ادامه واکنش‌ها به اقدام جنگنده‌های امریکایی علیه هواپیمای مسافربری ایران

سازمان ملل: امنیت پروازهای غیرنظامی باید رعایت شود




تعرض جنگنده‌های امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه که به فرود اضراری و آسیب‌دیدگی تعدادی از مسافران منجر شد واکنش‌های متفاوتی را در فضای بین‌المللی در پی داشت؛ واکنش‌هایی از سکوت تا اعتراض.
در حالی‌که دولت‌های اروپایی عضو ناتو که به عنوان شرکای نظامی امریکا برخلاف داعیه‌های حقوق بشری‌شان در برابر این اقدام خلاف موازین بین‌المللی و مخاطره‌آمیز امریکا علیه یک هواپیمای غیر نظامی هنوز موضع مشخصی اعلام نکرده‌اند، عملیات تحریک‌آمیز و تهدید کننده
اف 15‌های امریکایی با اعتراض مقامات کشورهای سوریه و لبنان و موضع‌گیری سازمان ملل متحد همراه شد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل، «استفان دوژاریک» سخنگوی سازمان ملل در کنفرانس خبری درباره ایجاد مزاحمت جنگنده‌های امریکایی برای هواپیمای مسافربری ماهان ایر در خطوط هوایی سوریه گفت که از نظر قانونی، امنیت پروازهای غیرنظامی باید از طرف همگان رعایت شود. با این حال اظهارات دوژاریک صلابت و قاطعیت مورد انتظار در مواجهه با چنین اقدام خلاف موازینی را نداشت و با بیان اینکه «هنوز اطلاعات بخصوصی درباره این رخداد در سازمان بین‌المللی پروازهای غیرنظامی موجود نیست» این‌گونه ادامه پیدا کرد که «حفظ امنیت این پروازها که پیش‌تر بیان شد، تنها یک موضوعی اخلاقی است.»
مقامات سوریه و لبنان به عنوان دو کشور ذی نفع در این حادثه در همراهی با ایران تعرض امریکا به هواپیمای مسافربری کشورمان را محکوم کردند. «ناصیف حتی»، وزیر امور خارجه لبنان که بیروت پایتخت کشورش مقصد اصلی پرواز 1152 ماهان بود در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری العهد درمورد تعرض جنگنده‌ امریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز سوریه که برخی مسافران آن نیز لبنانی بودند گفت: تعرض به هرگونه هواپیمای مسافربری به وسیله هواپیمای نظامی امری غیر قابل قبول است زیرا زندگی غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد. او با بیان اینکه دولت لبنان بشدت معترض این اقدام نظامی امریکا است، افزود: لبنان به تمام قوانین بین‌المللی پایبند است و بر اجرای آنها تأکید دارد.
«عدنان محمود»، سفیر سوریه در تهران نیز به نمایندگی از کشورش تأکید کرد: «تعرض جنگنده‌های امریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی شرکت ماهان در آسمان سوریه نماد عینی از اقدامات تروریستی امریکا علیه غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان است و نقض آشکار قوانین و موافقتنامه‌های بین‌المللی در خصوص پروازهای غیرنظامی می‌باشد».
«علی عبدالکریم»، سفیر سوریه در بیروت هم با بیان اینکه امریکا همواره قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، گفت: امریکا می‌خواست که پدافند هوایی سوریه را به خطا بیندازند تا هواپیمای ایرانی را مورد هدف قرار دهد. او در ادامه افزود: ایجاد ترس و وحشت، سیاست همیشگی دولت امریکا است، سوریه نه در قدیم و نه اکنون به سیاست‌های امریکا اعتماد نکرده است و تا ابد هم با این کشور تعامل نخواهد کرد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشورمان روز گذشته اعلام کرد که این کمیسون تعرض امریکا به هواپیمای مسافری ایران را بررسی می‌کند. به گزارش ایرنا، عباس مقتدایی با بیان اینکه اقدام امریکا علیه هواپیمای مسافربری ایرانی نقض واضح تعهدهای بین‌المللی و نوعی تروریسم حقوق بشری است که امنیت پرواز و انضباط حمل و نقل هوایی را خدشه دار می‌کند خواستار محکومیت قاطع این اقدام از سوی سازمان ملل متحد و سازمان بین‌المللی هواپیمایی ایکائو شد و دبیرکل سازمان ملل متحد را ملزم به پیگیری این موضوع برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی دانست. او همچنین خواستار پیگیری ابعاد حقوقی این موضوع از طریق وزارت امور خارجه و قوه قضائیه شد.
علی باقری کنی معاون رئیس قوه قضائیه نیز دیروز در یک برنامه تلویزیونی با یادآوری پاسخ‌های ایران به تعدی‌گری‌های امریکا در حوزه نظامی و دفاعی اعلام کرد که قوه قضائیه با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی و حقوقی داخلی و بین‌المللی به قلدرهای حاکم در واشنگتن ثابت خواهد کرد، «دوران بزن در رویی» در عرصه حقوقی و قضایی نیز پایان یافته است.
واکنش به مزاحمت جنگنده‌های امریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی روز گذشته نیز در شبکه‌های اجتماعی ادامه داشت. «المهندس نصر الشِمَّری» سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَبا عراق در پیامی توییتری ضمن محکوم کردن تعرض جنگنده‌های امریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی، نوشت: هر روز بیشتر به دنیا ثابت می‌شود که امریکا با منطق گروه‌های مافیایی و راهزنان عمل می‌کند و نه با منطق دولت و قانون.
نامه دادستان به ظریف
 دیروز همچنین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در نامه‌ای به وزیر امور خارجه خواستار پیگیری حقوقی و قضایی تعرض جنگنده‌های امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران شد. به گزارش ایسنا، در بخشی از این نامه آمده است: مستنداً به قانون وظایف وزارت امور خارجه و قانون الزام دولت به پیگیری و استیفای حقوق اتباع ایرانی از اقدامات دولت‌های خارجی بویژه دولت اشغالگر امریکا مصوب ۱۳۸۹ و در راستای ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری دستور فرمایید به منظور کمک و مساعدت به مسافرین هواپیمای مذکور که از این حادثه تروریستی دچار مصدومیت و تألمات جسمی و روحی شده و برای جبران خسارت مادی و معنوی آنان و نیز سایر خسارات وارده و پیشگیری از تکرار حوادث مشابه، طرح شکایت صورت گیرد و اقدامات لازم انجام و موضوع تا حصول نتیجه پیگیری شود.دراین رابطه دادستانی کل کشور پیگیر موضوع بوده و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام می‌دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7403/2/549542/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها