فرهنگ‌سازی پیشگیری از کرونا؛ چالش مسئولان بهداشتی در مسجد سلیمان



مسجدسلیمان - هوشنگ فرجی: با افزایش شیوع ویروس کرونا در شهرهای مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا هر روز تلفات و مبتلایان به این ویروس نوظهور در بین مردم این شهرها بیشتر می‌شود.
با وجود اقدامات آموزشی و پیشگیرانه از سوی دستگاه‌های دولتی و نهادها هر روز شاهد افزایش آمارهای فوتی، بستری شدن در بیمارستان ۲۲بهمن و قرنطینه‌های خانگی هستیم.
دکتر شایسته شمی‌پور، رئیس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان که خود نیز چندی پیش به این ویروس مبتلا شده بود در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران گفت: از آغاز اعلام این بیماری به همراه کادر درمانی، پرستاری و خدماتی این حوزه و دیگر دستگاه‌های دولتی به‌صورت شبانه‌روزی تلاش خود را به کار بستیم تا با آموزش‌های ضروری به مردم و بستری کردن مبتلایان آمارهای روبه افزایش مرگ و ابتلا به این ویروس را کاهش دهیم اما متأسفانه اکثر شهروندان اصول پیشگیری را رعایت نمی‌کنند!
وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: «نمونه آزمایش‌های بیماران کرونایی هرروز برای تشخیص نهایی به یکی از مراکز آزمایشگاهی تابع دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ارسال می‌شود به‌دلیل گران بودن و هزینه زیاد حفظ و نگهداری دستگاه «پی‌سی‌آر» که نشان‌دهنده آزمایش‌های نهایی کرونا است تهیه این دستگاه آزمایشی برای مسجدسلیمان امکانپذیر نیست.
محمد پاکدل، فرماندار و رئیس شورای تأمین مسجدسلیمان نیز درخصوص آخرین اقدامات انجام شده درخصوص پیشگیری و کنترل بیماری کرونا گفت: پس از رفع محدودیت‌ها تقریباً اقدامات مهم و خوبی برای کنترل این بیماری در شهرستان صورت پذیرفت و نصب هرگونه بنر و اعلامیه مراسم ترحیم را در شهرستان ممنوع کردیم.
قاضی علی اسکندری، دادستان مسجدسلیمان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» گفت: یکی ازدلایل افزایش شیوع این ویروس در مسجدسلیمان و شهرهای همجوار وابستگی عمیق عاطفی در نظام اجتماعی ایل بختیاری است که متأسفانه در برگزاری رسوم عزاداری و شادی اکثراً پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و این در حالی است که خوشبختانه در مناطق عشایری این فاصله‌ها نسبت به شهرها بهتر و بیشتر رعایت می‌شود. سیستم قضایی مسجدسلیمان چه به‌صورت مستقیم و چه از طریق نیروی انتظامی هشدارهای لازم را به صاحبان مراسم‌ داده و چه بسا ما تا الان هم با برخی صاحبان مراسم‌برخوردهای لازم قضایی را به صورت جریمه و بازداشت انجام داده‌ایم. دادستان مسجدسلیمان در پایان با آرزوی ریشه‌کن شدن این ویروس در سطح جهان از مردم خصوصاً از همه ریش سفیدان و جوانان خواست تا برای سلامتی خود به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنند.
یک پزشک هم که نخواست نامش ذکر شود، گفت: متأسفانه از هر۵۰ مراجعه‌کننده فقط در این مطب حداقل ۲۵ نفر مبتلا به کرونا هستند که بعضاً خود را در خانه قرنطینه کرده‌اند و جزو آمار و لیست بهداشت و درمان نیستند.
ملامصطفی یکی از ریش‌سفیدان بختیاری که به همراه تعداد ۵۰ خانوار فامیل خود در یکی از مناطق کوهستانی سکونت دارد هم می‌گوید: زندگی عشایری برگرفته از یک نظام اجتماعی است که همه با هم در کنار هم زندگی می‌کنند اما در شرایط فعلی برای سلامتی خود و رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، سیاه چادرهای خود را با فاصله‌های زیاد برپا کرده‌ایم و هر روز از طریق رادیو و کارشناسان امور عشایر خوزستان و چهارمحال و بختیاری مسائل مربوط به کرونا را دنبال می‌کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7403/11/549488/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها