رئیس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از ۳ طرح بزرگ و ملی وزارت جهاد کشاورزی:

در محصولات استراتژیک مثل گندم امسال هم خودکفا خواهیم بود




گروه اقتصادی/ رئیس‌جمهوری در پانزدهمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی در حوزه‌های مختلف با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید»، دستور آغاز سه پروژه بزرگ و ملی وزارت جهاد کشاورزی را با سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان  صادر کرد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی پنجشنبه هفته گذشته در مراسمی ۸۱۵ پروژه پویش ملی «# جهاد برای- جهش تولید» را در قالب برنامه بزرگ و کشوری «تدبیر و امید برای جهش تولید» افتتاح کرد.
رئیس جمهوری ضمن دستور آغاز بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های یزد، هرمزگان و لرستان اظهار داشت: افتتاح طرح‌هایی که با بهره‌برداری از آنها بهره‌وری از آب و خاک در کشوری مثل ایران که در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، طبیعتاً باعث خشنودی و رضایت‌مندی مردم و دولت می‌شود.
افزایش تولید بدون افزایش سطح زیر کشت
روحانی گفت: برای من و برای مردم، افتتاح در بخش کشاورزی لذت خاصی دارد؛ در این بخش است که مردم احساس می‌کنند حیات و زندگی و سلامت آنها در سایه تلاش کشاورزان تأمین می‌شود و برای ما که کشوری هستیم که در یک سرزمین خشک و نیمه‌خشک قرار گرفتیم بسیار مهم است که الگوهای کشت و متد آبیاری‌مان را از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم؛ با آنچه در گذشته به‌عنوان سنت‌ها در میان بوده قادر نخواهیم بود نیازمندی‌های کشاورزی‌مان را تأمین کنیم.
رئیس جمهوری افزود: در استان‌های یزد، هرمزگان و لرستان به‌وسیله گلخانه، اراضی شیب‌دار و طرح‌های آب و خاک حرکت بسیار خوب و پرنشاطی شروع شده است؛ در آغاز دولت یازدهم محصولات کشاورزی ما 97 میلیون تُن بود، در سال 92 محصولات کشور در بخش کشاورزی مجموعاً 97 میلیون تُن بوده و امروز محصولات کشاورزی حدود 130 میلیون تُن است؛ این به معنای آن است که امروز در محصولات کشاورزی 32 درصد محصول بیشتری را در اختیار داریم و به جای 97 میلیون تن، 130 میلیون تن محصولات کشاورزی به مردم عرضه می‌شود. روحانی با اشاره به اینکه کار بزرگی در راندمان آب و در شاخص بهره‌وری انجام گرفته است، گفت: برای اینکه تولید از 97 میلیون تن به 130 میلیون تن افزایش پیدا کند، تقریباً زمین بیشتری زیر کشت قرار نگرفته و عمدتاً نحوه کشت و آبیاری را تغییر دادیم و این بسیار مهم است. البته وقتی برای آب آشامیدنی، مردم را از سد بی‌نیاز می‌کنیم و آب سد را برای کشاورزی آزاد می‌کنیم، موجب یک تحول بسیار بزرگ در کشاورزی استان خواهد بود.
بهره‌وری در مصرف آب
به گفته رئیس جمهوری، راندمان آب در آغاز دولت یازدهم 39 درصد بوده و امروز راندمان آب 45 درصد است و پیشرفت قابل ملاحظه ای است؛ شاخص بهره‌وری بسیار مهم است که از یک مترمکعب آب چقدر محصول برداشت می‌کنیم. در آغاز دولت یازدهم محصول ما زیر یک کیلو بوده است؛ یعنی به ازای هر یک مترمکعب آب 920، 930 گرم محصول بوده و امروز محصول 1450 گرم است؛ یعنی تقریباً به 1.5 کیلو نزدیک می‌شویم و این به معنای آن است که بدرستی از آب استفاده می‌کنیم.
روحانی در خصوص محصولاتی که آب زیادی مصرف می‌کنند، گفت: برخی از محصولات آب زیاد مصرف می‌کند و باید برای آن فکر و طراحی کنیم که چه مقدار تولید آن ضرورت دارد؛ برخی از آنها صیفی‌جات است که به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم که این محاسبات دیگری می‌خواهد، اما در صرفه‌جویی آب کار بزرگی شده است؛ از 8.6 میلیارد مترمکعب امروز صرفه‌جویی به 14میلیارد مترمکعب رسیده است؛ بنابراین در مسیر درست علمی حرکت می‌کنیم.
توجه به کشت گلخانه‌ای
رئیس جمهوری گفت: یکی از بخش‌هایی که برای ما بسیار مهم است، بخش گلخانه است؛ در بخش گلخانه گرما، سرما، هواهای مختلف و اصول مختلف خیلی زیاد تأثیرگذار نیست و تقریباً در چهار فصل می‌توانیم با آب کم محصول داشته باشیم؛ گاهی می‌توانیم خاک نباشد، هیدروپونیک(آب کشت) باشد و کار دیگری را انجام دهیم. بسیار مهم است برخی از محصولاتی که بسیاری از آنها صادراتی بوده و می‌تواند به کشورهای همسایه صادر شود و ارز آور است را از طریق گلخانه آماده کنیم. روحانی افزود: کل کشت گلخانه‌ای در سال 92، 8 هزار هکتار بوده و امروز این 8 هزار به 18هزار و 500 رسیده است و کم‌کم در گلخانه به 19 هزار هکتار می‌رسیم. برنامه دولت این است تا پایان دولت دوازدهم سطح کشت گلخانه‌ای به 23 هزار هکتار برسد و می‌بینیم که دولت، بیش از آنچه  در 30 سال گذشته گلخانه بوده، در طول همین هفت سال گلخانه ایجاد کرده است؛ در 30 سال گذشته گلخانه ما 8 هزار هکتار بوده و امروز بیش از دو برابر یعنی بیش از 16هزار و الان 18هزار و 500 هکتار کشت گلخانه‌ای داریم. وی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم توانستیم حدود 300 هزار هکتار زمین کشاورزی را با آبیاری مدرن  تجهیز کنیم؛ در خوزستان و ایلام 46هزار هکتار، در سیستان و بلوچستان که البته مقدار زیادی افتتاح شده و مقداری هم در ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد و طرح‌های دیگری که در ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد؛ حدود 18 هزار هکتار در مناطق گرمسیری داریم که امسال این 18هزار هکتار افتتاح خواهد شد؛ فاز دومی را برای خوزستان و ایلام طراحی کردیم که حدود 50 هزار هکتار است که آن را در این دولت دنبال می‌کنیم. درگلستان برای طرح زهکشی برنامه ما 80 هزار هکتار است که بخش بزرگ آن اجرا شده و بخش دیگری از آن باید اجرا شود که یکی از طرح‌های مهم دولت است؛ اگر طرح زهکشی نبود، خسارت سیل در گلستان چند برابر بود؛ تمام طرح‌هایی که دولت یازدهم برای زهکشی انجام داده بود، تبدیل به کانال آب شد و سیلاب را به دریا عبور می‌داد و این باعث شد که تا حد زیادی شهرهای گلستان کمتر خسارت دیدند؛ اینها کانال‌هایی است که در روز مبادا، در روز سیل و گرفتاری هم به کانال آبی تبدیل می‌شود و می‌تواند آب را از سطح به سمت عمق، به سمت دریا ببرد و موجب نجات کشور شود.
به ‌گفته روحانی، پنج طرح عمده و مهم آب و خاک  افتتاح شد و البته عملیات اجرایی طرح‌های زیادی هم آغاز می‌شود که آنها هم بسیار مهم است که یا تا پایان این دولت یا در دولت بعدی به افتتاح می‌رسد.
رئیس جمهوری گفت: یکی از نکاتی که در روز اولِ شروع به کار وزیر کشاورزی به ایشان تأکید کردم، طراحی مناسب‌تر برای استفاده از دیم است؛ یک بخش از دیم، همین اراضی شیب‌دار است؛ اتفاقاً در بعضی از مناطق، اراضی شیب‌دار وضع بارندگی مناسبی دارد و گاهی 400 ، 500 ، 550 میلیمتر بارندگی داریم و بسیاری از درخت های میوه با 400 به بالا می‌تواند سازگار باشد؛ یعنی تمام این اراضی شیب‌دار آنجایی که سرمای شدید نباشد، اگر 400 میلیمتر در سال بارندگی دارد می‌توانیم زیتون بکاریم؛ درخت زیتون آنجایی که خیلی سرما نباشد عمل می‌آید و می‌تواند محصول دهد و همه آنها می‌تواند به‌صورت دیم باشد. این همه نیازی که به روغن داریم، این همه نیازی که برای محصولات داریم؛ البته گفته شد، خیلی از محصولات مانند بادام، گردو و انگور هست که در اراضی شیب‌دار بعضی با آب بسیار کم بعضی هم بدون آب و به‌صورت دیم کامل می‌تواند محصولات کافی را در اختیار قرار دهد.
گسترش کشت فراسرزمینی
روحانی افزود: بعضی از موارد از کشت فراسرزمینی باید استفاده کنیم؛ باید برویم در کشورهای همسایه و حتی در کشورها و قاره‌های دیگر زمین مفید را در اختیار بگیریم، اجاره کنیم، بخریم، کشاورزی کنیم و محصول آن را بیاوریم؛ که البته در چند کشور در دولت یازدهم و دوازدهم اقدام کردیم و باز هم این اقدام را باید انجام بدهیم. همچنین در کنار بهره‌وری درست از آب، بهره‌وری درست از خاک را باید انجام بدهیم؛ استفاده از خاک، تنوع محصولی که در خاک استفاده می‌شود برای اینکه خاک بماند و پرثمر باشد، کود و بذری که استفاده می‌کنیم، همگی بسیار مهم هستند.
رئیس جمهوری در پایان گفت: امروز در شرایط کرونا قرار داریم، در شرایطی که بسیاری از کشورها از ترس‌شان محصولات کشاورزی خود را انبار می‌کنند و نمی‌فروشند؛ بنابراین برای ما محصولات کشاورزی بسیار مهم است؛ خوشبختانه در محصولات استراتژیک مثل گندم امسال هم باز خودکفا خواهیم بود و امیدواریم در محصولات دیگر هم امسال بتوانیم تلاش بیشتری را انجام بدهیم و همان‌طور که تاکنون کشاورزان عزیز توانستند ایران را سرسبز کنند و نیازمندی‌های ملت را حداکثر تأمین کنند، شاهد آن باشیم در سالی که پیش رو داریم و سال آینده با محصولات بیشتر کشاورزی، با استفاده بهتر از آب و خاک شاهد تحول مثبت دیگری در محصولات کشاورزی باشیم.

برش

بهره‌برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار در سراسر کشور، بهره‌برداری از ۵ طرح آب و خاک به مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغ‌های دیم در اراضی شیب‌دار در سراسر کشور با دستور رئیس جمهوری آغاز شد.این ۸۱۵ پروژه با مجموع اعتبار ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اجرا و با بهره‌برداری از آنها برای ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7402/1/549410/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها