انعکاسی از زندگی امروز در «او شب‌ها می‌آید»




روزنامه‌نگاری از آن دست مشاغلی ست که اگر همزمان با آن سراغ نویسندگی هم بروید حسابی دستتان را در انتخاب سوژه بازمی گذارد. هر چند که حضور این تجربه گاهی وقت‌ها آن‌قدر مستقیم نیست که مخاطب بتواند به‌راحتی ارتباطی میان آثار داستانی نویسنده و حرفه روزنامه نگاری اش پیدا کند، برخلاف مجموعه داستان‌هایی که تا به امروز از نویسندگانی همچون «مهدی افروزمنش» منتشرشده‌اند و کافی است کمی میان نوشته‌های او جست‌و‌جو کنید و قدری هم با این شغل آشنا باشید تا حدس بزنید که حوزه کاری‌اش سرویس اجتماعی نشریات بوده و... اتفاقی که مشابه آن را نمی‌توانید در مجموعه داستانی «او شب‌ها می‌آید» نوشته «پاکسیما مجوزی» ببینید.
مجوزی، هم تجربه روزنامه‌نگاری دارد و هم فارغ‌التحصیل مقطع دکترای جامعه‌شناسی ادبیات است. افزون بر این، نزدیک هفت سالی هم در هندوستان زندگی کرده که از همان داستان ابتدای کتاب که شخصیت اصلی برای فرار از جنگ و بیم جانش به هندوستان مهاجرت می‌کند ردپای پررنگی از آن را می‌بینید. این مجموعه دربردارنده 9 داستان کوتاه است که هرکدام برخوردار از موضوعی مستقل هستند، بااین‌حال چیزی که در همه آنها خودنمایی می‌کند، ردپای پررنگی از مسائل و مشکلات زندگی امروز است، از بحث مهاجرت و مصائب پیش روی مهاجران گرفته تا تنهایی و حتی مرگ.
داستان‌هایی درباره انسان‌هایی که در زمان گم می‌شوند، برخی در جست‌و‌جوی گذشته و عده‌ای هم برای فراموشی همه آن روزگاری که پشت سر گذاشته‌اند.«روز پدر»، «فراموشی»، «راه آخر»، «مرد و حافظ»، «دوربین دیجیتال»، «زن طبقه بالا»، «مردی که من بودم»، «بازگشت» و «او شب‌ها» می‌آید عنوان داستان‌های این مجموعه هستند. البته این نخستین کتاب مجوزی نیست، پیش‌تر مجموعه داستان‌های «طرح وهم»، «آسمان می‌شوم» از او منتشرشده، افزون بر این «روی دیگر سکه هدایت» هم عنوان کتاب دیگر مجوزی است که در آن به تحلیل و بررسی عشق در داستان‌های کوتاه صادق هدایت پرداخته است. اما اگر خواهان سفر به کشور پررمزوراز هندوستان هستید و در شرایط فعلی اقتصادی امکان آن برایتان فراهم نیست مطالعه «هفت سال در هند؛ تجربیات زندگی در سرزمین هفتادودوملت»، دیگر نوشته این استاد دانشگاه خالی از لطف نیست. این کتاب‌ها با همراهی «نشر هزاره سوم» منتشرشده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7402/20/549401/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها