بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

آغاز جمع آوری زباله با درشکه

به دستور آقای شهردار درشکه های زاید شهرداری موقوف گردیده و چون تاکنون بیش از سی چرخ برای حمل زباله های شهر کار نمی کرد اسب‌های درشکه‌ها برای کمک و بهبودی نظافت شهر اختصاص داده شده و بعد ازظهرها به همین اسب ها چرخ ها بسته می‌شوند و به این طریق عده چرخ هایی که زباله می برند دو برابر شده است.
روزنامه ایران- چهارشنبه 13 مهر1322

قانون مجازات گرانفروشان
و محتکران

مصوبه هفدهم شهریور ماه ۱۳۳۲
ماده واحده - پیشه وران، صاحبان میهمانخانه‌ها و رستوران ها و اغذیه‌فروشان و فروشندگانی که کالای خود را گران تر از نرخی که دولت یا شهرداری معین می‌نماید به فروش رسانند یا به‌منظور گرانفروشی و تخلف از نرخ مقرر از فروش خود‌داری کنند یا کالای خود را در دکان یا مغازه یا خانه یا جای دیگر پنهان کرده و مخفیانه بفروشند یا ظاهراً با نرخ معمولی و باطناً گران‌تر از نرخ مقرر به فروش برسانند یا از وزن مقرر کمتر بفروشند یا بواسطه داخل کردن مواد خارجی در کالا تقلب کنند، برای دفعه اول به پنجاه الی دویست ضربه شلاق که از روزی ۵۰ ضربه تجاوز ننماید یا به ۱۱ روز الی سه ماه حبس تأدیبی یا به ۲۰۱ الی یک هزار ریال غرامت محکوم می‌شوند و در صورت ارتکاب مجدد به حداکثر کیفر شلاق و یکی از کیفرهای دیگر مقرر در این قانون و به محرومیت از شغل خود از یک ماه تا سه ماه محکوم می‌گردند و بعلاوه محل کسب آنها به استثنای نانوایی و قصابی از یک ماه تا سه ماه تعطیل می‌شود.تبصره 1- برق که به مصرف روشنایی و سایر مصارف عمومی می‌رسد و آب که بوسیله بنگاه‌های لوله کشی به مصرف عمومی می‌رسد جزو کالا محسوب بوده و نیز تجاوز صنعتگران از قبیل خیاط و غیره از نرخ مقرر شهرداری مشمول همین قانون است و همچنین رانندگان و صاحبان وسایط نقلیه که از نرخ مقرر شهرداری‌ها و مراجع صلاحیتدار تخلف می‌نمایند، مشمول این قانون می‌باشند. تبصره ۲- احکام صادره در مورد کیفر‌های فوق قطعی و بلافاصله قابل اجرا است. تبصره ۳- وزارت دادگستری برای سرعت رسیدگی و اجرای کیفرهای مذکور فوق آیین نامه لازم را تهیه می‌نماید.
روزنامه ایران- پنجشنبه 14 مهر 1322


سرقت ازشهرداری
تهیه لامپ برای روشنایی شهر

اخیراً در اثر سرقت های زیاد لامپ، بعضی قسمت های شهر دچار تاریکی شده بود. از طرف شهرداری برای تأمین روشنایی تمام شهر با همه مشکلاتی که دراین اوقات در تهیه و خرید لوازم برق موجود است، لامپ های تازه تهیه وبه مرور نصب می شود و دیگر هیچ یک از نواحی شهر در تاریکی نخواهد ماند. دستور داده شده است که اگر لامپ مارک شهرداری من بعد در مغازه‌ای یا نزد کسی پیدا شود که از دست دوره گردی خریده باشد،
برق مغازه یا منزل آن شخص قطع شود.بر اهالی تهران است که در این عمل عام المنفعه با شهرداری مساعدت نمایند.
روزنامه ایران- جمعه 15 مهر 1322


3 خیابان تهران به‌نام استالین، روزولت و چرچیل

نوزدهمین جلسه دوره هفتم انجمن شهر تهران روز دوشنبه ۲۱ آذر 1322 به ریاست آقای ابوالقاسم فروهر رئیس انجمن و با حضور آقای نصر تشکیل شد. بدواً از طرف آقای رئیس انجمن شهر این پیشنهاد به انجمن تقدیم و قرائت شد:«همان طور که خاطر آقایان مستحضر است از روز چهارم تا دهم آذر ۱۳۲۲ کنفرانس مهم تاریخی در تهران تشکیل شد و رؤسای معظم سه دولت دوست و متفق ما با عده‌ای از رجال بزرگ سیاسی و نظامی، تهران را به قدوم خود مفتخر داشته راجع به امور معضله رسماً تبادل نظر کرده موجبات حصول صلح و حفظ آن را بعد از خاتمه جنگ فراهم کردند.
در نهم آذر ماه سه دولت متفق دوست ما اعلامیه صادر کرده و با دولت ایران در حفظ استقلال و حاکمیت و تمامیت ایران اتفاق نظر حاصل نموده به علاوه وعده همه گونه مساعدت‌های اقتصادی در هنگام جنگ و پس از خاتمه جنگ به دولت ایران دادند. جای نهایت تأسف است که اهالی تهران در موقع خود از تشکیل این کنفرانس رسماً مطلع نشده و نتوانسته‌اند احساسات مسرت‌آمیز خود را مبنی بر قدردانی از این عمل چنانچه باید به رؤسای معظم دول سه گانه و نمایندگان آنها مقیم تهران تقدیم دارند. این جانب به‌عنوان ریاست انجمن شهر تهران از لحاظ اینکه این کنفرانس عالی در داخل دیوارهای تهران تشکیل شده و اساس آسایش و آزادی ملل در پایتخت ایران طرح‌ریزی شده و اعلامیه آن هم در تهران صادر و این شهر برای مزیتی که نصیب آن شده خود را همیشه مفتخر می‌داند. به نشانه این افتخار پیشنهاد می‌کنم تصویب فرمایند ۳ خیابان ذیل به‌نام به قائد عظیم الشأن دولت‌های معظم دوست و متفق ایران نامیده شوند. ا- خیابان شمالی جنوبی واقع در ضلع شمالی خیابان شاهرضا قریب دروازه دولت که منتهی به سفارت کشور متحده امریکا می‌شود، به‌نام خیابان پرزیدنت [فرانکلین] روزولت. ۲- خیابان واقع در ضلع شمالی سفارت کبرای دولت اتحاد جماهیر شوروی، به‌نام خیابان مارشال[ژوزف] استالین. ۳- خیابان واقع در ضلع شمالی سفارت کشور متحده انگلستان، به‌نام خیابان وینستون چرچیل. آقایان نمایندگان به اتفاق با اظهار مسرت و حسن قبول آرا پیشنهاد فوق را تصویب کردند و قرار شد شهرداری اقدام به تهیه پلاک‌های برونز [برنز] و شایسته کرده و رئیس انجمن شهر تهران، ابوالقاسم فروهر در محل‌های مربوط نصب نماید و هر کدام از خیابان‌های نامبرده که تا به حال آسفالت نشده‌اند به فوریت برای آسفالت آنها اقدام لازم به عمل آید.
روزنامه کوشش- چهارشنبه 23 آذر 1322

رانندگان دست از کار کشیدند
اتوبوس‌ها شپش منتقل می‌کنند

چون بیماری تیفوس و بعضی دیگر از بیماری‌های واگیر در شهر شایع شده، عده‌ای از اهالی مرکز به نخست‌وزیری شکایت نموده و یکی از علل شیوع این بیماری‌ها را ازدحام فوق‌العاده در اتوبوس‌ها دانسته و جلوگیری از اضافه سوار کردن مسافر را در اتوبوس‌ها درخواست کرده بودند.از نخست‌وزیری در این زمینه به اداره شهربانی دستور لازم داده شده و پس‌از بررسی‌هایی که از طرف مأموران مربوطه و بهداری شهربانی بعمل آمد معلوم گردید که شکایات فوق مقرون به حقیقت است و بر اثر جمعیت زیاد و فشاری که در اتوبوس‌ها به مسافرین وارد می‌شود میکروب بیماری‌های واگیر خصوصاً شپش تیفوس منتقل می‌شود و آنها را مبتلا می‌نماید.بدین جهت دو روز پیش مالکان اتوبوس‌ها به اداره راهنمایی و رانندگی شهربانی احضار و پس‌ از ابلاغ مراتب بالا به آنها تذکر داده شده که از این پس به‌هیچ عنوان اضافه بر ظرفیت اتوبوس‌های خود سوار نکنند تا از شیوع بیماری‌های واگیر جلوگیری شود، ولی مالکین اتوبوس‌ها به‌عنوان اعتراض بر این دستور و به بهانه اینکه تا مسافر زیاد از ظرفیت اتوبوس‌های خود[23 نفر] سوار نکنند کار آنها مقرون به صرفه نیست و باعث زیانشان می‌باشد، از صبح امروز دست از کار کشیدند.اداره شهربانی و مقامات مربوطه مشغول اقداماتی می‌باشند که هر‌چه زودتر اتوبوس‌ها را با رعایت بهداشت و ظرفیت، مجدداً به‌ کار اندازند تا از لحاظ ایاب و ذهاب اهالی مرکز در مضیقه نباشند.
 روزنامه کیهان- شنبه 20 اسفند 1322









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7403/16/549505/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها