مستأجران از طرح حمایتی استقبال کردند

ثبت 400 هزار درخواست وام ودیعه در چند ساعت





سهیلا یادگاری
خبرنگار
ثبت نام پیامکی تقاضای تسهیلات ودیعه اجاره از ساعت 10 روز شنبه آغاز شد و تا نیمه این روز تعداد درخواست‌ها به 400 هزار نفر رسید. این در حالی است که در مرحله اول، به 600 هزار خانوار وام پرداخت می‌شود.
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تحولات قیمتی در اجاره بهای مسکن نقش کلیدی در تورم تیرماه بازی کرده است. تورم ماهانه اجاره با ضریب اهمیت ۳۰ درصدی، در تیرماه نسبت به ماه قبل معادل 7.2 درصد بوده است که بر اساس این گزارش بعد از خوراکی‌ها بیشترین نقش را در تورم تیرماه دارد.
با افزایش قیمت اجاره بها در بازار مسکن، به منظور حمایت از مستأجران، هفته گذشته دولت طرح پرداخت کمک ودیعه برای اجاره مسکن به مستأجران آسیب‌پذیر را به تصویب رساند. این وام که برای مستأجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای مستأجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است با نرخ سود ۱۳ درصدی تعیین شده است، اقساط ماهیانه ندارد و مستأجران فقط سود ۱۳ درصدی را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می‌کنند، وام به حساب مالک واریز می‌شود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده می‌شود. ابتدا قرار بود از روز شنبه 4 مردادماه، متقاضیان دریافت وام اجاره در سامانه‌ای که وزارت راه و شهر‌سازی معرفی کرده است ثبت‌نام کنند. اما روز جمعه گذشته وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مستأجران باید درخواست خود را از طریق پیامک به ثبت برسانند.
محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی علت این تصمیم را این‌گونه توضیح داد که «چون ثبت‌نام وام اجاره مثل ثبت‌نام مرحله دوم مسکن ملی در دوران شیوع کرونا است، تصمیم گرفتیم فعلاً ثبت نام اولیه از طریق ارسال پیامک باشد و بعد متقاضیان در زمان‌بندی اعلامی باید در سامانه وزارت راه و شهرسازی به نشانی www.tem.mrud.ir ثبت نام کنند.» بنابراین متقاضیان باید از چهار مرداد با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن همراه شخصی خود، نسبت به ثبت‌نام اولیه دریافت این تسهیلات اقدام کنند.
شرایط متقاضیان
تمام مستأجران نمی‌توانند از تسهیلات ودیعه اجاره استفاده کنند. چون تعداد تسهیلات محدود است و از طرف دیگر مستأجران آسیب‌پذیر در اولویت قرار دارند بنابراین متقاضیان برای دریافت این وام باید دارای شرایطی باشند که این‌گونه تعریف شده است: فرم (ج) متقاضیان دریافت این تسهیلات باید «سبز» باشد، همچنین نداشتن سابقه مالکیت از سال ۸۴ به بعد، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و داشتن سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا نیز از جمله شرایط دریافت این وام است. همچنین متقاضیان باید دارای اجاره‌نامه رسمی و ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به همراه کد رهگیری باشند.
مهلت ثبت‌نام
مهلت ثبت‌نام در ساعت ۲۴ روز پنجشنبه نهم مرداد به پایان خواهد رسید، و متقاضیان باید توجه کنند که ضروری است شماره تلفن همراه متقاضی که از طریق آن پیامک ارسال می‌شود به نام فرد متقاضی باشد. وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اجرای طرح حمایت از مستأجران اعلام کرده که‌ وثایق لازم برای اخذ وام اعلام می‌شود. بر اساس اطلاعاتی که روزنامه ایران دریافت کرده است مستأجران از طرح حمایتی استقبال کرده‌اند طوری که از ساعت 10 تا 14 روز گذشته یعنی در مدت 4 ساعت حدود 400 هزار متقاضی به سامانه اعلام درخواست وام، پیامک ارسال کرده‌اند. البته متولیان طرح تأکید دارند که مستأجران نباید در این مرحله نگرانی بابت جا ماندن از ثبت نام داشته باشند. متقاضیان فعلاً فقط یک پیامک ارسال می‌کنند و تا زمان پالایش و احراز شرایطشان منتظر می‌مانند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7403/10/549482/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها