رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:

دوگانگی «جان و نان» و «عزاداری و سلامت» غلط است




گروه اجتماعی/ رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه ایجاد دوگانگی «جان و نان» و «عزاداری و سلامت» غلط است و هر دو باید در کنار هم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند، اظهارداشت: مراسم عزاداری شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) باید در سراسر کشور، با شکوه و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز گذشته در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: امسال ماسک گذاری و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی عزاداران و عدم تجمع و تراکم در یک مکان نیز جزو شکوه مراسم عزاداری امام حسین(ع) است.
رئیس جمهوری تأکید کرد این مراسم عزاداری با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که انجام شده، باید به گونه‌ای برگزار شود که نه تنها بهانه‌ای در اختیار معاندین  قرار نگیرد، بلکه ایران را به الگویی برای سایر کشورها و شیعیانی تبدیل کند که مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برگزار می‌کنند.
روحانی با اشاره به تجربه خوب برگزاری محافل مذهبی در ماه مبارک رمضان و نحوه رعایت پروتکل‌ها در این ماه از سوی مردم، گفت: خوشبختانه برگزاری مراسم مذهبی در ماه مبارک رمضان به گونه‌ای بود که هیچ‌ کس حتی معاندین نتوانستند بگویند که ماه رمضان موجب گسترش شیوع بیماری شده است و در ماه محرم نیز باید به گونه‌ای مراسم عزاداری برگزار شود تا در آن پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شود.
رئیس جمهوری اظهار داشت: اصلِ عزاداری باید باشکوه و با عظمت مانند سال‌های گذشته برگزار شود با این تفاوت که امسال استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و عدم تجمع و تراکم در یک مکان هم جزئی از شکوه مراسم عزاداری خواهد بود و باید به گونه‌ای این مراسم انجام شود که عزاداری امام حسین در ایران به الگویی برای سایر کشورها در این زمینه تبدیل شود.
روحانی تأکید کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند میان دین و علم فاصله ایجاد کند و امیدواریم امسال فضای محرم با تلاش همه متولیان و مردم فضایی حسینی، عاشورایی و توأم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشد.
وی با اشاره به ضرورت حفظ نشاط و روحیه جامعه گفت: اگر جامعه‌ای روحیه خود را ببازد و دچار افسردگی شود و مدام اضطراب به جامعه القا گردد، نمی‌تواند در انجام کارهای خود موفق شود. البته ترس معقول صحیح است و مردم می‌بایست از این بیماری به عنوان بیماری خطرناک، ترس داشته باشند تا اصول بهداشتی را رعایت کنند اما بین ترس معقول با اضطراب تفاوت وجود دارد.
برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل ها
روحانی با تجلیل از مسئولیت‌پذیری و روحیه فداکاری، تعاون و یاری یکدیگر در میان مردم ایران بویژه در ایام خاص سال مانند عرفه و ایام محرم و صفر گفت: ان شاءالله امسال مراسم دعای عرفه نیز در مساجد و محافل با رعایت پروتکل‌ها با شکوه و به خوبی برگزار خواهد شد.
وی گفت: مردم باید توجه داشته باشند که بیماری کرونا را نباید کوتاه‌مدت و مختص به چند ماه در نظر بگیرند بلکه باید برای کل سال و شاید ماه‌های سال آینده و تا زمانی که واکسن این بیماری تولید و به تأیید برسد، آمادگی داشته باشیم و برای بلندمدت برنامه‌ریزی و نظارت کرده و در برابر تخلفات با قدرت بایستیم.
وی اظهار داشت: تأکید کردیم آنهایی که مسئولیت دارند، باید مسئولیت را بپذیرند که پروتکل‌ها را به خوبی اجرا و عمل کنند. اولین مسأله در هر امری روحیه لازم است. خدای ناکرده یک جامعه‌ای روحیه خود را ببازد و دچار اضطراب و افسردگی شود، دائم به او بگویند که این طوری یا آن طوری شد، این می‌شود آن می‌شود، فردا بدتر می‌شود و پس فردا آنچنان می‌شود. بیخودی اضطراب به مردم ندهیم. روحانی تأکید کرد: ترس معقول و خوف معقول صحیح است و مردم باید از این بیماری به عنوان یک بیماری خطرناک بهراسند، بترسند و مراقبت و مواظبت کنند اما اضطراب، دلهره و به هم ریختگی، اینها چیز درستی نیست البته تعیین مرزهای بین اضطراب و ترس معقول سخت است. باید در نحوه تبلیغ و بیان کاملاً مراقبت کنیم چگونه انجام دهیم و اصولی که مردم باید انجام بدهند در تبلیغات خود بر آنها تأکید کنیم.
وی گفت: یک وقتی در جامعه ما بحث بود که «سلامت یا اقتصاد»، «سلامت یا معیشت» و «نان یا جان» که مردم ما روشن کردند. اصلاً این دوگانگی غلط است چون ما دوگانگی نداریم. بله هم جان هم نان هر دو، هم سلامت هم معیشت هر دو با هم و مردم به خوبی ثابت کردند که این دو باید کنار هم باشند. حال هر روز ممکن است. یک بحثی هم مطرح شود که محرم می‌رسیم، عزاداری یا سلامت؟ نه هر دو. هم عزاداری و هم توجه به پروتکل‌های بهداشتی که اینها مانع‌الجمع نیست و اینها را باید جمع کرد و در کنار هم قرار داد.
رئیس جمهوری اظهار داشت: الان هم برای محرم باید کاری کنیم که در اختیار معاندین هم بهانه‌ای قرار نگیرد. همه جا عزاداری امام حسین را باید انجام دهیم. در روستا، شهر، آنجایی که می‌گوییم وضعیت قرمز، زرد یا هشدار هست هر چی که هست همه جا باید عزاداری امام حسین را انجام بدهیم. با تراکم کمتر و همین فاصله‌گذاری که می‌گوییم. تراکم نباشد، نیایند در جایی جمعیت زیاد در یک فضای کوچک، این تراکم جمعیت را کنار بگذاریم، پروتکل‌ بهداشتی را حتماً باید مراعات کنیم، باید ضدعفونی کنیم، ماسک بزنیم همه مراعات کنیم، هر چه که وزارت بهداشت و درمان می‌گوید.
وی افزود: زمان عزاداری دست خودمان است. حال این زمان عزاداری می‌تواند ۴ ساعت، ۳ ساعت باشد، طولانی شدن زمان عزاداری ممکن است خدای ناکرده ما را در مسیر شیوع قرار دهد، عزاداری را انجام دهیم حال، عزاداری که لازم نیست ۳ یا ۴ ساعت باشد می‌توانیم زمان کوتاهتری یک ساعت و نیم، دو ساعت برای مراسم عزاداری در نظر بگیریم. زمان آن هم همین طور، یک روزهایی است که برای ما روزهای ویژه است. مثلاً عاشورا، تاسوعا، اربعین، اینها روزهای ویژه در ماه محرم و صفر است.
وی عنوان کرد: حالا ایام عزاداری می‌تواند ۴ یا ۵ روز بشود، زمان آن را می‌توانیم کمی کوتاه کنیم، زمان حضور در مراسم عزاداری را می‌توانیم کوتاه کنیم. اینها امکانپذیر است ولی اصل عزاداری ان‌شاءالله با شکوه و با عظمت مثل همه سال‌ها خواهد بود.
در شکوه امسال، ماسک و آن فاصله هم جزو شکوه است و عدم تجمع و تراکم در یک مکان هم جزو آن شکوه امسال است یعنی ما هم قدرتمان را نشان می‌دهیم، هم عشق امام حسین را نشان می‌دهیم. هم اطاعت خدا که عشق امام حسین هم اطاعت خداست آن هم خداوند گفته، دستور پیغمبر است آن هم دستور اسلام است.
کسی نمی‌تواند بین دین و علم فاصله ایجاد کند ما هم دین و هم علم را مراعات می‌کنیم. اصلاً علم در کنار دین است و دین در کنار علم است. اینها از هم فاصله ندارند و از هم جدایی ندارند.  رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: امیدوارم به بهترین وجه مخصوصاً مراقب سالمندان و آنهایی باشیم که بیماری زمینه‌ای دارند.
آنها هم بیشتر مراعات کنند. خداوند عزاداری آنها را در خانه هم قبول می‌کند و حتما آنها از طریق فضای مجازی یا از طریق تلویزیون و با فاصله بیشتر می‌توانند این مراسم باشکوه را ببینند و مراعات و اجرا کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7403/5/549458/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها