلیج‌فارس به استان تا تیر ماه 99 افتتاح می‌شود که متأسفانه به‌دلیل تحریم‌ها و شیوع کرونا افتتاح آن به ماه‌های بعد موکول شد.
«محمد جواد فدایی»، استاندار کرمان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه نیمه اول مهر ماه طرح انتقال آب از خلیج فارس به گل‌گهر توسط رئیس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: به‌منظور رفع مشکل کم‌آبی استان طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان در دستور کار بوده و قرار است خط اول انتقال آب از خلیج فارس برای صنایع استان بزودی به بهره‌برداری برسد. همچنین بخش مربوط به آبرسانی به سرچشمه و چادرملو نیز 22 بهمن افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به وقفه پیش آمده در افتتاح خط اول تمام کارها برای اجرای خط ۲ انجام شده و بزودی در این زمینه مذاکراتی با یک شرکت داخلی خواهیم داشت. همچنین در نظر داریم بررسی و امکان سنجی خط سوم که برای مصارف کشاورزی در نظر گرفته شده را نیز بزودی با همراهی بخش خصوصی آغاز کنیم. در این راستا متقاضی بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده و قرار است بعد از بررسی‌های اولیه تفاهمنامه‌ای با این شرکت امضا شود.
 استاندار کرمان با اشاره به اینکه شرکت‌های شاخص می‌توانند به میزان دلخواه در این طرح سهامدار شوند، افزود: شرکت انتقال آب خلیج فارس به نمایندگی از گل‌گهر، مس و چادرملو به میزان زیرساخت‌ها به‌عنوان آورده خود برای اجرای خط دوم انتقال آب به قیمت کارشناسی سهامدار شرکت جدید خط دوم خواهند بود. در سفر اخیری که به تهران داشته‌ام در جلسات متعددی با مسئولان در رابطه با پیشرفت و توسعه اقتصادی استان صحبت کردم. در نهایت قرار شده سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح یک میلیارد دلار در حوزه معدن استان سرمایه‌گذاری کند.
وی خاطرنشان کرد: مصرف اقتصادی آب استحصالی از خط دوم در نشستی با حضور وزرای نیرو، صنعت و معدن، کشاورزی و اقتصاد و دارایی برای بخش‌های صنعت، کشاورزی و شرب مشخص خواهد شد و مسئولان مربوطه باید با جمع‌آوری اطلاعات لازم گزارشی کارشناسی و فنی را برای جلسه با وزرا تهیه کنند.
«احمد انارکی محمدی» مدیر مالی طرح انتقال آب خلیج فارس در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به اینکه این طرح با اعتباری بالغ بر ۶۰هزار میلیارد ریال در دست انجام است، گفت: برای تأمین این اعتبار در نشستی که کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با وزیران صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی داشته مقرر شده ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به وسیله هفت بانک عامل به این پروژه اختصاص یابد و ۴۰هزار میلیارد ریال باقیمانده را نیز معادن گل‌گهر سیرجان، مس سرچشمه رفسنجان و چادرملوی استان یزد تأمین کنند.
وی در خصوص مراحل کامل اجرای این طرح، افزود: ابتدا آب از خلیج فارس گرفته و بعد از شیرین‌سازی به یزد و کرمان منتقل می‌شود. در واقع ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال آب را از سایت شیرین‌سازی بندرعباس به طول یکهزار کیلومتر به 2 استان کویری انتقال می‌دهند.
انارکی محمدی افزود: طبق تعهد وزارت صمت، شهرک‌های صنعتی که در مسیر انتقال آب قرار دارند می‌توانند از این آب خریداری و استفاده کنند. همچنین برای آب آشامیدنی و بهداشتی هم با توجه به وضعیت موجود منابع آبی در رفسنجان، یکی از تعهدات وزارت نیرو این است که آب را از این خط لوله بخرد و برای آشامیدن مردم تصفیه و واگذار کند. باقیمانده این آب هم قرار است برای تعادل بخشی سفره آب‌های زیرزمینی به این سفره‌ها تزریق شود تا در امر کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
 وی ادامه داد: امیدوارم با همکاری و هماهنگی میان دولت و بخش خصوصی و بانک‌ها با اجرای این طرح مشکل کمبود آب در بخش صنعت استان‌های کرمان و یزد رفع شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7403/1/549563/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها