بعد از بازخوانی موفق اطلاعات در فرانسه

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در اختیار ایران قرار گرفت




دفتر بررسی و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه از اتمام فرآیند بازخوانی جعبه سیاه پرواز 752 اوکراین خبر داد. همزمان نیز حساب توئیتری سفارت ایران در فرانسه این خبر را تأیید کرد. در اظهار نظر دیگری نیز معاون وزیر امور خارجه اوکراین رمزگشایی اطلاعات این جعبه سیاه را موفقیت‌آمیز توصیف کرد. گزارش شده که در روند استخراج و بررسی داده‌ها و اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که از روز دوشنبه در پاریس آغاز شده بود، علاوه بر نمایندگان ایران، اوکراین و فرانسه، نمایندگان شرکت بوئینگ و همین طور دفتر ملی امنیت پرواز امریکا نیز حاضر بوده‌اند.
بهرام قاسمی، سفیر ایران در فرانسه روز پنجشنبه با انتشار توئیتی در این باره نوشت: جعبه‌های سیاه پس از خوانش در اختیار طرف ایرانی قرار دارد و طبق استانداردهای بین‌المللی و تخصصی متعارف، متعاقباً اقدامات لازم بعدی صورت خواهد پذیرفت.
همچنین «یون انین» معاون وزیر امور خارجه اوکراین، گفت: «تمام اطلاعات دو جعبه سیاه بازیابی و رمزگشایی شده است. رمزگشایی علیرغم آسیب‌های بیرونی وارد شده به جعبه‌های سیاه موفقیت‌آمیز بود. تحقیقات فنی بلافاصله پس از سقوط شروع شد و رمزگشایی یکی از مراحل آن است.»
در همین حال دیروز نیز رئیس هیأت اعزامی ایران به پاریس برای بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «گروه بررسی سانحه تأیید می‌کند که اقدامات BEA در تطابق کامل با استانداردهای ایکائو و ترتیبات تفاهم شده بین مسئول بررسی سانحه و مدیر BEA بوده و شفافیت و همکاری کامل بوده است.» به گزارش بخش رسانه‌ای سفارت ایران در فرانسه،  «آرش خدایی» که در رأس هیأتی از سازمان هواپیمایی کشوری و تنی چند از مشاوران و متخصصان ایرانی به منظور بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی به پاریس سفر کرده بود، در پایان سفر و اتمام همکاری مشترک با مرکز BEA فرانسه، در بیانیه‌ای تصریح کرد: «در این فرآیند، علاوه بر گروه ایرانی، نمایندگانی از NTSB و شرکت بوئینگ به عنوان کشور طراح و سازنده هواپیما، اوکراین به عنوان کشور محل ثبت و بهره‌برداری هواپیما و فرانسه به عنوان کشور ارائه‌دهنده امکانات فنی شرکت کردند.»
این بیانیه می‌افزاید: «همچنین نمایندگانی از کشورهای سوئد، انگلستان و کانادا به همراه نماینده‌ای از سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) جهت مشاهده فرآیند بازخوانی در این مأموریت حضور داشتند.» خدایی افزوده است: «نتایج به دست آمده از بازخوانی جعبه‌های سیاه برای صحه‌گذاری و تکمیل اطلاعات موجود و ارائه توصیه‌های ایمنی لازم برای پیشگیری از رخدادهای مشابه استفاده خواهد شد.» رئیس هیأت ایرانی یادآور شده است:  «گروه بررسی سانحه تأیید می‌کند که اقدامات BEA در تطابق کامل با استانداردهای ایکائو و ترتیبات تفاهم شده بین مسئول بررسی سانحه و مدیر BEA بوده و شفافیت و همکاری کامل و سطح بالای تخصص و حرفه‌ای‌گری در BEA ستودنی است.» خدایی خاطرنشان کرد: «حضور NTSB و بوئینگ در این فرآیند سازنده و مؤثر بوده و علاوه بر ارائه مشورت‌های فنی راهگشا، نماینده NTSB اطلاعات لازم برای تحلیل داده‌ها را در اختیار مسئول بررسی سانحه قرار داده است.» در پایان این بیانیه آمده است: «گروه بررسی سانحه از سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و همکاران ایشان جهت انجام هماهنگی‌های دقیق و مؤثر و پشتیبانی و هدایت ارزشمند اقدامات در پاریس سپاسگزار است.»
جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی  پس از وقوع سانحه بلافاصله تحویل سازمان هواپیمایی کشوری شده و در محل امنی در همین سازمان تحت تدابیر فنی و امنیتی مناسب، طبق مقررات نگهداری شد. جعبه‌های سیاه روز جمعه ۲۷ تیرماه امسال با رعایت پروتکل‌های فنی و امنیتی و همراهی پلیس فرودگاه‌ها و تیم تخصصی از محل این سازمان به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل و به پاریس ارسال شد. پس از ورود به فرانسه نیز با هماهنگی سفارت ایران در پاریس، پلیس فرانسه مسئولیت محافظت از جعبه‌ها را تا محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس و پس از آن به لابراتوار برعهده گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7402/3/549435/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها